Rijtest: BMW Z4 sDrive 2.0i

BMW Z4

Een weekend naar onze Belgische Ardennen doe je niet in een bestelbus, wel met een leuke smijtbak die liefst nog achterwielaandrijving heeft. We moesten niet heel erg lang nadenken, een Z4 is altijd een optie. Dus reden we even bij BMW langs en namen we deze knalgele Z4 Roadster mee. Hoe dat ons is bevallen lees je hier….

De Z4 die we deze keer testen is de instapper. Daar waar de Z4 3.5is afklokt op 340 pk houdt deze 2.0i het op een bescheiden 163 pk en een totaal ander onderstel. Eerste indruk van de kanarie (de bijnaam was snel gekozen) was dat hij er flitsend uitziet in het opvallendste kleurtje dat er te bestellen is (Atacamagelb). In combinatie met de 18” velgen (styling 294) heb je een knappe auto die veel mensen niet zomaar aan hun lieten voorbij gaan. Logisch ook: want de Z4 ziet er sportief, sexy en tegelijk stoer uit. Tegenover de eerste generatie Z4 –die ondertussen al dateert van 2003- is dit een gigàntisch verschil. Het interieur bijvoorbeeld is grondig aangepast en doet me zelfs op sommige punten terugdenken aan BMW’s tijdloze stijlicoon, de Z8. 

BMW Z4 interior

De Z4 heeft een carroserie matchend alcantara/leder interieur met gele stiksels. Al dat geel is een beetje wennen maar is zeker niet lelijk. De semi-manuele sportzetels zitten zeer goed, tijdens een ritje van 150km heb je echt 0,0 last van een hard zitvlak. Het stuur is in 2 richtingen aan te passen en een ideale zithouding is snel gevonden. Al moet ja dan wel redelijk vertrouwen opjezelf qua groottekennis van de auto. De dijk van een motorkap is amper zichtbaar in de meeste gevallen. Het zicht rondom is zoals je het kan verwachten niet al te best. Al een geluk is het stalen klapdak (eerste keer voor een BMW) in enkele seconden weggeklapt en heb je daar al geen last meer van. Als roadster eigenaar heb ik de gewoonte om in 90% van de gevallen met open dak te rijden. Hoewel de Z4 een groot windscherm heeft was er toch wat tocht te merken. Voornamelijk langs één kant wat bij autostrade snelheden toch storend was.

BMW Z4

De Ardennen was waar de Z4 zich thuisvoelde. Met een relatief beperkt vermogen is er toch behoorlijk rijplezier. De 2 liter motor heeft dan wel 270 Nm koppel, veel was daar eerlijk gezegd niet van te merken. De BMW laat een underpowered gevoel na. Dan mag het vier cilindertje nog zo leuk klinken, dat is vrijwel alles wat het doet. De full power versie met 184 pk is volgens mij zelfs maar amper voldoende. Bij een BMW Z4 verwacht ik toch een minimum aan kracht. Deze motor zit hier duidelijk onder. Vandaar dat er sinds een tijdje ook een TwinPower 2.8i met 245 pk zijn weg naar de Z4 heeft gevonden. Die betaal je die 9.000 euro meer. Veel geld maar als je een Z4 wil met pit is dat toch de minimum. Qua verbruik zit hij iets boven de opgegeven cijfers. Wij haalden een mooi gemiddelde van 7,5l. Sportief “Ardens”-rijgedrag afgewisseld met lange stukken autostrade met de cruise control op 120 km/h. Deze motorisatie is enkel te verkrijgen in combinatie met een manuele 6-bak. Eén van de leukere manuele op de markt. Elke schakelgang volgt de andere naadloos op. Heel aangenaam in het gebruik, alleen zorgen dat je keuzeschakelaar op Sport staat en niet in Comfort. De Z4 reageert dan te traag op het gaspedaal en dat maakt file rijden of gewoonweg vertrekken aan het licht moeilijker dan zou mogen. Comfort modus is een sponseffect voor je gaspedaal. De ophanging wijzigt trouwens net zoals de stuurbekrachtiging. Stugger en een nog zwaarder stuur. De ophanging is trouwens te up-graden voor ongeveer 450 euro. In mijn oordeel niet nodig, zeker niet met de 2.0T.

BMW Z4 2012

De wegligging is naar behoren. De Z4 blijft goed liggen in de bochten en door de zwakkere motor moet je niet bang zijn voor het plots uitbreken van de kont. Iets dat zelfs op droog wegdek zo goed als niet mogelijk is. Speels kan je’m niet noemen. Een punt waar mijn collega’s het niet mee ééns waren was dat de Z4 niet scherp genoeg reageert op het stuur. Hoewel dat zeer zwaar aanvoelt heb je weinig baangevoel. Een tikkeltje te artificieel sportief. Maar mijn collega’s rijden dan ook niet met een MX-5. Misschien heeft dat er mee te maken. De huidige MX-5 2.0 is met 160 pk trouwens een geduchte concurrent. Hoewel we bij de BMW meer luxe, comfort en een beter materiaal gebruik ondervinden is de MX-5 NC2 qua rij plezier niet te evenaren met de deze Z4.

BMW Z4

Praktisch gezien is de Z4 natuurlijk niet je dat. Eerlijk gezegd, dit mag je ook gewoon niet verwachten van een Roadster met hard top. Met 130l ruimte moet je niet al te veel meenemen. Als je het stalen dak tijdens je reis dicht kan laten krijg je plots veel meer ruimte maar door de kofferindeling is die moeilijk te gebruiken. Handige opbergruimte is er dan weer wel in de cockpit. In de deuren zijn strakke opbergvakken te vinden voor kleine spullen en achter de zetels is een ruime opbergstrook te gebruiken van ongeveer 15cm diep. Het inladen van je Roadster is een uitdaging op zich. Op maat gemaakte tassen kosten niet onmenselijk veel en zijn dan ook een aankooptip! 

De Z4 is een prachtige wagen. Zowel qua in- als exterieur kan hij menig harten veroveren. Helaas is deze instapper underpowered en verliest de Z4 hierdoor veel van z’n charme.

BMW Z4

Specificaties

Motor

2.0i 4-cilinder

Vermogen

163pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 370 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs testwagen

€ 47 440.00

Prijs basismodel

€ 36 300.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.60 L/100km

Min. kofferinhoud

180 L

Max. kofferinhoud

310 L

Auteur: Yannick
Reacties: 29 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (29)

Plaats een reactie
Yvesw 17:49
afbeelding van Yvesw

Leuke foto's, leuke tekst (ergens wel een voutje gelezen) maar een saaie wagen... Een Z4 met 160pk spreekt toch niet genoeg tot de verbeelding? Zeker als je het vergelijkt met zijn "rechtstreekse" concurrent de MX5 koop je met deze Z4 een Swarovski kristal... veel te duur voor wat het is, alle vrouwen worden er wild van, maar iedereen met gezond verstand weet dat er betere dingen te vinden zijn op de markt!

ps: 2de foto aan de houten "schuur" (?) flink werk jongens ;) Is wallpaper wednesday waardig!

Ponrow 19:40
afbeelding van Ponrow

lol, men baas heeft juist zo ene gekocht, in dit artikel bekrachtigd wat ik altijd al vond van deze motorisatie in de Z4. Wel leuk kleurtje voor een Z4.

Techno Patat 19:49
afbeelding van Techno Patat

1 van de eerste keren dat ik Yannick zijn mening VOLLEDIG deel over een bmw :O!

Knappe auto, al moet het in een fel kleurtje zijn! Ook een leuk interieur maar laat die 2.0 achterwege :P! Ik heb dacht ik eens een 2.3 gereden oid! Die had 200pk en dat was voldoende voor plezier en al wat speelsere tochtjes! Maar echt een bochtenridder is het vreemd genoeg niet!

Ook op circuit zie je ze zelden! Daar waar je de oude Z4 veel ziet! En niet enkel de //m, ook de 'gewone'! Op de openbare weg zie je deze ook zelden vind ik! Ze zijn nu een 3-4 tal jaar beschikbaar dacht ik en ik zie ze niet echt veel! Ze missen ook iets begerenswaardigs om er eentje te kopen!

Als deze geen bochtenridder is verliest hij direct een belangrijk voordeel tegenover de mx5 en de SLK! Dan toch maar een boxter kiezen voor de fun?

Yvesw 19:53
afbeelding van Yvesw

@Patat: Een SLK kopen voor je vrouw ;) Dan kan je er stiekem hopen plezier in beleven, maar als je naast een andere man staat aan het stoplicht kan je zeggen dat hij van je vrouw is :p
Om hem alsnog het snot voor ogen te rijden als het licht op groen springt...

Nathan 21:16
afbeelding van Nathan

Als je met het dak open en het heerlijke geroffel doorheen een pittoresk dorpje rijdt durf je de minpunten wel eens vergeten. 't draait allemaal om de setting waarin je je begeeft. Al bij al leuke wagen. Ik deel Yannick zijn mening grotendeels, al heb ik geen MX-5 om hem mee te vergelijken ;)

@Yvesw: Merci voor de commentaar op de foto, je doet mij blozen :p. Was inderdaad een schuur, maar 'k denk dat de locatie zelf gespot was door een van mijn collega's, dus propz to them too!

Yannick Degroeve 21:35
afbeelding van Yannick Degroeve

locatie credits zijn voor mij, thank you come again!

TechnoPatat, ben blij dat ik u eens niet kwaad maak met een bmw item :-p

En het is helaas voor de Z4 waar, de MX-5 is moeilijk te overtreffen als het komt op rijplezier, scherpte en speelsheid
De vorige Z4 is op dat vlak raar maar waar beter dan de nieuwe (met dezelfde configuratie natuurlijk)

Nathan 21:40
afbeelding van Nathan

Kudos to Yannick dan! Wat denk je, binnenkort nog eens een Wallpaper Wednesday'tje doen? Of verdienen ze het niet? :p

Yannick Degroeve 21:47
afbeelding van Yannick Degroeve

Doe jij maar, die van mij lusten ze niet zo... ben meer geliked op facebook :-)

Ponrow 21:49
afbeelding van Ponrow

Ja, wallpaper wednesday mag nog wel eens terug komen. ben op de E30 M3 een beetje beu gekeken :D

Yvesw 22:07
afbeelding van Yvesw

Oh oooohw... Beter niets over Wallpaper Wednesday gezegd :p Je moet het volk geven wat ze willen eh :p

ps: Ik wil ook altijd wel eens een shot wagen hoor ;) (get it? "Shot" en camera's? Eh? Eh? Eh? Nevermind...)

Mesoerrie 10:14
afbeelding van Mesoerrie

Ben ik nu de enige die dit een lelijke auto vindt?
Die neus is precies tegen zijn goesting te veel naar achteren getrokken, en de achterkant stelt niks voor toch. Interieur daarentegen is wel zeer knap, vooral met dat bijpassend leder en stiksels.
Maar 1725 kg gaat er toch gewoon los over zeg, niet normaal. Niet moeilijk dat dit ding underpowered aanvoelt. En daarvoor nog eens bijna 50k betalen, goed zot.

Yvesw 10:38
afbeelding van Yvesw

@Messer: Het is inderdaad niet moeders mooiste, maar als ik de evolutie bekijk vanaf de Z3 --> 1st gen Z4 --> Huidige Z4, is de toch wel de mooiste in de familie...
En inderdaad, sommige constructeurs zijn totaal de realiteit kwijt door een "luchtige" sportscabrio aan te bieden met een drooggewicht van 1700+ kilo's. Dat zou het gewicht moeten zijn van de BMW 6...

Wim 10:46
afbeelding van Wim

<strong>- edit: @Mesoerrie: die 1725 kg moet een typfoutje zijn, 1370 kg it is(1470 kg EU(heeft iets met naft en een persoon te doen)). - </strong>

Swat, ik heb zowel met de Z4 20i als 28i(245 pk, 350 Nm) gereden. De 28i heeft de punch wel tov de 20i, logisch ook gezien het verschil in vermogen. Toch mis ik de 23i(204 pk) die nu uit het gamma is. Het geluid van die 2.5 zescilinder is gewoon niet te vervangen met een vierpitter.

Yvesw 11:10
afbeelding van Yvesw

@Wim: Aaah, dat verklaart al veel! 400 kilo is toch het gewicht van enkele Yannickjes eh :p

Techno Patat 13:33
afbeelding van Techno Patat

Ik dacht al, mijn alfa weegt 1750 kg (more or less)! En die heeft 4x4 en is een break!

@yannick: je maakt me niet altijd kwaad hoor! In tegendeel, meestal lees ik ze graag (op die van de M6 na ;)! ), maar daarom deel ik je mening niet altijd! Nu dus wel! Al kan ik dr geen mx-5 tegenzetten vond ik sowieso dat hij niet agiel genoeg was...

@wim: die bedoelde ik dus, klonk ook fantastisch en reed goed genoeg imo! (kwist trouwens niet dat het een 6-cil was :P! Afgaand op de ontbrekende roffel dacht ik aan 4 cilinders!)

@nathan: doen die wallper, maar deze Z4 komt er toch niet op ze! Net niet knap genoeg! Na Yannicks Vantage heb ik eventjes de E30 gehad en nu is het de zelf gespotte clk-blackseries :)!

@yves: ik trek me niets aan van de cliche's, dat zou je toch moeten verwachten van een alfa rijder ;)! Iedereen denkt nog dat mn auto uiteen valt als je de deur te hard toesmijt! Maar eens we rijden hoor ik ze niet meer piepen ;)! Dus een 'vrouwen' SLK is voor mij geen probleem, ik rij ze er dan lekker het snot mee van voor de ogen en wrijf het er later dubbel zo dik in ;)!

@yves2: bwwaaaa, Yannick is toch ne beer van ne vent ze!

Yvesw 13:39
afbeelding van Yvesw

@Patat: Over dat piepen... Heb je het dan over die mensen of je deuren? :p

@Patat 2: Ik zou zelf noooit een SLK als eigen wagen willen bezitten... Terry wilt het dan weer wel, dus mijn probleem is opgelost ;) (ps: Hoe spot goedkoop zijn ze wel niet op de 2dehands websites!! :O)

@Patat 3: De Z4 is inderdaad, als wagen, niet knap genoeg voor een wallpaper, maar de compositie + kleur + locatie is prachtig! Dat ze het met die wagen moesten doen hebben ze zelf niet gekozen natuurlijk.. Nee wacht... Dat kiezen ze wel zelf :p

@Pak friet: Beer van nen vent? Dat gaat hij graag horen :p

Techno Patat 16:40
afbeelding van Techno Patat

@yves: mijn auto piept enkel als je de middenarmsteun openlaat :P! Anders nooit! De mensen die meegaan/ er mee rijdennpiepen al eens door het koppel en de directheid van alles!

@yves2: inderdaad! En soms nog met een leuke motor ook! Ik zou nog de hele eerste of de laatste nieuwe willen hebben! Die SLR-achtige waren mijn ding niet! Al is de SLK55amg BlackSeries wel een uitzondering ;)!

@yves3: volledig gelijk!

@bicky royal: hij beweert da zelf op gezichtsboek ;)!

Yvesw 17:06
afbeelding van Yvesw

@Patat: Nu heb ik goesting in nen Bicky! Merci eh... Nu weet ge al wat er de 27ste zal gevreten worden :p

@Pomme duchesse: Bedoel je de vierkante 1stgen? Terry is daar "zot" van. Ik ben zot van de 2nd gen en jij blijkbaar van de 3th gen :p. De eerste heeft nog wel een bepaalde coolheidsfactor maar ze zijn in het algemeen wat underpowerd (SLK 230 mit supercharger knijpt er 198pk uit.) De 2nd gen in AMG trim is ongelooflijk! Eerste wagen met 7 versnelling die ik ooit heb gezien *geekalarm* de laatste is te duur, punt :-D

Techno Patat 17:11
afbeelding van Techno Patat

Dan heeft terry een goeje smaak! Die eerste gen klinkt ook het best! Als ik me niet vergis heeft die instapmotor zelfs een supercharger! En wie houdt er nu niet van superchargers? De 2e gen is te bollig, te hard gemaakt, te... Kweetnie, niet mijn ding! Maar de amg's zijn idd epic!

De laatste is duur, maar ik vind hem nog niet niet te duur! (buiten de amg dan)! De vele gadgets die Mercedes naar goede gewoonte levert maken veel goed! En ik hou van gadgets :P!

Yvesw 17:16
afbeelding van Yvesw

@Patat: <a href="https://autofans.be/content/column-yw-geblazen-lucht">Ik</a>:p Al kan een supercharger er nog mee door... Annyhow... Ik verkies de SLK, in welke gen dan ook, elke keer boven de Z4. Vroeger in de straat bij mijn grootouders (toen ik nog als klein menneke mijn woensdagnamiddagen er doorbracht) stonden twee Z3's. Het koppel had knal dezelfde wagen gekocht, altijd vreemd gevonden en sindsdien doen alle Z-modellen me denken aan mensen die gaan joggen in dezelfde outfit :p

Yannick op locatie... 17:26
afbeelding van Yannick op locatie...

yves en patat.... ik vrees dat er geen enkele website commenters als jullie aankan.
over Z4s praten en uitwijken tot gesprekken over bickburgers...

Yvesw 17:39
afbeelding van Yvesw

@Yannick: "De reacties liepen ver uit en de gevolgen waren dan ook onvoorzienbaar. Onze reporter Yannick staat ter plaatse... yannick... Hoe is de situatie daar momenteel?" :p

@Yannick2: Ik vind dat we nog vrij goed on-toppic zijn gebleven. Iedereen die geïnteresseerd is in een Z4: KOOP EEN MX5! Of als je luxe wilt EEN SLK! (aankooptip van de maand...) en Bicky burgers kunnen heerlijk zijn...

@super ninja powerranger morphed Yannick: Bedankt voor het compliment ;)

Techno Patat 17:58
afbeelding van Techno Patat

Ik vond ook dat we nog ons best deden om on topic te blijven! Of tenminste bij de concurrenten! En ik sluit me aan bij dat kopers-advies :P!

Je reden om niet van de Z-reeks te houden is wel hilarisch :D! Maar superchargers zijn toch de beste geblazen lucht dinges die er zijn? Komt het dichtst bij N/A! Liever supercharger die extra geluid geeft over twin scroll bi turbo dat het geluid verk****!

@yannick: ik ben gevleid! Ik hoop dat we de website nog niet direct neerhalen! Maar laat ons weten als het 5 voor 12 is!

Yvesw 17:58
afbeelding van Yvesw

@Patat: het is twee voor zes... Telt dat ook?

Techno Patat 18:20
afbeelding van Techno Patat

Nog tijd zat! We kunnen bij nog een hoop topic's off-topic'n!

Trouwens: gingen we sowieso al geen frieten eten de 27e? Ik ging daar toch van uit...

Eventjes terug on topic: ik heb het artikeltje nog eens nagelezen en vroeg me dus af: kan je dat echt bestellen in de optielijst? Op maat gemaakte koffers? Of is dat bmw-individual? Ik heb allesinds nog nooit zo een koffers gezien...

Yvesw 18:12
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ge gaat toch eens een cursuske sneltypen moeten volgen ze man want uw letters doen precies hun eigen goesting :p

Buiten de 8C heb ik er inderdaad ook nog nooit van gehoord (van die koffers). Maar ik ben dan ook geen notoire cabrio rijder. ;)

Techno Patat 18:21
afbeelding van Techno Patat

Ik wel, maar nog nooit bij bmw...

Over dat typen: door verbouwingen slaap ik nogal weinig! Va,daag was mijn sabbatdag en die heb ik hier doorgebracht! Al moet ik nu dringend terug in bed kruipen!

Yannick nog steeds op locatie... 16:04
afbeelding van Yannick nog steeds op locatie...

heren, voor jullie is zelfs MSN Messenger geen oplossing meer

MichelAngelo 11:25
afbeelding van MichelAngelo

seg jonges... met ulle 'pak friet' en 'bicky-royal'... pffff, ik em er honger van gekregen en kmoe van mijn vrouw mijn buikske kwijtgeraken of ze verhandert hare prutsboekstatus naar 'ménage à trois"

OT: heb die Z4 nooit interessant gevonden... niet de vorige, niet den deze... veel mooiere/betere/snellere/minder dure vissen in de zee... moet wel toegeven dat ie lekker klinkt.

ps: leuke foto's inderdaad!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws