Rijtest

Ford Puma Gen-E verbruikstest - Is dit de zuinigste EV van het moment? (2025)

De elektrische versie van de Ford Puma is hier, maar we weten wat je nu denkt: “de Puma is toch al vijf jaar oud?” Dat klopt maar gelukkig heeft de nieuwe Puma Gen-E een troef achter de hand: hij belooft een bijna absurd laag verbruik. Haalt hij dat ook in de praktijk? Wij deden de test!

Wat is dit?

Dit is een auto waarover je al alles denkt te weten. Dat zeggen we niet alleen omdat de Ford Puma intussen al meegaat sinds 2020 — of om precies te zijn zelfs eind 2019 — maar ook omdat we intussen al een testverslag schreven over diens nieuwe, elektrische versie. Eén dingetje konden we tijdens die korte test echter nog niet volledig op de proef stellen en dat is nu net één van de interessantste dingetjes aan deze Puma Gen-E: het verbruik.

Fractie gladder

We benadrukten het namelijk meermaals in ons testverlag: deze Ford zet al zijn kaarten in op efficiëntie. Toegegeven: met 168 pk en 290 Nm koppel op de voorwielen is hij ook de krachtigste Puma van het moment maar zijn batterij van 43,6 kWh gooit minder grote ogen. Je moet zelfs bijna je best doen om een moderne EV te vinden die het met een kleiner accupakket moet stellen want de Citroën ë-C3, Mini Aceman en Renault 4 bieden tegen een meerprijs toch nog een grotere batterij aan.

Image
Ford Puma Gen-E verbruikstest 2025

Dat is bij de Puma Gen-E dus niet het geval, al wil dat niet zeggen dat Ford geen moete gedaan heeft om het rijbereik te vergroten. Dat merk je meteen al aan zijn gesloten grille maar ook de bumpers zijn anders, waarbij het voorste exemplaar extra luchtsleufjes aan weerszijden krijgt. Achteraan is de spoiler dan weer een fractie gladder en meer naar beneden gericht en al die kleintjes maken wel degelijk één groot: de Puma Gen-E is 15 procent aerodynamischer dan een Puma-zonder-Gen-E!

Op z’n best

Het resultaat is dat Ford mag pronken met een bijna ongeloofwaardig verbruikscijfer. Zo zou de elektrische Puma volgens officiële WLTP-metingen amper 13,1 kWh/100 km nodig hebben. Volgens diezelfde WLTP-testcyclus zou je zelfs tot 376 kilometer uit zijn compacte accu moeten halen maar we weten natuurlijk al langer dan vandaag dat de theorie en de praktijk vaak ver uit elkaar liggen… Vooral bij elektrische auto’s, waar we wel eens verbruikscijfers van 10 tot 20 procent hoger dan beloofd tegekomen.

Image
Ford Puma Gen-E verbruikstest 2025

Om dat te testen, onderwierpen we onze Puma Gen-E aan de wisselende omstandigheden die je in dagdagelijks verkeer tegenkomt. Zo reden we gedurende een week over flink wat binnenwegen maar ook de snelweg werd niet vermeden, want daar verbruikt de gemiddelde EV vaak het meeste. Let wel: de temperaturen lagen gedurende onze testweek niet bepaald laag met doorgaans zo’n 15 tot 20 graden Celsius. Daarin voelt de gemiddelde EV zich dan weer wel op z’n best.

311 realistische kilometers

Dat was dus duidelijk ook het geval voor onze Puma Gen-E want we eindigden onze testweek op een gemiddelde van 14 kWh/100 km. Of het daarbij echter gaat om 14,1 of 14,9 kWh/100 km weten we niet, want de boordcomputer van de auto toont gek genoeg geen cijfer na de komma. Hoe dan ook lijkt ons verbruik daarmee opmerkelijk dicht in de buurt te liggen bij de beloofde WLTP-waarde. Reken je dat trouwens een beetje uit, dan moet je in de praktijk 311 kilometer uit een volle accu kunnen halen. Een enorm rijbereik is dat niet maar het lage verbruik maakt die kleine accu dus wel leefbaar.

Image
Ford Puma Gen-E verbruikstest 2025

Dat verbruik blijft natuurlijk onderhevig aan de omstandigheden en aan je rijgedrag, want ook hier zagen we een duidelijk verschil tussen kilometers afgelegd in de stad en die afgelegd op de snelweg. Echt dramatisch werd het echter nooit want zelfs al rij je rond de 120 km/u, dan nog stijgt de teller niet voorbij de 16 kWh/100 km. Binnendoor gebeurt dan weer het omgekeerde: na een stadsrit met geresette tripcomputer hadden we amper 11 kWh/100 km verbruikt. Allemaal mooie waarden dus voor een compacte EV.

Duurder dan concurrenten met grotere batterijen

Ook aan de laadpaal deed de Puma Gen-E het trouwens niet slecht, of toch voor een auto met zo’n kleine batterij. Zo kan hij AC-laden aan 11 kW dus aan het gemiddelde laadpunt is hij na hoogstens 4,5 uur helemaal volgetankt. Snelladen gebeurt dan weer aan maximaal 100 kW zodat je in 23 minuten van 10 naar 80 procent zou moeten gaan. Ook dat testten we even uit en onze Puma Gen-E met 14 procent laadtoestand ging er vrijwel meteen naar een piek van 96 kW. Om dat te kunnen doen, kan je trouwens de accu voorconditioneren door een snellader als bestemming in de navigatie — of in Google Maps via Android Auto — in te geven.

Image
Ford Puma Gen-E verbruikstest 2025

Die korte laadtijd is trouwens niet het enige voordeel van zo’n kleine batterij want daardoor wist Ford de prijs van de Puma Gen-E ook relatief laag te houden. Zo krijg je er eentje mee vanaf 35.490 euro. Het moet wel gezegd dat de concurrentie in die prijsklasse groot is met bijvoorbeeld de Opel Frontera en de guitige Renault 4, die zelfs met grotere batterij goedkoper zijn — om nog niet te spreken over Chinese concurrenten zoals de Leapmotor B10… Maar of die ook zuiniger zijn, dat betwijfelen we.

Conclusie

Kan de Ford Puma Gen-E zijn ambitieus lage verbruikscijfers dus ook in de praktijk waarmaken? Wel, het scheelt alleszins niet veel. Zo kwamen wij na een week aan gevarieerde ritten uit op een gemiddelde van 14 kWh/100 km terwijl het theoretische WLTP-verbruik op 13,1 staat. Daardoor zouden we dus 311 kilometer realistisch rijbereik moeten halen — niet verkeerd voor een EV met zo’n kleine batterij.

 

Specificaties

MotorElektromotor
Vermogen168 pk
Koppel290 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 563 kg
Topsnelheid160 km/u
Prijs basismodel€ 35 490
0 tot 100 km/u8.00 sec
Min. kofferinhoud523 L
Max. kofferinhoud1 283 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen