Rijtest: Jaguar F-Type SVR (2018)

jaguar-ftype-svr-rijtest-autofans

Met veel lawaai rolt de F-Type SVR door de straat. Hoofden draaien, hij is talk of the town. Maar is de "F SVR" een supercar, of gewoon wat spierballengerol van de Britse ingenieurs?

Laten we wel wezen, als je 575 pk voorlegt uit een 5.0 V8 Supercharged blok, dan mag je je theoretisch tot de supercars rekenen. Maar is zo'n Jaguar wel extreem genoeg om tot dat clubje te horen?

Jaguar smurft

Aan de kleur zal het niet liggen. We vreesden een grijs exemplaar mee te krijgen, maar bij het betreden van Jaguars parkeergarage viel de blauwe direct op. Smurfblauw, doopten we 'm, al zullen er minder smurfen voor geperst zijn dan bij het zogenaamde smurfenijs, want Jaguars SVR-blauw is iets donkerder qua tint. Voor het extreme hebben ze bij Jaguar ook gezorgd, met de verbrede wielkassen, de aangepaste bumpers en de opvallende spoiler achterop. Die spoiler heeft ook zijn nut, hij levert extra downforce bij hogere snelheden en je kan hem zelfs verstellen via een knopje in de middenconsole.

jaguar-ftype-svr-rijtest-autofans

knallen maar

Die V8 dus. In de meeste Jaguar-modellen leverde hij tot nu toe 550 pk in zijn Supercharged-livrei. Bij de F-Type SVR stijgt dat vermogen naar 575 pk, net als in de XJR trouwens. Maar daar eindigt de vergelijking zo ongeveer. Want de F-Type is lichter en ruiger. Normale stand, Sportstand, of Rebel-stand - met de kleppen van de titanium uitlaatlijn volledig opengezet, de F-Type SVR blijft je plezieren. 320 km/u kan het spul, maar dat zijn snelheden die je enkel in Spa-Franchorchamps kan proberen halen. Opvallend, bij onze testwagen zat de diffusor achteraan wat los, na een eerder incident voordat we hem uitleenden. Het gevolg was dat de auto bij snelheden vanaf 100 km/u al begon te trillen. Het toont maar hoe fragiel het allemaal is als het om luchtweerstand gaat, ook al gaat het om een auto die al snel 1.700 kg weegt.

jaguar-ftype-svr-rijtest-autofans

Dat gewicht is niet abnormaal, Jaguar koos ervoor om de SVR uit te rusten met vierwielaandrijving. Daarbij komt nog eens het gewicht van het V8-blok en het feit dat Jaguar niet bespaarde op comfortitems. De zetels kunnen nog altijd verwarmd worden, de airco zit er nog in en een MP3'tje luisteren kan je ook nog altijd. Geen gehannes met raamzwengels of lussen om het portier open te doen, de F-Type SVR heeft nog alle comfort van een gewone F-Type. En toch weegt hij met al die extra's slechts 130 kilogram meer.

knettergek

Comfort mag dan een plus zijn, het is niet de reden waarom je voor de F-Type gaat, en al zeker niet de SVR-versie. Die neem je wel om de 575 pk los te laten. En wees maar zeker dat iedereen dat geweten heeft. De V8 heeft zo al een fijne grom, die buit Jaguar nog lekker wat uit door je de uitlaat-knop te laten gebruiken. Kleppen open en niets houdt het lawaai en de verbranding nog tegen om doorheen de uitlaat te razen. In 3,5 seconden ben je dan aan de 100 km/u maar veel leuker en veel langer nazinderend zijn de plofjes en knallen die je krijgt wanneer je het gaspedaal loslaat. Goed, het verbruik gaat ermee de hoogte in, maar die glimlach in de plaats is onbetaalbaar.

jaguar-ftype-svr-rijtest-autofans

Mag het wat rustiger? Dan zet je hem in zijn comfortstand en laat je de uitlaat mooi dicht. Je voelt dan nog altijd de duw maar het geluid blijft wat meer ingetoomd. Dan zijn je buren je dankbaar. Maar ook in comfortstand kan je het beest in de Jaguar loslaten. Want Jaguars AWD werkt in elke omstandigheid. Tegelijkertijd geeft het systeem nooit de indruk om je eigen bewegingen te overrulen, enkel wat bij te schaven. En laat dat net zijn wat we van zulk een pk-beest verwachten, dat het rijplezier niet klinisch dood gemaakt wordt door de rijhulpsystemen. Die zijn nochtans niet overbodig, want de SVR is met zijn 1.700 kilogram niet het lichtgewicht in de reeks sportauto's voor op de baan.

een glimlach, een kaart...

Dat brengt ons naadloos bij de prijs die Jaguar voor deze SVR vraagt. De gewone F-Type heb je dan wel voor 59.560 euro, dan heb je "maar" 300 pk. De 575 pk versie kost een pak meer. En met een pak bedoelen we 143.140 euro. Staat je huis al te koop, intussen? Maar concurrentiegewijs is de Jag niet duur, als je weet dat Mercedes-AMG 153.307 euro vraagt voor de GT C (557 pk) en je bij Porsche 181.596 euro neertelt voor de 911 Turbo met 540 pk. Over de McLaren 540S zwijgen we helemaal, die speelt een klasse hoger. Een Nissan GT-R dan? Dat is een koopje tegenover de vorige vier musketiers, voor diens 570 pk betaal je rond de 100.000 euro, afhankelijk welke versie je kiest. Al is de GT-R wel een pak bruter en harder dan de F-Type SVR.

jaguar-ftype-svr-rijtest-autofans

Conclusie

Als we de blauwe SVR dan toch een titel moeten geven, dan is het die van Lolsmurf. De link tussen zijn geknetter en geknal en de fopcadeautjes van de tekenfilmfiguur is snel gelegd. Hij vormt de compromis tussen sportieve prestaties en een m'as-tu vu-gehalte, al weten we zeker dat Jaguar dat niet voor ogen had toen ze de F-Type R ontwikkelden. Een stuk straffer en lichter dan de F-Type R, en daar waren we destijds al fan van.

jaguar-ftype-svr-rijtest-autofans

Specificaties

Motor

5.0 V8 Supercharged

Vermogen

575pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 705 kg

Topsnelheid

322 km/u

Prijs testwagen

€ 143 140.00

0 tot 100 km/u

3.70 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

310 L

CO2-uitstoot

269 g/km

BIV

€ 11 126.00

Rijtaks

€ 3 299.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws