Rijtest

Rijtest: Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo AWD (2019)

Op wereldvlak is de CR-V een absolute verkoopstopper. Of de vijfde generatie ook de Belg terug in een Honda krijgt? We zoeken het uit.

Honda's, je zag ze ooit op elke hoek van de straat maar het Japanse automerk heeft de West-Europese markt het laatste decennium serieus links laten liggen. We kunnen de fabrikant geen ongelijk geven, want terwijl er in Europa werd gepalaverd over het belang van diesel reeg Honda de verkoopsuccessen aan elkaar in de Verenigde Staten, Azië en thuisland Japan. Met de CR-V als één van dé volumemodellen. Want de SUV is goed voor zowat 25% van de wereldwijde verkoop van het merk.

Ingetogen

Belangrijk nieuws dan ook bij Honda, want naast de Civic is de CR-V voortaan gloednieuw. Alweer de 5de generatie van een SUV die samen met de Toyota RAV4 in 1990 zowat een nieuwe trend zette; de trend van de comfortabele SUV voor gezinnen. Waar die RAV4 echter designtechnisch steeds meer de manga-iaanse toer op gaat blijft Honda vast houden aan haar ingetogen styling bij de CR-V.

Image
Honda CR-V Rijtest 2019

Je zou namelijk verwachten dat de CR-V, als groot broertje van de Civic, volgeplakt zou zijn met gekke hoeken, lijnen en van de pot gerukte lichtsignaturen. Nee, de CR-V oogt opvallend neutraal. Bekijk je 'm langszij, je zou zo denken dat je naar de vorige generatie keek. We durven zelfs wedden dat de man in de straat geen enkele keer gewezen heeft met "Kijk Mariëtte, de nieuwe CR-V!"

Tokio Centrum

Binnenin zwemt Honda tegen de stroom in. Want de nieuwe CR-V heeft voortaan een scherm minder in het interieur. Daar kan Audi nog iets van leren. het extra infoschermpje bovenop het dashboard gaat namelijk op de schop. In ruil krijg je een wat uit het dashboard stekende tablet. Die doet wat je verwacht van een infotainmentscherm maar blinkt vooral uit met Apple Carplay en Android Auto op het scherm. Temeer omdat het systeem navigatie-instructies van pakweg Waze ook richting head-updisplay zwiert.

Image
Honda CR-V Rijtest 2019

Want jawel, info tegen de voorruit, dat heeft de CR-V ook. Net zoals een volledig digitale instrumentencluster. Dat systeem kennen we al vanuit de Civic en komt wat rommelig over. Het is een stijl die we tegenwoordig gewend zijn van de Japanners (Mazda daarbuiten gelaten). Stap je dus van een Europeaan in deze Japanner, dan waan je je in één klap in Tokio centrum.

Ruimtegevoel

Toch doet de CR-V ook veel goeds in het interieur. Zoals zeeën van ruimte bieden bijvoorbeeld. Dan hebben we het niet enkel over de zitplaatsen, met riant beenruimte voor de achterste passagiers, in de middenconsole krijg je bijvoorbeeld een laptop kwijt. Een schuifbare achterbank, die missen we evenwel. Temeer omdat de koffer daardoor nog indrukwekkender voor de dag zou kunnen komen.

Image
Honda CR-V Rijtest 2019

Geven we ook nog mee; desgewenst kan je de CR-V krijgen met 7 zitplaatsen. Al kunnen we ons niet inbeelden dat al te veel Europese klanten zullen opteren voor die derde zitrij. Al is "opteren" misschien de foute term, want Honda levert die zitrij enkel via een aparte uitvoering... die meteen ook de duurste versie is van de CR-V.

No-diesel

Japanse merken en diesels, het zijn nooit vrienden geweest. Ook Honda heeft nooit echt staan springen voor dieseltechnologie. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze CR-V geen gebruik zal maken van een diesel. Europa krijgt een 1.5 viercilinder turbobenzine en daarmee basta. Of je moet voor de hybrideversie gaan die een 2-liter atmosferische benzine koppelt aan een elektromotor. Wij gingen alvast op pad met de 1.5 met VTEC-technologie.

Image
Honda CR-V Rijtest 2019

Die 1.5 krijgt van Honda maar liefst 193 pk. Serieus wat paarden, al valt het kleine blokje wat door de mand dankzij het koppel van 243 Nm. De CVT-automaat moet namelijk serieus aan de bak om de paarden en het koppel ten volle te kunnen benutten. Traag is deze CR-V allerminst maar zijn cijfers op papier doen straffere prestaties vermoeden. Valt ons wel op; of je nu gezapig toert of van jetje geeft; het verbruik blijft onder de 8 liter per 100 km. Al weet je natuurlijk dat een diesel met dezelfde prestaties daar nog vlot een litertje of 2 af weet te halen.

Voor de eeuwigheid

Los van de motor is deze CR-V een duidelijk opvolger van zijn voorganger. Een auto die zich zonder franjes en problemen van zijn taak kwijt. Met een vergevingsgezinde ophanging, baanvaste vierwielaandrijving (2WD is er ook) en stille cabine. Moeten we dan nog Honda geloven, dan is deze CR-V gebouwd om een eeuwigheid mee te gaan.

Image
Honda CR-V Rijtest 2019

Het verklaart alvast wat de instapprijs van 30.990 euro. Onze Executive-uitvoering met 4WD, CVT en een volledige uitrusting klom over de 43.000 euro. Geld dat een Belg best wel veil heeft voor een SUV... maar niet voor eentje van Honda. Spijtig, want de CR-V heeft zeker zijn sterke kwaliteiten maar hij is opvallend weinig afgestemd naar Europese noden. Om je een idee te geven, een vergelijkbare CR-V kost in de VS steeds 10.000 euro minder. Tja, dan speel je op een geheel ander niveau natuurlijk. Dat van de portefeuille.

Conclusie

Een allesvriend, deze CR-V. Een auto die het in de rest van de wereld steengoed doet door zijn bouwkwaliteit, comfortabele rit en... laag prijskaartje. De overtocht naar Europa stuwt de prijs echter de hoogte in, waardoor deze knaap zijn value for money wat verliest. Daardoor weinig aantrekkelijk voor de leasing en al zeker voor de particulier. Of de hybrideversie zoden aan de dijk kan brengen? We betwijfelen het.

Image
Honda CR-V Rijtest 2019

Specificaties

Vermogen193 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 598 kg
Topsnelheid200 km/u
Prijs testwagen€ 43 000
Prijs basismodel€ 30 990
0 tot 100 km/u9.50 sec
Gemiddeld testverbruik7.80L/100km
Min. kofferinhoud561 L
Max. kofferinhoud1 756 L
CO2-uitstoot162 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen