Rij-impressie: Abarth 124 Spider (2016)

abarth-124-spider-rijtest

Luid, weinig subtiel en met automaat gewoon een lastpak. De Abarth 124 Spider is het automotive equivalent van die Italiaanse hotelgast op vakantie in Bulgarije.


NVDR: Fiat vloog ons samen met zo'n 20 andere Belgische journalisten over naar Verona om te proeven van de Abarth 124 Spider. Echter stonden er maar twee exemplaren (waarvan één automaat) ter plaatse, waardoor we de dag erna via ellebogenwerk pas konden proeven van de manuele variant door er één te stelen van een Spaanse collega. Met de belofte dat we 'maar even de berg op en af zouden rijden'. Aan die Spanjaard die nu nog aan het wachten is op zijn Spider, onze excuses... maar eigenlijk ook niet.


Jarenlang kon je Abarth vereenzelvigen met de Fiat 500. Die tijden liggen nu achter ons, want het tuningbedrijf van wijlen Carlo Abarth mag zich vanaf heden ten dage vergrijpen aan de 124 Spider, Fiats Mazda MX-5 zeg maar. Waardoor Abarth een extreem knappe basis krijgt om van te vertrekken. Of dat werkt, zo'n Japanner met Italiaans borsthaar?

Italië, het land van de mode...

Subtiel zijn ze bij Abarth nooit geweest. En dan hebben we het niet enkel over het uitlaatgeluid maar ook over de styling. Denk maar aan de rallykarretjes die rondreden met open motorkap voor de koeling. Zo ver komt het gelukkig niet bij deze 124 Spider, maar tegenover het reguliere model wisselt de roadster zijn sierlijke lijnen in voor een opengewerkt smoelwerk, valse koelsleuven op de flank (aan beide wielbogen) en een ferme streep over z'n tronie.

abarth-124-spider-rijtest

Ooh die streep, laat ons er niet over uitweiden. Een knipoog naar de Abarth 124 uit de jaren 60 die er voor moet zorgen dat de zon niet vanop de motorkap in je ogen reflecteert. Vijftig jaar na datum is het echter even fout als kettingroken in de afdeling oncologie in het plaatselijke ziekenhuis. Gelukkig moet je hier voor bijbetalen waardoor we het gevoel hebben dat het merendeel van de klanten die streep zwart links laat liggen. Moesten ze dan toch knipogen naar de jaren 60, dan hadden ze beter de matzwarte rolbeugel overgenomen. Want dat ziet er anno 2016 nog steeds ontiegelijk stoer uit.

Belcanto-uitlaat

Niet enkel visueel bouwt Abarth verder op de 124 Spider van Fiat, ook mechanisch. Want onder de kap geen ander blok. Wel de 1.4 T-Jet die wordt opgepompt naar 170 pk en 250 Nm. Een stijging van 30 pk en 10 Nm tegenover de standaardvariant. Een minieme stijging die ze bij Abarth veel indrukwekkender willen laten klinken - letterlijk - door de toevoeging van de Dual Mode Record Monza-uitlaat waarvan twee van de vier leidingen gewoon rechtstreeks richting einddemper lopen. Of zoals ze het zelf zeggen: 'The Italian Belcanto with dual mode'

abarth-124-spider-rijtest

Het onderstel krijgt dan weer een setje Bilstein-dempers aangemeten, remgerief komt van Brembo en tussen de achterwielen zit een D.A.M sperdifferentieel. Voeg daar nog een versterkte stabilisatorstang aan toe en je hebt ongeveer alle wijzigingen opgesomd.

Geen venijnige schorpioen

Wat het dynamische resultaat is van deze aanpassingen? Wel, een iets snellere en vooral stukken luidere Fiat 124 Spider. Al hebben we soms het gevoel dat het eerste wordt uitvergroot door dat laatste. Tot op zo'n punt dat het kabaal misschien iets te dramatisch is voor de voorwaartse kracht. Want laats ons eerlijk zijn, elke Volkswagen Golf GTI of Ford Focus ST laat je voor dood achter aan de lichten.

abarth-124-spider-rijtest

In de bochten voelen we alvast weinig verschil met de reguliere 124 Spider. Deels te verklaren omdat die ook al over een perfecte 50/50 gewichtsverdeling beschikt. Enkel op remvlak heeft de Abarth-variant een streepje voor. Een evenwichtig pakket dus, zolang je maar van de automaat blijft. Dat ding is een verschrikking en verandert de vinnige Italiaan in een lome Amerikaan.

Huis-en-tuin-tuning

40.000 euro, dat vraagt Abarth voor haar van een brulpijp en foute outfit voorziene 124 Spider. Serieus wat opcentiemen tegenover de stevig in luxe gestoken Lusso-variant van de reguliere 124 Spider. Die kost je namelijk 27.290 euro en beschikt grotendeels over hetzelfde rijgedrag minus het lawaai en de extra paarden. Al zijn we er zeker van dat je voor het prijsverschil gemakkelijk meer pk's uit de motor laat chippen, een Remus onderaan kan plaatsen en genoeg geld over houdt om een jaartje of drie benzine te betalen.

abarth-124-spider-rijtest

Conclusie

Meer is niet altijd beter, dat bewijst Abarth met deze 124 Spider. Want tot nadere orde - en de prijs in achting gehouden - is de reguliere 124 Spider gewoon de betere van de twee. Al hebben we het gevoel dat we het einde nog niet gezien hebben van Abarth haar roadstercreatie. Misschien dat een soort van Abarth 124 Spider Competizione ons van gedacht kan doen veranderen?

Specificaties

Motor

1.4 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

170pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 060 kg

Topsnelheid

232 km/u

0 tot 100 km/u

6.80 sec

CO2-uitstoot

148 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie