Rijtest

Rijtest: BMW X5 30d xDrive (2019)

De speeltijd is voorbij, tijd voor de grote jongens in SUV-land. En daar hoort de X5 van BMW zeker bij. Een imposant voorkomen, genoeg ruimte voor een verhuis of enkele kinders op de achterbank. Maar waar maakt hij het verschil tussen die hele meuk van grote SUV-rakkers?

Want ziet het er allemaal zo veel anders uit dan een Hyundai Santa Fe of een SsangYong Rexton? Van buitenaf misschien niet, waar de ‘bimmerboys’ hier onmiddellijk elders zullen gaan lezen. Maar toch: we zitten in het premium-segment met BMW dus er moet wel wat anders, beter of luxueuzer zijn?

De SUV-lijn

Qua exterieur vinden we in dit type bij elk merk quasi dezelfde lijn in termen van koetswerk. Een verhoogde cockpit, lange robuuste snuit en een afgevlakte achterzijde. En dat is bij één van de oervaders nog steeds niet anders: immer herkenbaar en geen echte excessen.Toch staat hij op een nieuw chassis: het nieuwe CLAR-platform dat zowat de passe-partout van het merk is en daardoor met het huizen van wat meer of minder lengte geen problemen lijkt te hebben. Wat ervoor zorgt dat de vernieuwing ook in de afmetingen zit: een verbreding van 6,6 centimeter en een uitrekken van een kleine 3,6 centimeter. De hoogte mag een kleine duimbreedte van net geen 2 centimeter meer hebben. En zo komen we samen met alle vernieuwingen bij een plus 2.000 kilogram aan gewicht uit voor eender welke nieuwe X5 uitvoering. Gaatjes verspringen in de riem dus…

Image

Qua looks vernieuwen volgt ook BMW de trends: de lichtbakken worden smaller getekend, afstappend van de gekende L-vorm achteraan en de grille vooraan wordt groter. Alhoewel ze bij BMW nog net een stapje verder gaan in het rekken van die grille tot een hekwerk waar je bijna half je tuin mee zou kunnen afsluiten in termen van overdrijven.

Een ander deel van zijn detail en opsmuk rondom moeten we nog steeds gaan zoeken bij de luchthappers: onderaan de voorbumper met functie terwijl het net achter de voorste spatborden enkel de esthetiek mag dienen. Allemaal mooi sportief, maar nog steeds halftijds ‘fake news’ dus. Zowel voor als achter is de X5 bodemgewijs uitgerust met ‘pantserplaat’ mocht er toch ruig werk verwacht worden.

Instappen moet net niet aan een aanlegsteiger maar vergt toch wat klimpraktijken. De in chroomlook verwerkte instaptrede ligt wat hoger dan verwacht en is nogal ruim verwijderd van elke stoel. Maar we moeten er niet over zaniken, het geheel ziet er stijlvol uit. En het oogt vooral multi-inzetbaar voor elke taak: sportief, comfortabel of werkbeest.

Instant ‘Pimp my Ride’

Qua rijgedrag moet het gezegd: de eerste impressie is alsof je een boot vaart. Het sterk aanwezige zicht op de motorkap helpt hier niet. Het stuurgedrag is wel mooi direct en begeleidt subliem. Oneffenheden worden mooi geëgaliseerd door de aanwezige luchtvering. Toch blijf je altijd het gevoel van grootte met je meedragen tijdens het rijden. Iets waar bijvoorbeeld een Audi Q8 met een plus aan lengte en dezelfde breedte beduidend minder deze indruk wekt.

Image

Maar niet getreurd, motorgewijs maakt de xDrive 30d veel goed. De 8-traps automaat werkt subliem: zonder toerenteller of het motorgeluid zou je bijna denken dat dit een elektrische variant is die zonder schakelen verder boort in zijn vermogen. En qua voorhand vermogen voelt de X5 al zeker niet als de Titanic maar eerder als een uit-de-weg met zijn 265 pk en 620nm aan koppel die je vlotjes op snelheid brengen. Dit alles doet hij wel met een reëel verbruik van om en bij de 8,5 liter gemiddeld en niet met de beloofde 6,5 liter aan dieselvocht.

Deze drieliter zescilinder met enkele turbo lijkt dus alles wat je nodig hebt. Want hij moet echt niet veel onderdoen voor zijn grotere broers. Qua sportieve prestaties sprint hij van nul naar honderd in 6,5 seconden, net iets meer dan een seconde trager dan pakweg een X5 M. Zo wordt het bijna een ik-weet-geen-blijf-met-mijn-centen als je voor de duurdere M-variant mocht kiezen. Maar als uitpakken met een quad-turbo of 400 pk in plaats van 265 stuks je ding is, doe gerust. Wij kwartetten nog altijd graag met een simpel kaartspel, vanwege geldgebrek. Zit je toch in met het klimaat kan je nog altijd aan de benzine met de 340pk sterke xDrive 40i met een CO2-uitstoot van om en bij de 200 g/km. Een goede 30 g/km meer gepuf dan de diesels, iemand?

