Rijtest

Rijtest: Seat Ibiza FR Bocanegra

Auto Emoción, dat is waar Seat naar eigen zeggen voor staat, maar met de recente ecomotive en diverse luxe modellen lijkt er van die emotie maar weinig overgebleven. Gelukkig is er nog de vreemde eend, de FR Bocanegra.

De FR Bocanegra is zoals de naam het zegt een afgeleide van de FR versie die op zich al kan pronken met een strakkere ophanging en net dat beetje meer power dan je modale Ibiza SC. Enkel ten opzichte van grote broer Cupra moet de FR de duimen leggen. Maar net zoals bij de Scirocco hoeft dat niet meteen een nadeel te zijn. Voor de gemiddelde bestuurder zijn de 150 paarden meer dan genoeg om vlot door het verkeer te komen en af en toe los te gaan zonder meteen enorme snelheden te moeten trotseren. Misschien kan je zelfs spreken van een gezonde beperking om zo je rijbewijs veilig te stellen.

De dagelijkse bruikbaarheid van de 1.4 TSI hebben we al eerder kunnen aanvoelen in de Octavia en de Superb. Met z’n 220 Nm beschik je over genoeg koppel om vlot en zelfs zuinig onderweg te zijn en met 150 pk is hij krachtig genoeg om rijplezier te garanderen. Het enige minpunt aan deze nieuwe generatie van sportmotoren is het geluid. Blijkbaar kennen enkel de ingenieurs van Abarth het geheim om een vol en stevig geluid uit een turbomotor te krijgen. De 1.4 klinkt in de FR Bocanegra nog best aangenaam in de lage toeren maar eens je hoger klimt lijk je de motor pijn te doen en verandert de diepe brom in een wat pijnlijk mechanisch geluid.

Als je dan weet dat een DSG zevenbak de enige mogelijkheid is voor deze TSI dan lijkt de sensatie ver te zoeken. Hier laat de DSG een paar steekjes vallen gezien de wat rare interventies van deze automaat. Zelfs wanneer je kiest voor het handmatig schakelen met de flippers doet de DSG niet volledig wat je zelf wil. Voor je dagelijks vervoer een nagenoeg perfecte transmissie mits een wat verbeterde pick-up maar voor het snellere werk roeren we toch liever zelf in de pot.

De ervaringen op motorisch vlak staan in schril contrast met wat dit chassis met je kan doen. Een mini-GTI lijkt hier best op z’n plaats. Daar waar de GTI zich het beste thuis voelt op vloeiende wegen en de korte bochten eerder schuwt, is de Ibiza net in z'n element op de kortere combinaties. Dingen ter grootte van rotondes lijken zo simpel en bijna zorgeloos waardoor niets het plezier in de weg staat. Ook gripverlies bij het uitkomen van de bocht vormt geen enkel probleem dankzij de elektronische veiligheidssnufjes van VW-origine die niet volledig kunnen worden uitgeschakeld. Het wendbare en lichtvoetige weggedrag kon ik best pruimen zonder ooit ergens de billen toe te knijpen of het idee te hebben dat je ergens niet 100% de controle in handen had.

Binnenin is het business as usual voor de Ibiza. In vergelijking met de basis Ibiza krijg je in de Bocanegra een carbon inleg rond de radio, op de spaken van het stuur en boven de klokken. Het sportstuur lijkt in het begin wat dun rond de kwart voor negen positie maar eens je onderweg bent went het best. Ook de sportpedaaltjes en dito zetels moeten zorgen dat je je sportieve zelf terug vindt. Spijtig genoeg is net dit ook het grootste struikelblok voor de Ibiza. Daar waar Skoda dezelfde bouwkwaliteit voor kan leggen als de gemiddelde VW moet de Ibiza het met net wat minder materiaal stellen. Ook al is het verschil klein toch kunnen de hardere materialen niet onbeschreven blijven. Ook op het vlak van ergonomie lijkt Seat de bal soms wat mis te slaan, zo is er wel een bediening van de radio aan het stuur voorzien maar toch moet je nog steeds van zender veranderen aan de centrale console. Verder blijft Seat’s kleinste een goede reisgezel zelfs voor vier personen, tenminste indien de achterste passagiers niet te groot uitgevallen zijn.De ophanging gunt dan ook nog wel wat rust en is niet beenhard waardoor het dagelijks verkeer geen marteling wordt.

Dat de Bocanegra een aparte versie is van de FR zal je geweten hebben, een aanzienlijk deel van de voorbumper kreeg een laagje zwart te verwerken en in het interieur staan een handvol logo’s als geheugensteun. De Bocanegra aanduiding op de achterklep maakt het geheel af. Het feit dat de bodykit ook een optie is op de Cupra zorgt dat je deze uitstraling op beide modellen kan krijgen en dus geen compromissen hoeft te maken op vlak van prestaties.

Deze FR Bocanegra blijft volgens ons toch dé keuze bij uitstek. Wil je meer power dan ga je beter shoppen bij de Cupra maar of die 30 pk echt 2000 euro waard zijn dat moet ieder voor zich uitmaken. De gewone FR begint net onder de € 20.000 terwijl je daar voor de Bocanegra uitvoering nog €1.000 moet bijtellen, al krijg je daar volgens mij wel een smoelwerk voor dat maar weinigen kunnen evenaren. Voor de Cupra versie moet je dik € 22.000 neertellen waar je dan weer 180 pk en 250 Nm koppel voor terug krijgt. Of je die halve seconde die de Cupra sneller is naar de honderd km/u effectief zal voelen is een ander paar mouwen. Maar de 7.7 van de FR is voor ons zeker voldoende.

Tekst & Foto's: Joeri Mertens

Met dank aan Seat Import voor de testwagen

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen