Rijtest: Porsche 911 Targa (991)

porsche 911 targa rijtest

De lucht is misschien nog grijzer dan mijn testwagen wanneer ik me op de Hasseltse Groene Boulevard begeef. Die testwagen gaat anoniem op in het verkeer en de Ford F350 truck achter me krijgt nog meer aandacht dan mijn 911. Tot ik op dat magische knopje in de middentunnel duw. Dan is mijn auto plots een Transformer en daarmee ook de ster van de straat.

Het wegklappen van het Targa-dak is dan ook een staaltje technisch vernuft. Geen gehannes met panelen die ik handmatig in de koffer moet steken, twintig seconden nadat ik de knop induwde kijk ik naar de vogels in de lucht boven me, zonder me in het zweet te werken. Porsche koos dan ook voor een elektrisch wegklapbaar Targadak, dat een plekje vindt achter de bestuurder en passagier.

Ohja, je kan ook nog twee extra inzittenden meenemen, al moeten die om zeggens met hun knieën in hun nek zitten en vrede nemen met een steenharde achterbank. Die ziet er dus beter uit dan hij zit. Maar Targa-rijden, dat doe je eigenlijk met twee inzittenden.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

met z'n tweetjes

Als je dat doet, dan kijk je op de vijf tellers die intussen bekend voer zijn geworden bij Porsche. Het navigatiesysteem mag dan al iets ouder worden, dankzij de handige en aangenaam ogende projectie op een van de vijf ronde tellers heb je niet het gevoel in de wind gezet te worden. Qua ergonomie zit het ook goed bij Porsche, al mis je bij het Duitse merk wel snel een klein bergvak om GSM of andere kleine dingen weg te steken. Een drankje plaats je nog altijd stijvol in de discreet wegklapbare drankenhouder boven het handschoenkastje.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

geschiedenis in de rugzak

De Targa vindt zijn oorsprong al heel vroeg in het levensverhaal van Porsche. Toen Porsche op de Amerikaanse markt een cabriolet wilde introduceren moesten ze voldoen aan de strenge veiligheidsnormen. Dat lukte alleen door een dikke middenstijl te construeren die Porsche handig verkocht als 'targadak'. Doorheen de loop der tijd kende de 911 veel Targa's en sinds de 993 uit 1996 werd het echte stoffen dak vervangen door een glazen plaat. Het verschil met de coupé-met-open-dak werd een stuk kleiner maar vooral de 993 en 997 stonden er beeldig mee.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

Toch werd voor de recentste 911 teruggegrepen naar een stoffen dak, althans, de constructie werd met stof overtrokken. Porsche zorgde voor een vernuftig systeem zoals hierboven al geïllustreerd. De Targa wil het vooral van de esthetiek en de geschiedenis hebben. Want open rijden wordt bij snelheden vanaf 70 km/u en zeker boven de 110 km/u iets minder aangenaam doordat de wind tegen de Targa-stijl botst en in het interieur blijft circuleren. Het wordt pas storend bij hogere snelheden, je wordt het wel gewaar bij de vermeldde 70 km/u.

vierwielprestaties

De 911 Targa staat standaard wat breder op zijn poten dan een gewone 911. Dat heeft hij te danken aan de vierwielaandrijving die evenzeer standaard is op deze Targa. Daardoor werd de kont wat breder. Wie Targa wil rijden heeft de keuze tussen twee atmosferische zescilinders, wij reden met de kleinste, de 3.4 met 350 pk. Daarboven staat nog de 4S, een 3.8 met 400 pk. De Targa neemt onder andere de ophanging, uitlaat en aandrijving over van de 911 Cabriolet.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

Rijden zelf doet de 911 Targa net als zijn gesloten broer als een sublieme cruiser. Ondanks zijn iets hogere gewicht dan de coupé (+40 kg) is het met deze Porsche genieten van elke bocht en zelfs elk stuk rechte weg dat je tegenkomt. De Porsche ingenieurs worden steevast met een pluim beloond voor de rijkwaliteiten van de auto en dat is hier ook niet anders. De achterwielen leveren het grootste vermogen maar bij verminderde grip of grote vraag van vermogen wordt ook een deel van die power naar de voorwielen gestuurd. Het gaat snel (in 5 seconden van 0 naar 100 met de PDK-automaat) maar het blijft beschaafd en vooral comfortabel, al vonden we ook maar weinig plaatsen in onze buurt om de 350 paarden ongestoord de vrije loop te laten. En dat ze staan te trappelen, voel je, al wil deze zescilinder wel graag dat je de naald de hogere toerentallen laat kietelen vooraleer hij alles ten volle op je af laat komen.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

prijzige knip

116.317 euro. Dat is het bedrag dat je op je bankrekening moet hebben staan om deze 911 Targa met PDK te veroorloven? Nuja, niet helemaal deze, want met de opties erbij kom je al snel aan een som die boven de 140.000 euro aantikt, belastingen niet inbegrepen. Misschien is het ook daarom dat je dit soort wagens niet zo vaak zal tegenkomen op de Belgische wegen. Al dachten we dat vroeger van een gewone 911 ook vaak. Opvallend is dat de PDK-versie minder CO2 uitstoot dan de manuele, iets wat je in gedachten houdt als je je BIV en verkeersbelasting gaat betalen.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

conclusie

Bij ons mag je er eentje op de oprit zetten, al zouden we toch de 911 in coupé-livrei verkiezen als het op rijden aankomt. Simpelweg omdat die een pak minder kost. Wil je graag de wind in de haren, dan is de 911 Cabrio een alternatief, want deze Targa geeft je nooit echt dezelfde sensatie. Het zijn dan ook de details en de knipoog naar de geschiedenis die deze 911 Targa gegeerd maken.

Porsche-911-Targa-991-rijtest

De fotografie bij deze rijtest werd verzorgd door Power Switch Photography.

Specificaties

Motor

3.4 benzine, zes-in-lijn

Vermogen

350pk

Koppel

390 Nm

Overbrenging

PDK-automaat, 7 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 560 kg

Topsnelheid

280 km/u

Prijs testwagen

€ 149 000.00

Prijs basismodel

€ 116 317.00

0 tot 100 km/u

5.00 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

125 L

CO2-uitstoot

204 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Kristof 12:57
afbeelding van Kristof

Een targa verdient wel een frisser kleurtje !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws