Rijtest

Rijtest: Toyota iQ 1.0 VVT-i

Er zijn natuurlijk veel manieren om auto’s groener te maken. Eén daarvan is door auto’s lichter te maken. De makkelijkste remedie om gewicht te  besparen is door de auto gewoon kleiner te maken, want moet een auto nu echt minstens 4 meter lang zijn? Toyota geeft het antwoord met de iQ.

Stoere kerel
Een auto ontwerpen is geen sinecure, zeker niet wanneer je koetswerk maar 3 meter lang meet. Desondanks zijn ze er bij Toyota in geslaagd van de iQ een knappe verschijning te maken. Door zijn scherpe lijnen heeft hij een stoer uiterlijk.

Futuristisch
Vanbinnen  is het even wennen. Dat komt omdat ze er alles aan gedaan hebben om plaats te besparen. Zo is het handschoenkastje niet minder dan een stoffen etui voor je boorddocumenten. Door centimeters te sparen kan je met 3 volwassenen in de iQ zitten. De zetel achter de bestuurder kan je best voorbehouden voor kinderen of bagage. De voorste zetels zitten vrij vlak met weinig zijdelingse steun. Wel is de tegenwoordig populaire "hogere zit" hier van toepassing, zodat je binnenin niet meer het gevoel hebt in een kleine wagen rond te rijden. Het moderne dashboard zit goed in elkaar, alleen zijn de materialen niet altijd van dezelfde kwaliteit.

Porsche sound
Wij reden met de 1.0 VVT-i met vijfbak. De driecilinder levert 68pk en 91Nm koppel. Daarmee sprint de 820kg zware iQ in 14,7 seconden naar de 100km/u. Geen waarden om naar huis te schrijven, maar in de stad is dat natuurlijk ook niet nodig. Daar toont de 1.0 zich vinnig genoeg. Leuk detail is dat de anders stille motor in hoge toeren het geluid maakt van een kleine boxermotor.

Parkeerwonder
Om van stad naar stad te rijden moet je natuurlijk langs de autostrade. Daar heeft de iQ geen enkel probleem mee. Een reiswagen zal de Toyota nooit worden, daar is hij wat te nerveus voor boven de 100 km/u. Eens terug aangekomen in de stad voelt de iQ zich helemaal thuis. Door zijn kortere wielbasis is hij iets steviger geveerd, maar comfortabel genoeg om door de straten te sprinten. Parkeren is een spreekwoordelijk eitje en dankzij zijn kleine draaicirkel is draaien ook geen opgave.


Veiligheid heeft zijn prijs
Mensen hebben vaak vooroordelen over kleine wagens en veiligheid. Met 9 airbags en 5 EuroNCAP sterren hebben die mensen geen poot meer om op te staan. Zo een veiligheidswaarden voor een zeer kleine wagen heeft zijn financiële gevolgen. De iQ is niet van de goedkoopste. Deze 1.0 is verkrijgbaar vanaf € 13060. De 1.4 diesel kan je pas krijgen vanaf € 15295. Let wel, met een CO2 uistoot van respectievelijk 99 g/km en 104 g/km kan je maximaal genieten van de ecokorting van de overheid.

Nieuwe definitie stadswagen
Met de iQ heeft Toyota de ideale stadswagen neergezet. Hij rijdt beter, is groter en praktischer dan de Smart. De nadelen van een 3 meter lange wagen zijn zo tot het minimum beperkt dat je je afvraagt waarom een stadswagen meer dan 3 meter lang moet zijn.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Thomas Anthoni
Met dank aan Toyota Belgium
Prijzen iQ

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen