Rijtest

Rij-impressie: Fiat Freemont

Fiat vervangt de Multipla, de Croma en de Ulysse door één zevenzitter, de Freemont. Deze is gebaseerd op de Dodge Journey en werd aangepast aan de meest veeleisende Europeanen. Zo werden de ophanging en het geluidsniveau binnenin verbeterd. Fiat nodigde ons uit in Frankrijk om alles eens van naderbij te komen onderzoeken. 

Het concept van de Freemont is hetzelfde als bij de Dodge Journey. Het is een zogenaamde cross-over die sterker aanleunt bij een eenvolumer dan bij een SUV. Er wordt nochtans vanaf  het salon van Frankfurt ook een 4x4 versie verwacht. Hij wordt in eerste instantie met twee 2.0 MJET diesel motoren aangeboden. Eentje met 136 pk en de andere met 163 pk. Beide modellen worden in de Mexicaanse fabriek in Toluca gebouwd en kregen specifiek wijzigingen op het vlak van ophanging, geluidsdemping en stuurinrichting.

Binnenin neem je plaats in een aangenaam interieur waar gewone maar niet noodzakelijk goedkoop ogende materialen de toon zetten. Er zijn zeven zitplaatsen beschikbaar die verdeeld zijn over 3 rijen van stoelen. Elke rij wordt iets hoger geplaatst dan die ervoor zodat iedereen een goed zicht naar voren heeft. De toegang tot de achterste rij wordt vergemakkelijkt doordat de achterportieren 90 graden kunnen opendraaien. Een andere handigheid is dat de buitenste stoelen van de 2 rij uit elkaar kunnen schuiven en zo kunnen worden omgevormd tot child booster seats.

De wijzigingen voor de Europese markt werpen hun vruchten af. Het stuur is nauwkeuriger en geeft een betere feedback dankzij een beter gecontroleerde rolneiging en een strakker weggedrag. Dit verbeterde onderstel in combinatie met de vernieuwde MultiJet-dieselmotoren maakt van deze Freemont een ideale kilometervreter. Beide varianten produceren 350 Nm koppel waardoor het onderscheid tussen beiden gevoelsmatig vrij beperkt blijft. De 136 pk-variant legt de spurt naar 100 km/u af in 12,3 seconden, het model met 163 pk doet er slechts 11 seconden over. De respectievelijke topsnelheden bedragen 180 en 195 km/u. Sportwagencijfers zijn dit zeker niet, maar ze zijn meer dan behoorlijk voor deze grote zevenzitter.

De Freemont is in twee uitrustingsversies verkrijgbaar. De basisuitvoering is enkel met de 136 pk Turbodiesel te krijgen voor 27.500 euro. Hij biedt zeven zitplaatsen, een airco met 3 zones, ESP met vertrekhulp op hellingen en koprolcontrole, een radio met aanraakscherm, lichtmetalen 17 inch velgen, een snelheidsregelaar, bandenspanningscontrole, keyless go en child booster seats. De versie met 163 pk kost 1.500 euro meer, wat op 29.000 euro neer komt.

Al bij al kunnen we concluderen dat de Freemont een leuke familiewagen is geworden die vele troeven zoals een comfortabel wegdrag en een competitieve prijs op tafel kan leggen. Het is ook goed om te zien dat de mindere punten van de Dodge Journey duidelijk onder handen werden genomen voor het model van Fiat.

 

Tekst & foto's: Cristof Van Laer

  2.0 Mjet 136 2.0 Mjet 163 Motor 2.0 Mjet 2.0 Mjet Overbrenging  6-bak manueel  6-bak manueel Vermogen  136 pk  163 pk Koppel  350 Nm  350 Nm Gewicht  1874 kg  1874 kg Basisprijs  27.500 €  29.000 € Gemiddeld verbruik  7.5 l/100 km  8.0 l/100km Sprint naar 100 km/u  12,3 sec  11 sec Topsnelheid  180 km/u  195 km/u

Specificaties

Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen