Als het op elektrificatie aankomt, heeft de FCA-tak van Stellantis nog wat inhaalwerk voor de boeg. Onder meer Fiat en Jeep zijn nu vertrokken, maar Maserati moet nog bijbenen. Dat doet het met deze Ghibli Hybrid. Maar die is niet helemaal wat hij lijkt...
Het Maserati van vandaag heeft heel wat te danken aan de Ghibli. De komst van de berline in 2013 was voor de Italianen de kans om hun productie op te schroeven en een breder publiek aan te spreken, nog voor de komst van de Levante als SUV. Was de GranTurismo wat minder praktisch en de Quattroporte iets teveel een nicheproduct, dan moest deze compactere Ghibli daar verandering in brengen.
Hoewel, “compact”: met 4,97 meter kun je de Ghibli bezwaarlijk een kleine jongen noemen, maar hij zorgde er wel voor dat het wat klassieke en strenge E-segment, gedomineerd door de Duitse drie, voor de afwisseling werd opgefleurd door Italiaanse branie. De Maserati Ghibli slaagde erin om heel wat klanten te bereiken, of die nu een sportieve V6, een vierwielaangedreven versie of - vooral - een diesel wilden.
Achtervolgen
Maar de Ghibli staat nu zo’n acht jaar in de catalogus en lijkt de laatste jaren wat op zijn retour. Hij heeft het wiel van de kopgroep, met de Audi A6, BMW 5 en Mercedes E-Klasse, finaal moeten lossen en is samen met, pakweg, de Jaguar XF op achtervolgen aangewezen. Alleen de Volvo S90/V90 lijkt nog mee in de vlucht te zitten. De Italiaan werd een dagje ouder, de technologie die hij verpakte eveneens.
Toch is deze Ghibli nog niet helemaal afgeschreven: op het einde van zijn carrière lijkt hij alsnog een tweede adem gevonden te hebben. Een facelift, technologie-update en de primeur om bij het merk met de drietand de eerste geëlektrificeerde auto te zijn: de Italiaan mag nog één keer schitteren. En dan vergeten we nog bijna de Trofeo-versie met zinderende V8...
Diesel ingeruild
Fietsen we snel even door die facelift, dan herken je die vooral aan zijn lichtblokken achteraan, die een nieuw design gekregen hebben. Ook het radiatorrooster kreeg een nieuw ontwerp, en binnenin maakt een nieuw infotainmentsysteem van 10,1 duim zijn opwachting, dat op Android-technologie draait en de connectiviteit weer helemaal naar 2021 brengt. Ook de afwerkingskwaliteit werd verbeterd en maakt het verschil met de eerste jaargangen, al haalt de Italiaan net niet het niveau van de Duitsers.
Onder de motorkap werd de populaire diesel ingewisseld voor de eerste hybride aandrijflijn onder de motorkap van een Maserati. En de aankondiging daarvan mag dan veel geblaat zijn, de inhoud is weinig wol. Laat de Hybrid-benaming en de blauwe accenten op de remklauwen en koelsleuven je niet van de wijs brengen: de Ghibli Hybrid is een Ghibli Mild Hybrid.
48 volt
Geen zescilinder onder de motorkap bovendien, maar een... 2.0-viercilinder. Die krijgt dus een hybridesysteem op 48 volt, dat bestaat uit een eBooster en riemaangedreven starter/alternator. Energie die vrijkomt bij het uitbollen en remmen wordt dus omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een kleine batterij die achter in de auto zit. Bij het accelereren zal de eBooster de vierpitter een extra duwtje in de rug geven.
Volgens Maserati levert dat milde hybride systeem enkele voordelen op. Zo stoot deze Hybrid op papier minder CO2 uit dan de diesel van weleer, en dat maakt hem fiscaal iets interessanter. Daarnaast moet hij minder verbruiken dan de V6, moet de elektroduw dezelfde koppelrijke respons op het gaspedaal opleveren als in de diesel, en weegt de Ghibli Hybrid ook 80 kilogram minder dan de dieselversie van weleer.
Uitlaatorkest
Wat dat in de praktijk oplevert? Nog steeds vlotte prestaties, daar hoef je niet voor te vrezen. De 2.0 is 330 pk en 450 Nm sterk, en drijft via een ZF-achttraps de achterwielen aan. De sprint naar 100 km/u verloopt in een sterke 5,7 seconden, de topsnelheid ligt op 255 km/u. De elektrokracht draagt wel degelijk zijn steentje bij in de acceleraties, maar het karakter voelt wel meer aan als dat van een kleinere, drukgevoede vierpitter.
Dat geldt trouwens ook voor de geluidsbeleving. De muzikaliteit van een Italiaanse V6 hoef je in deze Ghibli niet langer te verwachten, maar de Italianen hebben er wel alles aan gedaan om het orkest te laten blazen. Daar zijn ze best in geslaagd: de soundtrack klinkt ruw in plaats van muzikaal, maar gaat wel gepaard met het nodige geplof en geknal.
Met 1.950 kilogram is de Ghibli Hybrid trouwens een gewichtig baasje, maar Maserati slaagt er ook hier weer in om hem met de nodige goesting te laten sturen: het zwaartepunt ligt laag, het stuur reageert voldoende direct en de wegligging blijft meer dynamisch Italiaans dan klinisch Duits. Het rijplezier blijft zelfs met een viercilinder dus voldoende overeind.
Prijzen
Maserati vraagt 75.050 euro voor zijn Ghibli Hybrid. Wil je een luxueuzer uitgeruste GranLusso of sportiever aangeklede GranSport, dan betaal je 86.950 euro. Het fiscale plaatje verzacht die prijs in dit geval niet, want de Ghibli Hybrid laat een CO2-uitstoot optekenen van minstens 183 g/km. Ook het verbruik ligt aan de hoge kant: wij geraakten bijvoorbeeld niet onder 10 l/100 km.
Conclusie
De update en nieuwe aandrijflijn kunnen de carrière van deze Maserati Ghibli nog met enkele jaren verlengen. De milde hybride aandrijflijn houdt het sportieve karakter van deze Italiaan ruimschoots overeind. Maar het groots aangekondigde elektro-offensief van de Italianen blijkt echter een opwarmertje, waardoor we ons afvragen of deze Ghibli Hybrid bij zakelijke rijders – het grootste doelpubliek in dit segment – wel potten zal kunnen breken...
Specificaties
Vermogen | 330 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 950 kg |
Topsnelheid | 255 km/u |
Prijs basismodel | € 75 050 |
0 tot 100 km/u | 5.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.00L/100km |
CO2-uitstoot | 183 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen