Volvo gooit haar vernieuwde S60 in de arena van vechtende premium-Duiters. De Zweedse manier om zaken aan te pakken kan dan heel goed gaan, of net heel fout lopen. Of deze S60 er zonder kleerscheuren vanaf komt?
Volvo zit ondertussen aan haar derde generatie van de S(edan)60. De S60 heeft de moeilijke taak om zich in een sterke wereld te vertegenwoordigen en verdedigen. Klassieke grootmachten zoals Audi, BMW en Mercedes bieden mogelijkheden in deze klasse en dan hebben we het nog niet gehad over de minder voor de hand liggende keuzes zoals Jaguar en Alfa Romeo. Je zou Volvo dus zo vergeten. Maar waarom zou je? Verdient deze S60 geen eerlijke kans?
Familiesmoel
Dat Volvo een duidelijk ver doorgevoerde designlijn langs haar modellen wil trekken is al geruime tijd geweten en ook enorm geslaagd. Van de gigantische XC90 SUV tot de compacte XC40 crossover en van de luxe V90 tot instapper V40. Elke Volvo heeft de specifieke familiekenmerken waardoor iedereen ze in een oogwenk herkent en misschien apprecieert.
Vooraan is een S60 voor een leek haast niet te onderscheiden van de grotere S90. Iets anders lichtspel, de T-vormige dagrijverlichting, geeft hier prijs dat je met de “kleine” onderweg bent. Een nadeel is die verwarring niet, ze zouden zo maar eens kunnen denken dat je met een duurdere variant onderweg bent. Volvo’s hebben een eerder aantrekkelijk smoelwerk, al zeker als er budget over is en het R-Design kan aangestipt worden! Dan oogt de wagen nog sportiever en stijgt de drang naar deze Volvo S60 naar een ongezien niveau.
Nemen we een blik op de zijkant en het lijnenspel van die grotere broer is weer herkenbaar. Hier is dan wel een duidelijk onderscheid door het compacte uiterlijk en oogt de wagen meer in balans dan zijn overtreffende trap. Al zeker met de forse 20-duims velgen. Achteraan is het dan weer wat moeilijker om het onderscheid te zien -gelukkig dat de benaming er subtiel opstaat. De typische E-vormige achterlichten eisen de meeste aandacht opgevolgd door de dubbele rechthoekige uitlaten die elke kant sieren en de licht uitstekende kofferrand om de sportieve attitude te onderstrepen alsook de aerodynamica te verbeteren. Alweer te danken aan dat R-Design-pakket.
Afwerkingsniveau ten top
De eerste instap in deze S60 was verrassend... laag. Maar eens we met ons achterste de stoel in waren geploft, omarmen de prachtig ontworpen zetels stevig en geven ze enorm veel zijdelingse steun aan de schouders. We missen net wat lager dan onze schouders de steun die we zoeken eens we met de wagen iets sneller de bochten beginnen te zoeken.
Eens we dat eerder groot stuur in onze handen nemen, voelen we dat Volvo wel degelijk weet wat ze doen. Het valt goed in de hand, reageert gezond en geeft een uitzonderlijk snelle draai-instelling waardoor je vaak het gevoel hebt dat je niet meer dan een kwart aan je stuur moet draaien om de juiste richting uit te gaan. Achter het stuur is een mooi geordend digitaal dashboard terug te vinden waar alle hedendaagse snufjes die je kan verzinnen in verstopt zitten. Als je toch net iets klassieker te werk wil gaan kan je met het grote verticale touchscreen in de middenconsole wel weg. Na een korte oefening werkt deze intuïtief en ook vlot genoeg. Verder is deze mooi omkaderd in het algemeen stijlvol interieur waar alles eruit ziet en voelt als ultieme topkwaliteit.
Achteraan is er ruimte voor 3 personen - als het echt echt moet. De bodem voelt hoog aan (zeker na de lage instap) waardoor je het gevoel hebt met de knieën in je nek te zitten, ook al is er ruim voldoende beenruimte. Over hoofdruimte is er voor 1m85 niet te klagen, al zijn we blij dat we geen 2 cm groter zijn. Over kofferruimte valt er niet te klagen, met 442 liter kom je al een heel eind ver. Al zeker met de diepte waarvan je kan genieten. Niet diep genoeg? Als optie klapt de bank in 60/40-verhouding weg.
Net niet
Volvo zet op uiterlijk- en interieurvlak de lat hoog, zeer hoog. Dat maakt het des te pijnlijker dat hij op vlak van rijeigenschappen net de boter niet snijdt. Hij mist scherpte die de carrosserie wil doen opwekken.
Versta ons niet verkeerd. De S60 doet het niet slecht, maar we hadden graag gehad dat hij het exceptioneel deed. Zeker in een wereld waar de Duitse drie de plak zwaaien en Alfa Romeo één van de meest scherp sturende wagens in zijn klasse produceert. Het algemeen comfort is doenbaar al is hij nooit écht uitermate comfortabel... maar ook nooit sportief. Een kleinere velg met meer band zou misschien al serieus wat soelaas kunnen brengen.
De motor geeft zowel in comfortabele als sportieve instellingen een aangename versnelling. Daarvoor kunnen we de 2.0-liter turbobenzine bedanken die 190 pk en 300 Nm koppel aanbiedt op de voorste wielen. Een hoeveelheid waar de voorste wielen met het grootste gemak in alle omstandigheden mee weg kunnen. Grootste nadeel aan deze motor is het geluid dat hij produceert bij hoge toeren en al zeker wanneer je het gevoel krijgt dat Volvo dit heeft gedaan om de wagen “sportiever” te laten voelen. Om die reden ben je ook geneigd die “dynamische” setting te laten voor wat het is en rond te toeren in eco of comfort. Al zeker als je weet dat de motor niet aanscherpt en de versnellingsbak frustrerend traag blijft in “Dynamic”. In de comfortabele settings zijn de schakelmomenten amper voelbaar en aangenaam rustig. Maar in sport twijfelt hij om koffie te gaan zetten of een versnelling op te schakelen. Dit is jammerlijk als je weet hoe een geweldig sturende wagen Volvo hier het strijdtoneel opwerpt!
Op gebied van verbruik scoort de Volvo weer een pak beter? Een benzine blijft meer verbruiken dan een diesel, al doet hij het echt goed. Ons gemiddeld verbruik blijft haken op 7,4 l/100 km.
Verder helpt deze Volvo S60 ons met autorijden - en niet te vergeten: parkeren - dankzij een hele hoop veiligheidssnufjes zoals City Safety, Pilot Assist, Lane Keeping Aid, Adaptieve cruise controle, 360-graden camera en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Alles werkt - naar Volvo’s gewoonte - op en top.
Hoeveel?
De basis Volvo S60 kan je afhalen vanaf 38.600 euro. Toch maar dat R-Design? Dan start het vanaf 42.000 euro en heb je standaard 18-duims velgen, LED-koplampen en een High Performance audiosysteem. De T4-uitvoering (190 pk) is de goedkoopste en verhoogt de prijs niet verder. Ons testexemplaar deed het met metaalkleur (+ 900€), 20-duims velgen (+ 1.310€), Exterieur styling kit (+ 1.500€), 360-graden camera (+ 580€) en ga zo verder. Totaalprijs? 52.360 euro. Dat ligt in lijn met de Duitse drie, terwijl Alfa Romeo er net iets goedkoper uitkomt... maar ook minder goed is uitgerust.
Conclusie
Je zou door deze rijtest denken dat de Volvo S60 geen schijn van kans maakt. Maar dan ben je fout! Deze S60 is het absolute middelpunt van het segment. Er zijn er sportiever, er zijn er comfortabeler, goedkoper of technisch meer vooruitstrevend. Volvo wil je echter een stukje van al die zaken laten proeven. Waardoor deze S60 op geen enkel vlak echt uitblinkt maar ook niet teleurstelt. Zweedse styling, Duitse inborst.
Specificaties
Vermogen | 190 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-traps automaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 602 kg |
Topsnelheid | 220 km/u |
Prijs testwagen | € 52 360 |
Prijs basismodel | € 38 600 |
0 tot 100 km/u | 7.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.40L/100km |
Min. kofferinhoud | 442 L |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
BIV | € 797 |
Rijtaks | 411 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen