Rijtest

Rij-impressie: Mazda CX-3 (2015)

Met de CX-3 begeeft Mazda zich in de wateren van het snelst groeiende segment in Europa; dat van de compacte SUV. Zit er echter genoeg *Kodo* in de genen om het Franse gerief genre Renault Captur en Peugeot 2008 van weerwoord te dienen? Autofans doet de test op Spaanse bodem.

Mazda is de laatste jaren een sterk verhaal aan het schrijven. Met dank aan het KODO-design dat de zoutloze modellen van begin jaren 2000 laat ontpoppen tot expressieve karretjes. Hoewel het gamma best uitgebreid is, ontbrak het aan een compacte SUV. Een belangrijk segment, want daar worden tegenwoordig de volumes gedraaid. Met de komst van de CX-3 komt daar nu verandering in.

Kodo-tastisch

De Japanners hebben er alvast voor gezorgd dat zijn passage niet onopgemerkt voorbij komt. Letterlijk, want Mazda weet ongelooflijk veel expressie te steken in de 4,2 meter lange carrosserie. Dus jij dacht dat de Mazda6 stoer oogde? Deze CX-3 rolt daar met zijn spierballen over.

Image
rij-impressie-mazda-cx3-2015-rijtest_05

Een kwade aanblik met stevig vooruitstekende kin, flanken die geaccentueerd worden door wielkasten in zwart plastic en een achtersteven dat gesierd wordt door twee einddempers… tot op heden misschien wel de Mazda waar de nieuwe designrichting het beste tot zijn recht komt. 18-duims velgen maken dat plaatje enkel maar fraaier, maar voor het rijcomfort zouden we die in de optielijst laten steken.

Met een sausje MX-5

Met zijn lengte van 4,2 meter, breedte van 1,7 meter en hoogte van 1,5 meter valt de CX-3 mooi tussen zijn Franse rivalen. Desalniettemin heb je het gevoel veel meer ruimte te hebben binnenin. Enkel op de achterste zitrij gooit de daklijn wat roet in het eten voor de grotere medemens. Qua kofferruimte overklast hij trouwens nipt de concurrentie met een maximale laadcapaciteit van 1.260 liter.

Image
rij-impressie-mazda-cx3-2015

Echt uitblinken doet het interieur eigenlijk door het dashboard. Dat komt recht vanuit de MX-5 en wakkert sportieve eetlust op. Dit dankzij ronde ventilatiemonden met rode accenten, een strakke lay-out van de bedieningselementen en een eigenzinnige vormgeving van de instrumentencluster. Het voelt allemaal eens lekker anders aan... en daar hoor je ons niet rouwig om zijn.

Twitterfile

Fijn voor potentiele klanten is om te weten dat er best wel wat technologie valt te bestellen in dat interieur. Zo krijgt de CX-3 als één van de eerste in het segment een head-updisplay en daarnaast één van de meest uitgebreide arsenalen aan veiligheidsfeatures. Zaken zoals Blind Spot warning, adaptieve cruise control, noodrem, grootlichtassistent en lane departure warning tekenen allemaal present. Afhankelijk van de uitvoering natuurlijk. Al kan je de CX-3 bij lancering enkel als full-option Pure Edition verkrijgen.

Image
rij-impressie-mazda-cx3-2015

Het infotainmentgebrabbel gebeurt dan weer via het 7-duims scherm dat - zoals de huidige trend dicteert - zweeft op het dashboard. Een systeem dat je dient te bedienen via de Rotary Commander op de middenconsole. Pinchen en swipen op het scherm is hier nog niet aan de orde.

Het systeem werkt daarbij correct, zondermeer. Via internetverbinding kan je trouwens Facebook en Twitter raadplegen, al werpen we nu al een vuile blik richting eigenaars die daadwerkelijk hun status updaten tijdens het rijden. Minder hip, maar stukken belangrijker, is het navigatiesysteem dat via het scherm te bekijken valt. Een systeem dat Mazda zelf ontwikkeld heeft en gek genoeg niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Vooral de weergave laat namelijk soms de twijfel bestaan waar je nu net heen moet. Te midden van Barcelona niet altijd een pretje.

Tank nog maar wat diesel

Onder de kap van de CX-3 houden ze het simpel; twee motoren, 1 diesel en 1 benzine, daar moet je het mee doen. Specifiek gaat het over een 1.5-liter viercilinder turbodiesel met 105 pk en 270 Nm (Skyactiv-D) en een atmosferische 2.0-liter benzine (Skyactiv-G) beschikbaar met 120 of 150 pk en steevast 204 Nm. We hopen echter dat je nog steeds verknocht bent aan de diesel, want de benzinedrinker stelde opvallende teleur op de bergwegen.

Image
Mazda-CX-3

Het blok mist koppel en jankt onaangenaam onder belasting. De 1.5 diesel daartegenover loopt soepeler en voelt veel juister aan in de CX-3. Sneller zelfs, al zouden we dat eigenlijk niet mogen zeggen, want op papier sprint de diesel in 10,1 seconden naar de honderd terwijl de benzinevariant dat klusje klaart in 8,7 seconden. Het is echter bij de hernemingen waar de diesel met zijn extra koppel de beker naar zich toe trekt. Het lage verbruik is daarbij een aardige surplus. Maar eerlijk, beide zijn eerder torretjes voor Belgisch woon-werkverkeer dan voor steile bergwegen.

Freude am fahren

Geloof het of niet, maar onder de carrosserie van deze SUV steekt het chassis van de kleine Mazda2. Dat werd evenwel aangepast om het hogere zwaartepunt, gewicht en motorkracht te counteren. Simpeler door de bocht betekent dit dat de aandrijving naar de voorwielen gaat, al is vierwielaandrijving optioneel. Dat systeem komt uit de CX-5 maar is mechanisch lichter gemaakt en stuurt enkel kracht naar de achterwielen wanneer daar nood aan is.

Image

Die nood hebben we alleszins niet snel ondervonden, want zelfs met enkel voorwielaandrijving trekt de CX-3 zich goed uit de slag. Met een aangenaam stuurgedrag en vlot schakelende manuele zesbak. Van rolbewegingen is nauwelijks sprake en de demping weet uitermate soepel om te gaan met hobbels en bobbels. De ingenieurs van Mazda verdienen dan ook een pluim, want ze hebben - geheel naar hun filosofie - de rijdersauto van het segment gecreëerd. Nu nog een straffere diesel voorin om dat gedrag in voorwaartse kracht om te zetten.

Strak geprijsd

Het segment van de compacte SUV is één van de meest vage in de autosector. Concurrentie bepalen is dan ook moeilijk. Voor de hand liggend zijn de eerder aangehaalde Renault Captur (bestverkopende in België) en de Peugeot 2008. Al mag je daar de Opel Mokka, Nissan Juke en - ja - zelfs de Citroën C4 Cactus en Skoda Fabia Combi bij rekenen. Mazda vraagt alleszins minimaal 17.990 euro voor de CX-3. Een prijs om je naar de dealer te lokken, want de 1.5 diesel met een uitstoot van 105 gram C02/km kost je minimaal 21.990 euro.

Image
rij-impressie-mazda-cx3-2015

Renault vraagt voor de Captur dCi 110 (met 110 pk en een C02-uitstoot van 101 gram) 22.650 euro. Niet toevallig dus dat Mazda onder de prijs gaat van de populairste van de klas. Echter haalt hij het helemaal niet van de Skoda Fabia Combi 1.4 TDI, die heeft meer laadruimte (tot 1.395 liter!) voor een prijs van amper 16.645 euro. Al staat die Tsjech natuurlijk niet hoog op zijn pootjes...

Conclusie

Geen complete verrassing deze CX-3. Wat meteen ook maakt dat 'ie mooi binnen de lijntjes kleurt van de compacte SUV's. Toch speelt Mazda meer op emotie en een sportieve feeling dan de middenmoot. Een gekrompen CX-5 met het rijgedrag van een Mazda3. En laat dat twee complimenten zijn om mee uit te pakken. Het succes evenaren van de Fransozen zit er niet in, maar trek je toch de kaart van de underdog, dan rij je wel met de meest emotievolle keuze van het moment.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen