Rijtest

Rijtest: Hyundai i20 1.0 T-GDi 48v (2021)

Voor de derde generatie i20 gooit Hyundai het alweer over een andere boeg. Bij de vorige generatie trokken we nog grote ogen bij de opvallende achterzijde, deze keer zijn we wel al wat gewoon. En toch is het een eye catcher. Wij gingen er mee flaneren, euh... testrijden.

Vlak voor de eerste lockdown, in februari 2020, lanceerde Hyundai de vernieuwde i20 met de bedoeling om hem op het autosalon van Genève aan het grote publiek te showen. Dat feestje ging niet door en daarom lijkt het alsof deze nieuweling plots de catalogus is ingeslopen.

dynamiek alom

En dat is jammer, want de nieuwe i20 is een eye catcher geworden binnen het Hyundai-gamma. Met zijn duikende neus, scherpe koplampen en zeshoekige grille kijkt hij je vol vertrouwen tegemoet. Ook in profiel is Hyundai er in geslaagd er een dynamisch ogend karretje van te maken. Daar zijn wat truukjes voor, zoals de zwevende C-stijl die gecreeerd wordt door het zwarte stukje te combineren met een in tegengestelde richting lopen chroom accent. Daardoor lijkt de wagen helemaal naar voren te duiken.

Image

Helemaal achteraan het zijprofiel wordt je blik getrokken door de achterlichtblokken die zich rond het tankdeksel vouwen en je aandacht mee trekken naar de achterzijde. Om aldaar samengeknepen te worden en in elkaar over te vloeien door middel van een strip in dezelfde kleur als de blokken zelf. Qua gebruiksgemak valt daarbij de erg lage koffergreep op. De eerste paar keren grijp je gegarandeerd tussen de achterlichten omdat je gewoon bent om daar de koffer te ontsluiten. Daar zit tegenwoordig echter alleen nog een cameraatje.

digitaliteit

Trek je de deur open, dan stroomt een digitale wereld je tegemoet. Hyundai rust de i20 uit met een hoop dingen die je normaal in het hogere segment terugvindt. Wat dacht je van de digitale tellerpartij of van het 10,25 inch grote display voor de infotainment. Dat kan je ook gewoon bedienen met een touch screen en koppelt naadloos met je Android Auto of Apple Carplay systeem op je smartphone. Andere snufjes zijn er op vlak van rijveiligheid; zo is er een verklikker voor de achterbank als je uitstapt ("controleer de achterbank"), heb je dodehoekassistent en verkeersbordherkenning en is er ook een systeem dat je waarschuwt voor kruisend verkeer. Heb je even geen zin om het stuur vast te houden, dan is er de rijstrookassisten, al is die soms wat bruut in zijn ingrepen.

Image

schakelheld

Onder de kap van onze i20 zit de 1.0 T-GDi driecilinder met 100 pk. Dat is een mild hybrid, dat wil zeggen dat hij wordt bijgestaan door een 48v batterij die een extra elektromotor tussen versnellingsbak en benzinemotor aandrijft. Daardoor ontlast je de benzinemotor vooral bij lichte belasting of lage snelheden voor het uitvoeren van zijn taak. Het kost wel wat gewenning voor het starten van de motor. Druk je het koppelingspedaal niet in samen met het rempedaal en zorg je er tegelijk niet voor dat de versnellingspook in neutrale stand staat, dan sluit je met een druk op de startknop het hele contact af, in plaats van de motor te starten. Het leert ons al snel de wagen in neutraal te parkeren - met de handrem op.

Image

Onderweg schakelt de bak dan weer wel strak, om zo de i20 mee aan een 0-100 tijd van 10,4 seconden te helpen. De motor, die speelt dan ook lekker mee en laat dat ook graag horen met de gekende driecilinderroffel. De wagen kent drie rijmodi, al reden wij vooral gewoon rond met de normale stand ervan, die was vlot en toch zuinig. Het gemiddeld verbruik hing dan ook rond de 6 l/100 km, als we er even op letten konden we zelfs 5,5 l/100 km halen. Ook over het comfort hebben we niks te klagen. De kleine hatchback lijkt op het eerste gevoel vrij strak afgeveerd maar dat zorgt er dan weer voor dat het onderstel alert reageert op oneffenheden. Het stuurwiel reageert dan weer minder strak dan we gewenst hadden.

Image

De Hyundai i20 kost je minimaal 16.599 euro voor de 1.2 met 84 pk en de 1.0 T-GDi met 48v-technologie kost 21.599 euro. Dan kan je nog kiezen tussen verschillende uitrustingsversies, zo kost onze Sky-versie 24.499 euro en daar kan je dan nog de micakleur en de two-tone lak bij rekenen. Daarmee komen we op een totaal bedrag van 25.549 euro, een behoorlijk bedrag voor een B-segmenter. Dan zien we dat ze bij Volkswagen hetzelfde doen en de Polo 1.0 110 pk in Highline-uitvoering aanbieden voor 24.230 euro. Andere merken blijven tegenwoordig wat lager in de prijs hangen, maar daar blijken ook de uitrusting - en de garantie - minder breed uit te waaieren dan bij Hyundai.

conclusie

Met de nieuwe i20 schuift Hyundai alweer een stapje hoger op de ladder, door allerlei extra's aan te bieden die je normaal een segment hoger zou verwachten. Die extra's zorgen er wel voor dat de prijs omhoog gaat maar daarvoor geeft Hyundai je wel een complete uitrusting en 5 jaar garantie in de plaats.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen