Rijtest

Rij-impressie: BMW 5 ActiveHybrid

Een BMW 535i 150kg zwaarder maken en hem toch 1,2 L/100 km minder laten verbruiken. Klinkt goed, maar er is letterlijk een prijs te betalen.

De BMW ActiveHybrid is bedoeld voor de sportieve hybride rijder. Zijn geblazen 3 liter zes-in-lijn levert immers al 306 pk en daar komt nog een 54 pk sterke elektromotor bij. Neen, hij beschikt in totaal niet over 360 pk, maar 340 pk. Elektrische paarden zijn dus niet gelijk aan fossiele paarden. Toch is de sprint van 5.9 seconden naar 100 km/u gelijk gebleven. Dat komt natuurlijk omdat de elektromotor, maar vooral de batterijen verantwoordelijk zijn voor die extra 150 kg. De elektromotor wordt mooi in de sublieme 8-traps ZF automaat ingebouwd. De lithium-ion batterijen zitten tussen de achterbank en de koffer. Daardoor is het onmogelijk geworden om de achterbank plat te leggen en moet je 145 liter bagageruimte prijsgeven. Ook hebben ze in Munchen beslist om geen 5 Touring ActiveHybrid te maken om die reden.

Uiterlijk is de ActiveHybrid makkelijk te herkennen. Ten eerste heb je de gescheiden uitlaat zoals bij de 535i. Ten tweede vind je de naam “ActiveHybrid 5” terug op de achterflank en de koffer. Verder zijn de nieren zilver gespoten en krijg je een speciaal setje aerodynamische velgen. De velgen zijn niet direct onze smaak, maar zeker in deze zilver-blauwe kleur ziet de ActiveHybride er best onderscheidend uit. Binnenin zien we her en der wat logo’s opduiken, en is er uiteraard een modus in de boordcomputer gewijd aan het hybride rijden. Verder is, behalve de kofferruimte, het uitstekende BMW 5 interieur ongewijzigd.

De Hybride stand van de boorcomputer is essentieel om zo best mogelijke verbruikscijfers neer te zetten. Zoals alle 5’s heeft ook deze ActiveHybrid verschillende standen om de ophanging, gasrespons en sturing te regelen. Van comfortabel naar sportief kan je kiezen tussen Comfort+, Comfort, Sport en Sport+. Ook de Eco Pro stand is weer aanwezig, maar voor de ActiveHybrid is deze groene stand speciaal aangepast. In Eco Pro modus zou je tot 160 km/u elektrisch kunnen “Coasten”(snelheid aanhouden). Jammer genoeg haal de Eco Pro modus volledig de schwung uit de 5. Ook houden de batterijen het niet al te lang uit. Comfort en Sport, meer heb je eigenlijk niet nodig.

Meer heb je niet nodig want de 5 rijdt nog altijd subliem. We reden eerder al met de 530d, 520d, 528i en de 520d EDE. Dat er nu 150 kg extra op deze fünfer zit is amper voelbaar in dagelijks gebruik. Het grootste verschil met de 535i zou natuurlijk zijn verbruik moeten zijn. De opgegeven 6,4 L/100km haalden we niet. Wij moesten met een zuinige rijstijl tevreden zijn met 7,5 L/100km. Spreek je het vermogen wat meer aan, dan kan je daar gerust een litertje bijtellen. Desondanks zijn het mooie waarden voor een 5 reeks met 340 pk en dat zie je terug in de CO2 uitstoot.

Die CO2 uitstoot is in ons land misschien wel de enige reden om aan de ActiveHybrid te denken. Met 149 gram CO2/km doet hij het beduidend beter dan de 177 gram CO2/km dan de 335i. Toch kan hij niet op tegen de 139 gram CO2/km van de net zo snelle 530d en die is nog eens zo’n 10.840 euro goedkoper. Het is duidelijk dat de ActiveHybrid éénerzijds gemaakt is om het kunnen van BMW te tonen op vlak van hybride technologie, en anderzijds gemaakt is om de benzinemarkten aan te spreken zoals de Amerikaanse markt. Ze zijn niet de enige, Audi doet het met hun A6 Hybrid en Lexus doet het al een tijdje met hun GS 450h. Deze 5 ActiveHybrid is daarbij een mooie aanvulling, maar een verkoopstopper gaat het in ons diesellandje niet worden.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Bert Dellafaille en Wim Verboomen
Dank aan BMW Belux voor het uitlenen van de wagen

Specificaties

Vermogen340 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 825 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs basismodel€ 65 650
0 tot 100 km/u5.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.50L/100km
Max. kofferinhoud375 L
CO2-uitstoot149 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen