Rijtest: BMW i8 Roadster (2018)

bmw_i8_roadster

De i8 Roadster is voor BMW een inspirerende en fascinerende sportwagen die plug-in-hybride technologie combineert met een futuristisch design. Maar kunnen de rijeigenschappen ons hart ook sneller doen slaan?

De allereerste BMW i8 is sinds 2014 op onze baan terug te vinden en laat dat 2 jaar later zijn dan het introduceren van het BMW i8 concept Spyder die door Richard Kim werd ontworpen. Van een Spyder echter geen spoor. We schrijven pas 2018 als we dan eindelijk de BMW i8 Roadster voorgeschoteld krijgen. Samen met de komst van de nieuwe i8 Roadster komt een tussentijdse facelift met batterij-upgrade aan de oppervlakte.

Opvallender als roadster

Over de futuristische looks van de BMW i8 is er al veel discussie geweest en zullen er nog meer volgen. Ofwel ben je enorme voorstander of je wil hem net geen blik gunnen. Waar we het wel eens over zijn is dat de i8 Roadster meer indruk maakt dan de coupé. De i8 is een geboren Roadster en draagt zijn uiterlijk perfect met zich mee. De E-Copper kleur staat hem dan ook nog eens prachtig, beter dan elke foto kan rechtvaardigen.

Details in Frozen Grey Mettalic zijn dan ook een gewenste aanvulling op de kleur. Vooraan zien we de typische BMW i8-smoel en daaraan kan je de coupé niet van de roadster onderscheiden. De laserlichten geven een scherp uiterlijk en passen perfect bij de i8 met prachtige dagrijverlichting. De motorkap, waar de elektromotor zich bevind, is aangepast om de warme lucht uit het cabine van de wagen te geleiden. Een blik op de zijkant verraadt eindelijk zijn ware aard als roadster. Zowel met open als gesloten stoffen kap blijft de i8 in zijn element. Ben je niet zeker van je stuk of er een Roadster of niet voor je neus staat? Het staat er ook nog even op genoteerd.

bmw i8 roadster

De achterkant is ons minst favoriet stuk van de wagen - ja, die zijn er ook. Net wat te veel lijnen en vormen naar onze smaak. Al zeker als je op het oranje stuk met de reflectoren blijft staren. Zien we daar nu geen vorm van een andere Duitse sportwagen? Wat we wel super vinden zijn die vinnen - of tunnels - die zowel op de coupé als de roadster terug te vinden zijn. Samen met de vleugeldeuren vormen ze een karakteristiek element van deze sportwagen. Die vleugeldeuren zijn dan wel niet praktisch, ze zijn echte showstealer als je bij je lokale bakker aankomt en een enorme uitdaging voor BMW om deze te bewaren op de BMW i8 Roadster.

Luxe sportwagen

Open de vleugeldeuren -met keyless entry-, kruip er onderdoor en laat je vallen in weelderige luxe van de BMW i8. BMW wil een statement maken door de i8 als dagelijks bruikbare sportwagen te produceren en ze slagen met glans in hun opzet. De elektrisch verstelbare zetels, sinds de facelift beschikbaar, om armen je in alle comfort en zijdelingse steun die je maar kan wensen van deze sportwagen. De zetelverwarming en het glazen raampje tussen de stoelen in combinatie met een stevige verwarming maakt het mogelijk om bij elke temperatuur het dak er af te halen. Nog niet warm genoeg? Zet even je zetelverwarming aan. Zelf bij snelheden op de autostrade is het goed leven met deze Roadster, al heb je natuurlijk wel last van een beetje windgeruis.

bmw i8 roadster

Voor je neus een typische multifunctioneel BMW-stuur met een blauw cirkeltje rond het logo, aangezien we ons dit weekend in een BMW i-product bevinden. Achter het stuur vind je de schakelpedaaltjes en een digitaal dashboard dat naar goede gewoonte verandert wanneer je speelt met de verschillende rij-instellingen van de wagen. De rest van het dashboard is even uniek als het uiterlijk van de wagen. Veel lijnen die in elkaar overlopen en waar je in het midden een duidelijk touch screen hebt. Hier kan je alles vinden; van radio, navigatie (die niet altijd even correct bleek te zijn), wagen-instellingen, telefoonverbinding,... noem maar op. Naast bediening via touch screen kan je ook kiezen voor te werken met de touchpad tussen de 2 zetels die voor de gelegenheid een i8-logo in zich krijgt gegraveerd. Naast de versnellingspook kan je ook de startknop, e-drive en selectie tussen comfort/eco vinden.

bmw_i8_roadster

Aan opbergplaats in de wagen is er dan weer eerder een tekort. Niets van ruimte in de deur - al zou dat alleen maar problemen geven bij het omhoogscharnieren -, 2 bekerhouders in het midden en dan nog een plek om je telefoon draadloos op te laden. Verder is er standaard een handschoenkastje en ontdek je tussen de 2 stoelen nog een plekje voor je parkeerschijf. Om je koffers mee te sleuren heb je achter de stoelen nog een plek waar zeker 2 kleine trolleys in kunnen vervoerd worden - de plek waar in de coupé de achterzetels steken. De echte koffer geeft je nog eens 88 liter extra, al moet je daar geen taarten in vervoeren door de hitte die de motor produceert, voor je pizza’s is het dus dik OK.

1.5-je in een rasechte sportwagen

Ondermaats”, “niet sportwagenwaardig” en “goed voor een hatchback”. Allemaal verwijten die naar de i8 Roadster worden gegooid. Wij zullen ze even kort maar hevig ontkrachten. Ja, de benzinemotor die zich in je rug bevindt is er eentje met een grootte van 1,5 liter - even groot als een fles water. Maar deze ontwikkelt wel 231 pk en 320 Nm koppel wat voor zo een kleine motor toch behoorlijk wat is. Combineer dit met de elektromotor die 105 kW en 250 Nm heeft dan kom je op een aardige 374 pk en 570 Nm. Geen supercar waarde maar toch al mooie sportwagencijfers, wat de i8 Roadster uiteindelijk is.

bmw i8 roadster

Dankzij het directe koppel kan je genieten van een 0-100 km/u tijd van 4,6 seconden en stopt hij bij een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Niet slecht voor een wagen die bijna 1,6 ton in de weegschaal legt. Laat dat “zware” gewicht net het enigste minpunt zijn voor de wagen zijn dynamisch gevoel, waardoor het wel heel duidelijk wordt dat dit eerder een boulevardcruizer is en geen sportwagen voor op de Nürburgring. Met snelheden boven 200 km/u heeft hij wat moeite om snelheid te blijven maken, hoor ons nu klagen, voor een sportwagen. De wagen is - ondanks zijn Roadster-inborst - enorm stijf en heeft enorm veel torsiestijfheid. Al is dat niet voldoende om de wagen vlot en zonder problemen de bocht om te leiden. Het hoge gewicht durft je wel eens verrassen, daar moet je altijd rekening mee houden. Hij durft je wel eens naar de buitenkant van de bocht duwen zonder enige waarschuwing.

Na enkele uren in de wagen krijg je het gevoel dat je hem al jaren kent. De wagen is extreem controleerbaar door de elektrische aandrijving op de voorste wielen in combinatie met de benzinekracht op de achterste. Met de 6-traps semi-automatische versnellingsbak daar nog eens bij krijg je een wagen die bij elke manier van rijden past. We zouden de transmissie vooral zijn eigen zin laten doen in de automatische stand want het schakelen via die schakellepels geeft je wat een kunstmatig en trage reactie voor een sportwagen. Tijdens het automatisch rijden schakelt de wagen in alle standen op het juiste moment en kunnen we er geen slecht woord over zeggen.

bmw i8 roadster

Besluit je de het sportwagengedeelte te laten voor wat het is en ga je “eco-ridder”, dan leer je een heel andere kant van de wagen kennen. Een aangename wagen waar je geluidloos met open kap door de velden en heuvels zweeft. Het geeft een heel nieuwe ervaring aan de term autorijden. Bij Autofans kunnen wij genieten van een brullende uitlaat maar laat deze manier van rijden ons onverwacht verrassen. Iets waar BMW ons voor had gewaarschuwd. Het is niet altijd nodig om de koeien in de wei te laten schrikken met een asociaal gekletter zoals bijvoorbeeld de Jaguar F-type SVR of BMW M4 CS. Naast het ontbreken van geluid ontbreekt een gigantisch verbruik. Tijdens ons weekend met de i8 Roadster hebben we vooral genoten van zijn sportstand en dan kwamen we nog op een gemiddeld verbruik van minder dan 7,5 liter per 100 kilometer. Niet slecht voor een sportwagen.

Dure Duits

“Duur” is natuurlijk een relatief begrip. Je kan de BMW i8 roadster met niets vergelijken wat momenteel op de baan rond rijd. Noem een productiewagen die hybridetechnologie combineert met sportwagen-looks? Een Porsche 918 Spyder en de Ferrari LaFerrari Aperta? Juist, maar die halen nog een pak meer centen van je bankrekening. Is 184.840 euro dan veel voor zo een uniek en geweldig stuk automobiel?

Conclusie

Geen commentaar geven over het onbekende. De BMW i8 Roadster is een knap staaltje techniek en geeft de mogelijkheid om op een andere manier van autorijden te genieten. Het getrukeerde uitlaatgeluid was voor ons persoonlijk wel niet nodig.

Specificaties

Motor

1.5 turbo benzine met hybride aandrijving

Vermogen

374pk

Koppel

570 Nm

Overbrenging

6-bak semi-automatisch

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 595 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 184 840.00

Prijs basismodel

€ 166 500.00

0 tot 100 km/u

4.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.50 L/100km

CO2-uitstoot

46 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Dominique 08:04
afbeelding van Dominique

Ik heb er zelf ook al mee gereden en dat viel reuze mee.
Een echte cruise auto eigenlijk. Het geluid mag dan wel artificiëel zijn, het klinkt niet slecht.
Schakelen gaat idd vlot, niks op aan te merken.
In en uitstappen is een ervaring op zich (eerder invallen en uitkruipen is een betere omschrijving).
Maar al bij al toffe wagen, maar wel redelijk duur.

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws