Uitlaat: Varia

Zevende hemel: Dit zijn de zeven goedkoopste zevenzitters

Wiens kroost meer leden telt dan drie mag zich steevast aan de vraag verwachten: “Hoe vind je daar dan een betaalbare auto voor?” Autofans biedt verlossing: dit zijn de zeven goedkoopste auto’s met zeven zitplaatsen op onze markt.

Een auto met meer dan vijf zitplaatsen klinkt meteen als een prijzige affaire. De compacte MPV is namelijk een zeldzaamheid geworden in autoland en dus lijk je te moeten kiezen uit flinke bestelbusjes of uit de kluiten gewassen SUV’s. Er zijn echter nog steeds betaalbare alternatieven te vinden, en die beginnen — hoe kan het ook anders — bij de Roemeense prijspakkers van Dacia.

1. Dacia Jogger

Image
Dacia Jogger 2021 vooraan

De Dacia Jogger werd namelijk nog maar pas gelanceerd maar meteen kroonde het model zich tot koning van de betaalbare zevenzitters. Als verlengde versie van de Sandero Stepway kan je de Jogger zien als een soort crossover-MPV. Vooral zijn prijs is echter aantrekkelijk: je krijgt er al eentje met zeven zitplaatsen mee naar huis voor 15.540 euro. Dat is minder dan je verwacht te betalen voor een tweedehands zevenzitter, laat staan een nieuwe. Voor dat geld krijgt je Jogger een 1.0-liter driecilindermotortje op LPG, wat je ook nog eens wat geld bespaart aan de pomp.

2. Peugeot Rifter

Image
Peugeot Rifter 2021

Ook de Peugeot Rifter — de spirituele opvolger van wijlen de Partner — is verkrijgbaar met zeven zitplaatsen. Dan moet je er wel op letten dat je de versie met lange wielbasis bestelt, want de kortere Rifter telt maar vijf stoelen. De zevenzits-Rifter is daardoor wel een dikke 2.000 euro duurder dan zijn kortere vijfpersoonsversie, maar aan 23.836 euro krijg je nog steeds veel stoel voor je geld. Verwacht dan een 1.2-liter grote benzinemotor in het vooronder met 110 pk.

3. Toyota ProAce City Verso

Image
Citroën, Peugeot et Opel : ludospaces uniquement électriques

Als de Toyota ProAce City Verso je bekend voorkomt, dan ligt dat niet aan jou. Deze Japanner deelt namelijk zijn carrosserie en technologie met de Peugeot hierboven. Het mag dan ook niet verwonderen dat je ook de Toyota met een langere wielbasis en zeven zitplaatsen kan bestellen, al verschilt het prijskaartje wel minimaal. Aan 24.190 euro is de zevenzits ProAce namelijk zo’n 350 euro duurder dan de Peugeot Rifter met evenveel stoelen en dezelfde motor. Het komt er dus maar op aan welk merklogo je het liefste op de front wilt.

4. Opel Combo Life XL

Image
Opel Combo Life XL 2021

En jawel, ook de Opel Combo is van de partij. Deze Duitser deelt eveneens zijn carrosserie met de Peugeot en de Toyota hierboven — en met de Citroën Berlingo, trouwens, maar die staat niet (meer) in de catalogus met zeven zitplaatsen. De Combo biedt als langere Life XL wel plaats voor zeven, maar onderscheidt zich dan weer op motorisch vlak van zijn soortgenoten. Zo krijgt de goedkoopste Combo zevenzitter een 1.5-liter dieselblok met 100 pk voor 25.400 euro.

5. Citroën Grand C4 Spacetourer

Image
Citroën Grand C4 Spacetourer

Genoeg eenheidsworst; deze Citroën is terug een helemaal alleen ontwikkelde MPV. De C4 Spacetourer biedt al de ruimte van een monovolume in een klassevol jasje. Bovendien vind je in de koffer twee extra stoeltjes die naadloos onder de laadvloer kunnen verdwijnen wanneer je ze niet nodig hebt. De goedkoopste versie kost je 25.878 euro en dan krijg je een 1.2-liter benzinemotor met 130 pk.

6. Ford Grand Tourneo Connect

Image
Ford Tourneo & Grand Tourneo Connect

Bij Ford kan je dan weer terecht voor een verlengde versie van de Tourneo Connect, een gezinswagen met een ludospace-silhouet zoals de Peugeot, Toyota en Opel hierboven. De Tourneo is echter een eigen ontwikkeling en is eveneens verkrijgbaar als korte en lange versie. De langere Grand Tourneo biedt daarbij zeven zitplaatsen en begint aan 25.944,59 euro. In het vooronder leeft dan een 1.5-liter dieselmotor met 100 pk. Binnenkort komt er trouwens een gloednieuwe Tourneo aan en die krijgt opnieuw zeven zitplaatsen. De prijzen zijn echter nog niet gekend.

7. Renault Grand Scenic

Image
Renault Grand Scenic 2021

We eindigen met een icoon, want bij Renault hebben ze de monovolume destijds zowat uitgevonden met de Espace. Het is echter de Scenic die er de meeste zitplaatsen voor je geld biedt. Deze monovolume vind je namelijk in twee lengtes in de catalogus: als gewone Scenic en als Grand Scenic. Het is die laatste die je moet hebben als je op zoek bent naar een zevenzitter want die krijgt twee extra stoeltjes onder de koffervloer. De Renault Grand Scenic kost minstens 28.025 euro en krijgt voor dat geld een 1.2-liter benzinemotor mee met 115 pk, naast een heel mooie standaarduitrusting.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50