Image

De xDrive kan met de klik van een knop vier centimeter opwaarts of neerwaarts waardoor ‘modderbrakken’ wat makkelijker wordt. Mede bijgestaan door de 'all terrain’ functie waardoor de achteras net iets beter zijn best doet qua rolstang-prestaties en je nog meer grip geeft eens je het asfalt verlaat. Hierdoor wordt al die sportiviteit en luxe in een handomdraai, of beter gezegd: in enkele vingerklikken, omgezet in een heuse vierwielaangedreven offroader. Alhoewel hij toch stukken vaker op de baan gespot zal worden.

Nerdy-tech-talk

Het mag niet mankeren op dit schapje van mogelijkheden: de X5 zit boordevol snufjes. Van een 360° graden camerasimulatie tot een overvloed aan data gepresenteerd via het grote iDrive 7 infotainment scherm: makkelijke internetverbinding voor het aflezen van het weerbericht of het nieuws tot en met grafische voorstellingen van aanwezige g-krachten en newtonmeters bij elk koppel, noem maar op…

De Lane Assist helpt je mooi tussen de witte lijnen te blijven, verwittigt je op tijd om het stuur over te nemen en zal nadat je in slaap gevallen bent van al dat aflezen van Newtonmeters en G-krachten, eigenhandig tot een veilige ‘full-stop’ overgaan. Hoe dit uitpakt op een snelweg durven we net niet testen.

Image

Niet standaard aanwezig: Apple CarPlay of de Android-variant. Dit lijkt wel een episode van ‘Back to the Future’ wanneer elk ander merk hier net wel op inzet als vernieuwing. Bij BMW blijft het een extraatje dat betaald moet worden. Aanpassingen in bijvoorbeeld volume of dergelijke kan nog steeds met gesture control; handbewegingen die je net voor het scherm uitvoert. Alhoewel dit nog steeds een gestotter van jewelste lijkt. Het navigatiesysteem blijkt dan weer wel heel toegankelijk met het eigenhandig schrijven van letters op de bedieningsknop ter hoogte van de middenconsole.

De dashboardcluster is tegenwoordig volledig digitaal. Navigatie kan zowel ook hier weergegeven worden als in de ‘echt’ ruime head-up display. Maar alles is weinig aanpasbaar naar persoonlijke indeling zoals dat bij sommige andere merken al wel kan.

Een echte autosleutel is overbodig geworden. De nieuwe X5 wordt geleverd met digitale sleutel maar er kan geregistreerd worden via je mobiele telefoon die vanaf dan dienst doet als opener voor portieren of opstarten van de wagen. Innovatief toch? Wel zien dat de batterij van je mobiele telefoon altijd opgeladen is want anders ‘bel’ je toch nog een taxi. Maar met welke gsm...?

Image

tweedelig happen

En of het wat comfortabel vertoeven is in zo’n X5? De gekende luxe van BMW is aanwezig zodra je het portier opent. Zetels zitten algemeen rugvriendelijk en met groot comfort. Vooraan is de zijsteun elektrisch aanpasbaar, buigen en plooien kan zo goed als in alle richtingen die een stoel maar uit kan. Beenruimte heb je overal met overschot. Het laadvolume van de kofferbak is uitbreidbaar van 650 naar 1870 liter met de achterbank omlaag en dus zeker ook goed te noemen. De toegang tot de koffer is vanaf nu met deuren die tweedelig automatisch open kunnen.

Image

We kunnen er niet vanaf dat de afwerking met leder en hoogwaardig materiaal rondom mooi en stijlvol is. Moet toch even gezegd in een zo goed als perfect en strak interieur dat de speakerplaat in eenvoudig zwart plastic op het dashboard bovenaan toch wel een stijlbreuk is met al de rest en wat goedkoop opvalt.

Conclusie

Voor een startprijs van om en bij de 71.000 euro zonder opties voor deze geteste xDrive 30d kom je natuurlijk zoals vermoed ook al bij een premiumbedrag uit. Wil je nog wat toeters en bellen gaat het al snel omhoog om zo tussen de 80 a 90 euroduizenders uit te komen. Of deze vernieuwde X5 dit waard kan zijn is natuurlijk geheel aan de consument. Zonder naar budget te moeten kijken is het natuurlijk een fantastische wagen vol met technische snufjes en leuk dynamisch rijgedrag. Terug op de goede weg zoals ooit ontworpen om in verschillende disciplines thuis te zijn: sportief, comfort en all terrain.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen