Vrijdag Fandag: Ford Focus RS Pumaspeed 440HP

Ford-Focus-RS-Pumaspeed

De komende weken geven we wederom het woord aan een eigenaar en zijn dierbaarste bezit. Een standaard Ford Focus RS is al geen doetje met zijn 300 pk, de Focus van deze week is met zijn 440 pk echter van een totaal ander kaliber. "De beste Hot Hatch ooit", volgens eigenaar Kris.

Naam: Kris
Leeftijd: 41
Wagen: Ford focus RS MK II 2010 440HP PUMASPEED UPGRADE
Eigenaar sinds: 2010
Vorige wagens: Audi A5 2.7 TDI COUPE 2009 upgrade 223HP (nog in bezit als daily), BMW 320d touring 2002, BMW Z3 1.8 1997, Mercedes 190E 2.5 16V 1990, VW Golf cabrio quartet 1.8 1992, Renault 5 GT TURBO 1400 1987, BMW 318i 1982

Het verhaal

Geschiedenis
Ik had pas in 2009 de Audi A5 gekocht, perfecte dagelijkse wagen, maar rijsensaties waren ver te zoeken. Omdat ik heel geregeld afzak naar de Nürburgring, zag ik daar steeds hoe goed de Focus RS zich vast beet als underdog tussen de dure sportwagens en was ik meteen verkocht. Ook het feit dat ik de RS heb kunnen inschrijven als lichte vracht was doorslaggevend; geen inschrijvingstaks en slechts 85 euro jaarlijkse rijbelasting.

Ford-Focus-RS-Pumaspeed

Ik stond erop van een modeljaar 2010 te kopen omdat deze toch op 240 (!) updates kon rekenen van Ford uit. En dan het grote moment van vreugde, één van de laatste beschikbaar in Belgie compleet in de configuratie die ik wou.... dit kon ik niet uit mijn handen laten gaan.

Het grote minpunt was dat deze transformatie naar licht vracht me dik 5 maanden heeft gekost omdat de overheidsdienst het leuk vond om me zo lang mogelijk aan het lijntje te houden. Ik heb zelf de ombouw gedaan en is zo net gedaan dat je zou denken dat het af fabriek is.

Wat zou je anders aanpakken?
Ervoor zorgen dat de homologatie naar lichte vracht gebeurde door een bekende Ford garage, daar lukte het om de volledige papierwinkel rond te krijgen in twee maand!

Waar krijg je een glimlach van?
Waar moet ik beginnen, gewoon nog maar de op maat gemaakte cover er van af nemen en hem zien staan doet me al glimlachen. Het moment dat je je in de super strakke Recaro’s plaatst en op de POWER knop duwt en de 2.5 vijfcilinder tot leven komt echter, dat is....kippenvel!! Ook de sound van de complete inox uitlaatlijn van Piper doet dit plaatje compleet kloppen.

Ford-Focus-RS-Pumaspeed

Dan heb ik nog niet gesproken van het geluid dat de vijfcilinder produceert als je op het gas staat, onbeschrijfelijk.... het geluid van de dumpvalve, uitlaat, motor, de bekende pops en bangs... super. Ook mede te danken aan de complete motor upgrade van Pumaspeed, want zonder dit was hij leuk maar nu is hij wow!

Ook elke millimeter die je stuurt wordt perfect doorgegeven aan de wielen, de hernemingen zijn fantastisch... kortom voor mij de perfecte performance car. Ook de opgestoken duimen die je krijgt geven je nog meer het gevoel dat de RS iets bijzonder is; zelfs de mensen die achter het stuur zaten van auto’s zoals een BMW M3 2009, BMW M550d, een 911 carrera 4S die de duimen moesten leggen tegen mijn RS'ke maar toch alle respect hadden voor de prestaties van mijn groen gifkikkertje.

Waar word je humeurig van?
Van de belgische wegen die ongefilterd door de hele wagen gaan. De RS heeft trouwens ook veel last van piepjes en kraakjes als je er een slakkengang op nahoud. Ook de ruit van het portier kraakt dat het een lust is. Daarom is voor mij de RS perfect als tweede wagen maar voor comfort en luxe moet je deze zeker niet kopen.

Ford-Focus-RS-Pumaspeed

Kostenplaatje
De Focus RS kostte 41.265 euro. Alle upgrades zwieren daar 5.677 euro bij (zonder plaatsing).

Hamer & beitel
In het begin dacht ik dat 305 pk meer dan genoeg zou zijn. Als je dan hoort dat er collega RS rijders met 380 pk rond rijden, dan begin je ook al eens rond te kijken. Vermits ze in de UK goede tuners hebben die jaren ervaring hebben in de fast Ford scene kwam ik terecht bij Pumaspeed. Het was een heen en weer ritje van 1.280km, maar voor mij elke km waard. Ik had eerst de 400 HP track mapping, maar dat was een beetje soft vond ik, niet echt agressief. Daarom hadden ze na het testen de 444HP mapping geplaatst; een wereld van verschil en het was de enige mapping die echt compatibel was met de inletmanifold.

Verder zijn de volgende mods geplaatst. • Ford originele UK mapping ( CJ versie)
• Pro Alloy intercooler, black met groen logo
• Full turboback uitlaatlijn van Piper met 200cell sportcat
• Dumpvalve Pumaspeed
• 650cc multihole bosch injectoren
• Denso iridium bougies cooler type
• 444HP remap pumaspeed
• Inledmanifold Pumaspeed
• BMC Airbox
• Spoorverbreders Eibach 30mm per as
• Verlagingsveren 3cm Eibach

Waarom een Ford Focus RS MKII?
Een Focus RS moet je kopen als nog maar één van de punten waar ik een glimlach van krijg ook op jouw lijstje staan.

Ford-Focus-RS-Pumaspeed

Blijver of afschrijver
In mijn geval is mijn RS een blijvertje voor het leven denk ik... Niets zal zo puur worden in de toekomst wat betreft een Hot Hatch.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 16.000 km
Leeftijd wagen: 2010 (MJ)
Motor: 2.5 vijfcilinder turbo
Overbrenging: zesbak manueel
Topsnelheid: 275 km/u
0 tot 100km/u: 5.6 sec (standaard) nu: +/- 4.5 sec
Vermogen: 440 pk
Koppel: 600 Nm
Aandrijving: Voorwiel
Gewicht: 1.460 kg
Gemiddeld verbruik: 9.6L / 100km
Rijtaks: € 85 (lichte vracht)
CO2-uitstoot: 204 g/km

Ford-Focus-RS-Pumaspeed

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Pieter B 11:55
afbeelding van Pieter B

Prachtig hebbeding!

Yannick 12:30
afbeelding van Yannick

geweldig al die mods. gaat dat ook allemaal door de keuring? :-D

Kevin 13:05
afbeelding van Kevin

waar was jij met de rondrit :) altijd al fan geweest van die wagen. 2 straten van waar ik woon woont iemand met de blauwe RS, en elke keer opnieuw als ik daar passeer is dat de enige wagen die zelfs tijdens het rijden mijn aandacht trekt. Elke RS dat hier in turnhout rijd (hier in de omgeving wonen er ongeveer 5) word serieus nagekeken door mij :)

G 01:03
afbeelding van G

Je kunt nooit die 4.5 sec van 0/100 niet halen.Weet ik uit ervaring ,heb er zelf énen je hebt gewoon niet genoeg grip,ik denk eerder rond de 5.5 da je gaat hangen.

kris 16:58
afbeelding van kris

Ik weet dat ik stuk sneller was bij sprint uit stilstand tegen Carrera 4S 997, daar geven 4,8 sec /100 fabriekscijfers, idem voor de M3.
Mijn upgrade is wel niet meer te vergelijken met een standaard RS.

Kris 17:02
afbeelding van Kris

Effe vergeten, de RS 500 met 350 pk, doet in 5,6 sec de100.

//EDIT: We hebben het aangepast ;-)

Michel mans 08:42
afbeelding van Michel mans

Ik heb ook een focus rs bj 2010 ik heb 340 Pk een prachtige wagen een wite met een zwarte dak

Luc 13:40
afbeelding van Luc

Beste liefhebbers,
onderaan lees ik Dat dit een lichte vracht uitvoering is , ik had nochtans gehoord dat je niets mag wijzigen aan dergelijk voertuig ik heb dezelfde en zou graag een beter sound verkrijgen enig idee wat te doen ,,,,
Gtrs Luc

Techno Patat 14:23
afbeelding van Techno Patat

Beter sound in het interieur: BMC CDA plaatsen! Beter sound langs buiten: andere uitlaat (liefst met attest natuurlijk ;-)! ).
En je mag niets aanpassen nee, maar vloeken mag ook niet hé ;-)!

Kris Pumaspeed 18:27
afbeelding van Kris Pumaspeed

Voor de focus RS heet de airbox : BMC CARBON OTA OVAL TROMPET AIRBOX;
Ja, een hele boterham voor een luchtfiltersysteem.

kris Pumaspeed 18:09
afbeelding van kris Pumaspeed

ben met volledige upgrade naar door de keuring, zonder problemen.
Het enige waar ik voor moest teruggaan was dat mijn voorste nummerplaat wit met zwarte letters was.

Peter 23:05
afbeelding van Peter

Kris,
Heeft u nog steeds uw Ford RS? Wat naar betrouwbaarheid van de aanpassingen aan de wagen? Enige opmerkingen?

Grtn Peter

nick 20:52
afbeelding van nick

hoi kris ,

ik rijdt zelf ook met een lichte vracht. maar hebben ze bij jou niks van de uitlaat gezegd..?

en hoe zit het met je koppeling slipt die nog niet ?

mvg

dried 02:05
afbeelding van dried

Als je deze auto als lichte vracht inschrijft, mag je er dan maar met twee inzitten? En moet je jou achter zetels er uitslijten?

Techno Patat 07:07
afbeelding van Techno Patat

Yep, enkel de voorste zetels kunnen blijven zitten. De laadruimte moet 2/3e bedragen dacht ik! En dat lukt nu eenmaal niet met de achterste zetels er nog in :(! Enkel dubbele cabine camionetten of pick up's en sommige SUV's kunnen een 2e rij zetels behouden helaas!

TomMyboy 20:51
afbeelding van TomMyboy

en is de focus ook ingeschreven als een 444hp? Zo niet, veel chance met de verzekering bij een accident. Ze trekken zich volledig terug en dan lag je opdraaien voor alle kosten. Geloof me, bij een accident trekken ze alles na!

Michel mans 17:43
afbeelding van Michel mans

Hallo met Michel ik heb ook een rs bij 2009 fronzen white hoeveel pk geeft de bmc airbox groetjes

Techno Patat 22:33
afbeelding van Techno Patat

Ze zeggen zelf 4-5 pk... Een wereld van pk verschil maakt het niet, maar je motor zou beter moeten klinken EN minder turbolag moeten kennen :-)! Dus wel een aanradertje eigenlijk :)!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws