Rijtest

BYD Dolphin Surf getest - De budget BYD is hier! (2025)

Het aanbod elektrische auto's onder de 25.000 euro kan je nog steeds op één hand tellen. BYD moeit zich nu in de strijd met de Dolphin Surf, een stadskarretje tot de nok gevuld met snufjes voor een instapprijs van 21.290 euro. Is dat wat? Autofans doet de test.

Pros

  • Volwassen rijgedrag
  • Sterke prijspositionering
  • Sterke doch zuinig aandrijflijn

Cons

  • Té polariserende looks?
  • Zakelijk interieur
  • Vervelende rijhulpsystemen (die je wel uit kan zetten)

Wat is dit?

De tiende auto die autogigant BYD introduceert in Europa sinds het in 2022 neerstreek. De Dolphin Surf is niet enkel BYD's kleinste auto van het moment, het is meteen ook de goedkoopste elektroknaap van het gezelschap.

Juist ja, wat kost deze Dolphin Surf?

21.290 euro, alsjeblieft! Maar dat had je in de intro al gelezen natuurlijk. Voor dat geld krijg je de Dolphin Surf Active met een 88 pk sterke elektromotor op de vooras (175 Nm) en een LFP-batterij van 30 kWh. Interessanter is de Dolphin Surf Boost, die vergroot de capaciteit van de accu naar 43,2 kWh en gooit meteen wat meer uitrusting in de mix. Veel duurder is hij niet met zijn prijs van 23.390 euro.

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

Helemaal bovenaan de ladder staat nog een Comfort. Die is full option en koppelt de grote accu aan een elektromotor van 156 pk (220 Nm koppel) op de vooras. Met een prijs van 24.990 euro blijft 'ie echter nog steeds onder de magische grens van 25.000 euro. Waardoor de Dolphin Surf amper concurrentie heeft te dulden.

Welke concurrenten zijn er dan in deze prijsklasse?

Weinig. Want het gros van de Europese merken lijkt nog niet de code te hebben gekraakt om een elektrische auto aan te bieden onder de 25.000 euro. Zelfs Tesla - die al bijna twee decennia zweert ooit een sub 25K auto te verkopen - heeft het nog niet voor elkaar gekregen. Al schijnt er licht aan de horizon. Enerzijds plant de VW Groep een hele familie van elektrische auto's onder de 25.000 euro, anderzijds zijn er al enkele EV's die zich samen met deze Dolphin Surf in de budgetbak kunnen parkeren.

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

Helemaal onderaan de budgetbak ligt uiteraard de Dacia Spring met een hallucinante instapprijs van 18.990 euro. Stellantis heeft dan weer met de Citroën ë-C3 (23.300 euro) en Fiat Grande Pande Electric (24.890 euro) een antwoord klaar. Uit China heb je de Dongfeng Box (review hierzo) met een prijs van 23.899 euro, terwijl de Renault 5 E-Tech nipt 25.000 euro kost in zijn kale vorm. Hyundai rondt het segment af met de 24.499 euro kostende Inster.

Hoe verhoudt de BYD Dolphin Surf zich tegenover de rest?

BYD wedt duidelijk op drie paarden met deze Dolphin Surf. Het expressieve design moet een jong publiek richting de showroom krijgen, terwijl het zakelijke interieur indruk moet maken op een wat ouder publiek. Tenslotte moet de relatief grote range duidelijk maken dat een budget-EV ook verder geraakt dan rond de kerktoren.

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

De Dolphin Surf zit in een venndiagram dan ook wat centraal. Het is veel meer auto dan een Dacia Spring, hij is fors beter afgewerkt dan een Citroën ë-C3, de koffer is met 308 meer dan adequaat en hij is goedkoper dan een Renault 5 E-Tech. Daarenboven is deze Surf ook wat een techfestijn. zaken zoals "over the air updates", openen van het voertuig via telefoon of smartwatch en Android Auto/ Apple Carplay integratie zijn zo logisch voor BYD dat het er gewoon opzit. Meanwhile hebben de basisversies van de Citroën ë-C3 en Fiat Grande panda niet eens een infotainmentscherm...

Nice! Maar euhm, rijdt dat wat, zo'n BYD Dolphin Surf?

Kijk, we moeten er niet flauw over doen, met een lengte van net geen 4 meter valt deze Dolphin Surf naar moderne begrippen in het segment "koekendoos". De verrassing is dan ook groot eenmaal je de startblokken uit vliegt. De Dolphin Surf heeft een pittige aandrijflijn (wij reden de meest performante Comfort) en het gehele chassis zou niet misstaan onder een Volkswagen Polo/ Golf. Zelfs op hoge snelheden (lees: snelweg) houdt deze compacte hatchback zijn kalmte. 

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

Wie dus denkt dat de Chinezen geen auto's kunnen afstellen voor Europese wegen, doet er goed aan om eens achter het stuur van deze Dolphin Surf te kruipen. De keerzijde van die medaille is dat het speelse karakter aan de buitenkant zich niet vertaald naar het rijgedrag. Deze Dolphin Surf voelt aan als een vervoersmiddel, niet als een karaktervolle hatchback. Extra ondersteund door de nogal vervelende rijhulpsystemen. Goed nieuws echter, mits wat gewriemel in de instellingen kan je zo goed als alles uitzetten.

Is het interieur even... "opvallend"... als het uiterlijk?

Ja, je netvlies heeft inderdaad wat tijd nodig om te wennen aan het design van deze Dolphin Surf. Door de Chinezen wordt hij liefkozend een baby-lambo genoemd. Die Lime Green koetswerkkleur helpt natuurlijk niet om anoniem door het straatbeeld te rollen, maar geen paniek, de Dolphin Surf komt er ook in het zwart, wit of blauw. De velgenmaat van 15 tot 16-duim maken echter duidelijk dat hij weinig gemeen heeft met een échte Lambo.

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

Het interieur staat trouwens compleet haaks op de buitenzijde. Waar BYD nog auto's in het gamma heeft staan met gitaarsnaren in de deurpanelen en vissenstaarten als middenconsoles, is de binnenzijde van de Dolphin Surf opvallend zakelijk en... grijs. Geen knotsgekke details of absurd felle kleuren dus. Wel twee strakke digitale schermen en dito sportstoelen vooraan. Waar we wel ons petje voor moeten afnemen is de afwerking. In deze prijscategorie doet geen merk het beter in EV-land.

Is er ook wat plaats in zo'n BYD Dolphin Surf?

Zoals hierboven al gezegd is hij met zijn nét geen 4 meter niet de grootste auto op de markt. Echter, de wielbasis bedraagt 2.5 meter. Om je een idee te geven: dat is ongeveer wat je krijgt in een VW Polo. Dus ja, er is duidelijk plaats voor vier volwassen in deze Dolphin Surf en zelfs grote mensen vinden achterin plaats... mits ze niet groter dan 2 meter zijn, want dan moet je ze lieflijk vragen om hun hoofd wat schuin te houden.

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

Een frunk heeft deze Dolphin Surf niet, een koffer natuurlijk wel. Die is 308 liter groot en daarmee vergelijkbaar met wat je krijgt bij een Citroën ë-C3. Vooral de diepte is het verkooppunt, want door het ontbreken van een benzinetank of uitlaatlijn (deuheuh) kan je tot net niet tegen het asfalt spullen in je Dolphin Surf stapelen.

Hoe zit het nu met de range?

Vraag je het BYD, dan kan je 220 km ver met het instapmodel met accu van 30 kWh. De Boost, met batterij van 43,2 kWh moet het tot 322 km schoppen. Of dat waar is kunnen we moeilijk zeggen, want wij reden de Dolphin Surf Comfort met 156 pk en batterij van 43,2 kWh. Tijdens onze gevarieerde rit (van ruwweg 80 km) zagen we bij gezapig rijden op gewestwegen een verbruik dat onder de 13 kWh/100 km dook. Na een stukje autostrade klokten we af op een gemiddelde van 14,8 kWh/100 km. Dat zijn cijfers waarmee zelfs de "minst zuinige" der Dolphin Surfs zich opvallend zuinig vooropstelt, met een range van 290 km tot wel 340 km.

Image
Test BYD Dolphin Surf 2025 belgie info prijs

Moet je eenmaal gaan laden, dan maakt ook daar BYD duidelijk waardoor het meteen beter is om voor de grote accu te gaan. Instapversie Active neemt genoegen met 11 kW AC en 65 kW DC. Vanaf uitvoering Boost stijgt het DC-vermogen naar 85 kW DC. Al is dat nog steeds eerder bescheiden en ver weg van de 1.000 kW DC die sommige andere BYD's weten te behalen (geen grap).

Besluit

Terwijl Europese merken serieuze concessies moeten doen om EV's te introduceren met een laag prijskaartje, komt daar BYD op z'n dooie gemak aangereden met deze Dolphin Surf. Een full option elektrische stadswagen met zo'n 300 km range aanbieden voor minder dan 25.000 euro? Chapeau. En wie nu zanikt dat dit komt door de lage productiekosten in China... eind dit jaar opent het merk zijn eerste fabriek in Europa.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen