Met de ZS EV schoof MG de eerste betaalbare elektrische gezinswagen naar voren. Met deze Marvel R wil het Britse merk nu gaan stoeien met de grotere leasingjongens. Autofans doet de eerste test met de Marvel R Performance, een door 3 (!) elektromotoren aangedreven vierwielaangedreven variant.
Hoewel de MG-badge nog niet terug een vaste waarde is in ons straatbeeld, werkt het Britse/ Chinese bedrijf naarstig aan haar comeback in onze contreien. In België is dat onder de vleugels van Alcomotive, de importeur van onder andere Hyundai, Suzuki en Isuzu. Dankzij die veilige thuishaven beschikt MG spontaan over een rist dealers om producten aan de man te brengen. Dat zal de komende jaren trouwens nodig zijn, want op korte termijn wil het haar gamma verdubbelen om daarna te blijven groeien qua line-up. Zo hadden we al de elektrische ZS EV en plug-inhybride EHS. Spoedig komt daar nog elektrische stationwagen MG5 en elektrische SUV Marvel R bij. Met die laatste toerden we alvast even over onze Belgische wegen.
Knullige naam, indrukwekkende looks
De Marvel R is alvast een auto waar de importeur halsreikend naar uit kijkt. Want hoe braaf de ZS EV gestileerd, zo uitgesproken deze Marvel R. De naam mag dan wel wat knullig gekozen zijn, de styling staat er. Volgens MG is dit dan ook haar elektrische auto van de tweede generatie. Waarmee het vooral doelt op het feit dat de designers geen bestaande modellen meer hoefden te kopiëren. Het resultaat is een stoere SUV geworden die hoofden doet draaien. Niet in het minst omdat de Marvel R er door zijn uniek design uit ziet als een auto die eerder uit 2040 komt. Onderstreept door de uitgeklopte proporties. Hoewel ruwweg even lang en hoog als pakweg een Skoda Kodiaq is hij wel 4 centimeter breder. En die centimeters zorgen voor een imposante aanblik.
De snuit bestaat uit met elkaar verbonden haarfijne ledlichten en bijna karikaturale luchtsleuven. De achterkant doet dat trucje nog eens over door de achterlichten met elkaar te verbinden en te koppelen aan een lekker aflopende daklijn. Sta je er op te kijken vanaf de zijkant, dan zal je buiten de luchtsleuven achter de voorste wielen weinig designelementen tegen komen. Dat kan je gerust een nadeel vinden maar zonder twijfel is dit het gevolg van een zoektocht naar de optimale stroomlijn. De verzonken deurklinken zijn geen nieuwigheid in autoland maar geven wel meteen te kennen dat MG hier een technologisch paradepaardje wil neerzetten.
Imposant vs gebruiksgemak
Moest het uiterlijk je nog doen twijfelen over de intenties van MG met deze Marvel R, dan neemt het interieur alle twijfel weg: Met deze SUV wil MG zich op de kaart zetten bij de premiumrijder. Het stuurtje deelt hij nog met de MG ZS EV (en komt volgens bronnen van een toeleverancier die levert aan Volkswagen), de rest van het interieur is compleet eigen aan de Marvel R. We hebben het dan over de knoert van een tablet (19.4 duim) die centraal het dashboard door twee deelt, de digitale instrumentencluster pal voor je neus en de fraaie stoelen met MG-insigne. Dit is een interieur dat indruk weet te maken.
Of "imposant" gelijk staat aan "gebruiksgemak" is een heel ander verhaal natuurlijk. Zo vinden wij de gigantische tablet eerder een gimmick dan een handige feature. Niet in het minst omdat het merendeel van de tijd het scherm gebruikt zal worden door je Apple Carplay of Android Auto. Een iets kleiner scherm met daaronder fysieke knoppen voor de ventilatie had een stuk nuttiger geweest. Nu moet je drukken en swipen over nogal kleine icoontjes om de airco te bedienen. Niet altijd even simpel - en veilig - tijdens het rijden. Wel een vaststelling: heeft het infotainmentsysteem van de ZS EV nog de processorkracht van een computer uit 1998, dan reageert het scherm in de Marvel R al een stuk kwieker op je input.
3 motoren!
Bij de lancering schuift MG twee motorversies naar voren die het onder drie uitvoeringen verpakt. Zo is er een variant met een 180 pk (410 Nm) sterke set-up van twee elektromotoren op de achteras die je kan krijgen als Comfort of Luxury. Daarnaast staat er ook nog de Performance in de cataloog. Die gebruikt maar liefst drie elektromotoren. Eén op de vooras en eentje aan elk achterwiel. Hoewel die met zijn vermogen van 288 pk niet veel straffer is dan pakweg een BMW iX3 of Skoda Enyaq 80X kan de Marvel R dankzij die drie motoren wel een grob meer koppel naar de vier wielen sturen. Met maar liefst 665 Nm koppel is deze Marvel R dan ook een koppelbeul. Getuige de spring naar de honderd van amper 4.9 seconden.
Ongeacht de motor die je kiest, herbergt de Marvel R 65 kWh aan bruikbare accu onder zijn karkas (70 kWh bruto). Net zoals bij kleine broer ZS EV valt ook hier op dat MG klanten niet de keuze geeft om voor een grotere accu te opteren. Als je weet dat er tegenwoordig elektrische SUV's op de markt zijn die accu's meezeulen van 77 kWh tot wel 90 kWh, dan kan dit op termijn wel eens een gemiste kans zijn. Al moet gezegd dat elke autoconstructeur de moeilijke evenwichtsoefening tussen prijs/range/gewicht dient te maken. MG ging zonder twijfel voor een mooi gemiddelde. Zo kan je volgens het merk met de achterwielaangedreven variant tot 402 km ver geraken op één lading, wat een verbruik van 16 kWh/ 100 km insinueert. Niet zo ver gezocht.
Meer power dan chassis
Of de Marvel R daadwerkelijk zo ver geraakt? Dat kunnen we alvast niet zeggen. Niet in het minst omdat wij onze eerste korte kennismaking deden met de tri-motor Performance-uitvoering. Om de spanning voor de eco-rijder meteen weg te nemen; tijdens onze test op Belgische bodem kwamen we met moeite onder de 21 kWh/100 km (wat dus neer komt op een range van 310 km). Enfin, de Performance draait natuurlijk rond het rijplezier. Valt dat dus wat plezant te sturen, zo'n elektrische SUV van MG? De eerste indruk staat uiteraard in het teken van de acceleratiesnelheden. Deze Marvel R is een vlotte knaap. Laat daar geen twijfel over bestaan. Niet bloed-uit-de-handen-wegtrekkend-vlot als een Tesla Model 3 Performance maar 5 seconden naar de honderd blijft natuurlijk snel zat.
Een auto is uiteraard maar zo snel als zijn chassis. En daar begint wel een klein schoentje te knellen. Want deze Marvel R werd duidelijk ontwikkeld met comfort in het achterhoofd. We moeten er dan ook niet flauw over doen; het chassis weet bij sportiever gebruik eigenlijk geen blijf met al dat koppel. In de sportmodus (en Sport+, jawel) kan je een vierwieldrift uitlokken maar het onderstel communiceert meteen dat het daar weinig van onder de indruk is. Oké, we weten het: dit is een elektrische SUV en geen sportwagen. Maar hey, het is wel MG die zelf de naam "Performance" op deze uitvoering plakt. Nee, het vermogen in deze Marvel R ga je alleen gebruiken als je snel ergens tussen wil duiken of om vlot de autostrade op te rijden. Waardoor je meteen de vraag kan stellen: waarom niet voor de versie met achterwielaandrijving gaan?
Geen optienonsens
Want of je nu voor RWD of AWD gaat, de Marvel R weet te overtuigen met zijn bedieningsgemak. De elektromotoren doen fluisterstil hun werk, de isolatie staat op punt en de regeneratie bij het lossen van het gaspedaal maakt zo goed als one-pedaldriving mogelijk. Dit is zo'n auto waar je in stapt en binnen de minuut vertrokken bent. Als je de wat weggemoffelde startknop weet te vinden natuurlijk. Daarenboven kom je aan luxe niets tekort. Vanaf de basis doet de Marvel R het met panoramisch schuifdak, duozone airco, automatische kofferklep en die gigantische tablet. Andere snufjes zijn verwarmde en gekoelde stoelen, een 360° camera en een audiosysteem van Bose. je kan zelfs de Marvel R gebruiken als gigantische powerbank om andere toestellen (of EV's) op te laden!
Valt er dan niets te zaniken? Toch wel. Vooral over het rugzakje achteraan. Want hoewel deze Marvel R de pootafdruk van een Skoda Enyaq heeft, is de koffer in deze SUV amper 357 liter groot. Om dat even te kaderen: kleine broer ZS EV heeft met zijn volume van 448 liter een grotere koffer! of nog pijnlijker: de koffer in deze vrij potige SUV is even groot als die van een Volkswagen Polo. Daarmee heeft deze Brit een serieuze handicap tegenover de concurrentie. MG probeert te zalven door over een koffer vooraan (frunk) te spreken van 150 liter. Alleen krijg je die niet op de Performance-uitvoering. Over de prijs kunnen we tenslotte kort zijn; die is er nog niet. Begin oktober maakt MG ze wereldkundig, naar verwachting zitten de prijzen tussen de 40.000 en 50.000 euro afhankelijk van de uitvoering.
Conclusie
Met de Marvel R Performance zet MG een visitekaartje neer die haar know-how en technisch kunnen toont. Met die focus op indrukwekkende technologieën lijkt het merk links en rechts wel even het gebruiksgemak uit het oog verloren. De koffer is opvallend klein, de drie elektromotoren zijn krachtiger dan het chassis en de centrale tablet is meer gimmick dan gebruiksgemak. Kijk je voorbij die pijnpunten, dan is de Marvel R Performance een imposante elektrische SUV die de zaken net wat anders doet dan de concurrentie. Ooit hemelden we hier Alfa Romeo voor op...
Specificaties
Vermogen | 288 pk |
---|---|
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 920 kg |
Topsnelheid | 200 km/u |
0 tot 100 km/u | 4.90 sec |
Min. kofferinhoud | 357 L |
Max. kofferinhoud | 1 396 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen