Exeo als nieuwe start
SEAT verwacht veel van de nieuwe Exeo en dan nog het meeste van de ST, de breakversie. De nieuwe middenklasser moet de Toledo doen vergeten, die er wat vreemd uitzag om het op zijn zachtst te zeggen. Voor het ontwerp van de Exeo en Exeo ST moeten we niet ver zoeken; SEAT nam de productielijn van de vorige generatie Audi A4 over en voerde er een aantal stijlaanpassingen op door. Daardoor ziet de wagen er vooraan alvast wat beter uit en herken je ook de SEAT-snoet. In profiel is de gelijkenis met de Audi-voorganger nog groot, terwijl we achteraan lichtblokken terugvinden die wat weghebben van de kleinere broer in het gamma, de Ibiza.
Avondje uit met een oude kennis
Rijden met de SEAT Exeo is als iets gaan drinken met een oude kennis. Je herkent er allerlei zaken in van zijn voorbeeld, maar merkt toch dat een aantal zaken zijn aangepakt om beter bij het merk-imago te passen. Natuurlijk hebben de ontwerpers hun best gedaan om de buitenzijde in het huidige SEAT-gamma te laten passen, maar ook binnenin zijn de wijzigingen merkbaar, zij het subtieler. De monden van de airco zijn rond van vorm, het stuur is iets harder geworden, de kleurencombinaties zijn meer SEAT-minded en verkiezen dynamiek boven klasse. De combinatie crème leder-houtafwerking-zwart dashboard doet op het eerste zicht wat vreemd aan, zeker in combinatie met de rode buitenkleur van de testwagen. Eens ingestapt voel je je wat vreemd in de elektrisch verstelbare bestuurderszetel. De zitpositie is altijd hoger dan in de passagierszetel, terwijl deze ook over de elektrische zetelverstelling beschikt. Daardoor is het even wennen alvorens je je goed voelt in de wagen. Jammer is dat de SEAT-ingenieurs bij het onder handen nemen van het interieur de kans niet hebben aangegrepen om een aantal design-missers goed te maken. Zo vinden we nog steeds het vrij laag geplaatste scherm van het multimedia- en navigatie-systeem, waardoor je je blik ver van de weg moet weghalen om een bestemming in te stellen of even te checken waar de volgende afslag zich bevindt. De in de boordcomputer geïntegreerde display – tussen toerenteller en snelheidsmeter – maakt dit deels goed, al moet gezegd dat de navigatiekaart ook een update kan gebruiken, het systeem zou je langs de verkeerde richting door een straat voor éénrichtingsverkeer sturen en herkent sommige jaren oude wijken als “off-road”. Niet zo bevorderlijk als je zelf niet weet waar je bent en hoe je terug naar de route moet. Toch neemt de wagen ook de goeie eigenschappen van zijn voorganger over, zo kan je met gemak een trip van 500km aan. Ook naast de snelwegen is de motor erg happig en de gemiddelde huisvader zal de wagen zonder enig probleem door de bochten kunnen sturen als hij de schakelindicator niet gehoorzaamt, maar daarover later meer.
Keurig interieur
De ophanging is iets harder afgesteld, wat in combinatie met de minder opgevulde stoelen een zeker gevoel van hardheid geeft. Over het algemeen lijkt het alsof SEAT bespaard heeft op materialen om toch maar niet dezelfde kwaliteit als de Audi te bieden. Toch moet gezegd dat het interieur zeer aangenaam aandoet, je hebt nooit het gevoel dat je in een afgeprijsde auto rondrijdt. Ook een nieuwigheid (in optie) op de SEAT Exeo is een zonnedak met zonnecellen die het ventilatiesysteem van stroom voorzien als de motor niet is ingeschakeld. Voordeel hiervan is dat je interieur nooit te warm wordt na een dagje stilstaan in de zon. Nadeel is dan weer dat het zonnedak enkel tesamen met de bekleding open kan. Een zonnebad zonder dat je het dak opent is dus uitgesloten. De kofferinhoud is van het niveau van een gemiddelde middenklasser (442-1354l), je kan er gerust je bagage voor een weekje weg in kwijt. Plan je echter een verhuis, dan doe je toch beter beroep op een bestelwagentje.
Innovatie op een bestaand beeld
De SEAT Exeo ST verschilt op meer punten van de ex-A4 dan je zou denken. Zo introduceert SEAT een 2.0 TDI-basismotor met 120pk en 290Nm. Je kan je de vraag gaan stellen waarom niet gewoon de standaard 136pk-versie van de Volkswagen-groep wordt gebruikt. Een vraag waar wij niet dadelijk een antwoord op hebben. Een minder fiscaal vriendelijke 143pk-versie is ook beschikbaar, naast een versie voor liefhebbers van veel vermogen met 170pk. De TDI 120pk haalt de 100km/u in zowat 11s, hij houdt ermee op bij 196km/u (cijfers fabrikant). Nog volgens de fabrikant haalt hij een gemiddeld verbruik van 5,7l/100km. Wijzelf reden 6,5l/100km, of 6l als we echt hard ons best deden. Dat laatste deden we met behulp van de schakelindicator die weliswaar economisch goed werk verricht, maar de motor steeds ademruimte ontneemt. Bij 50km/u raadt het systeem aan op te schakelen naar 4e, als je gehoorzaamt, zit je bij 70km/u in 5e en bij 90 in 6e versnelling, een inhaalmanoeuvre is dan not done. Ook omgekeerd werkt de schakelindicator, al moet je dan wel onder de 1.000 rpm zitten alvorens hij aanraadt om terug te schakelen.
Premium basis voor een correcte prijs
Qua prijszetting is de Exeo ST zeker een uitdaging voor zijn concurrenten. Met een basisprijs van € 23.290 (1.6 Reference, 120pk) zit hij onder het gemiddelde. De 2.0 TDI Style met 120pk die wij testten kost standaard € 26.290. Daarmee blijft hijonder de prijs van de Renault Laguna, de Alfa 159 en de Toyota Avensis, om wat wagens met dezelfde afmetingen te noemen. Enkel neefje Skoda blijft een stuk goedkoper, terwijl men daar toch gebruikt maakt van de 136pk-versies.
Conclusie
Je kan je afvragen wat je in de SEAT Exeo ST moet zien. Is het een heruitgebrachte Audi A4 Avant? Zou je hem kopen omdat hij goedkoop is? Volgens ons bekijk je de wagen best als een premium-auto tegen een lagere prijs. De auto heeft de voordelen en stevigheden van een (met succes) beproefd concept, en voegt daar nieuwe motortechniek en een aantal extra snufjes aan toe. Het lijkt ons ook dat SEAT met de Exeo-modellen een eerste stap in nieuwe onafhankelijkheid zet, zoals Skoda destijds deed met de Superb die nagenoeg een verlengde Passat was. Intussen is deze wagen verder in de goede richting geëvolueerd en we vermoeden dat de SEAT dat in de toekomst ook zal doen.
Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Thomas Anthoni
Met dank aan SEAT Import voor de testwagen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen