Rij-impressie: Porsche Boxster S (2012)

Porsche Boxster 2012

Een 911 Carrera S voor jezelf, een Boxster voor je vrouwlief, dat was vroeger het vooroordeel over deze Boxster. Sinds 1996 probeert deze Porsche al uit de schaduw van zijn grote broer te stappen en bij deze derde generatie lijkt dat te gaan lukken ook. De looks zijn alvast een stuk volwassener dan de eerste generatie met spiegelei-koplampen, hij oogt veel minder speelgoedauto. Toch herken je er zonder moeite de historiek in, met een klein beetje moeite zie je zelfs nog steeds de 550 Spyder waar hij op geïnspireerd is.

Porsche Boxster S 2012

Porsche maakt echter nog steeds gebruik van de 911 voor de onderdelen, zij het in mindere mate. Aan de buitenzijde delen beide modellen enkel de kofferkap (vooraan) en de buitenspiegels. De achteras is een evolutie van de vorige generatie Boxster, de vooras wordt overgenomen van de 911. Die zorgt samen met de verlengde wielbasis voor de nodige stabiliteit. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging is bij deze Porsche echter eerder een voordeel dan een nadeel want ze zorgt ervoor dat het sturen een pak strakker verloopt. Porsche bracht ook het sportwagengevoel mee in de 981, door het stuur dicht bij de bestuurder te plaatsen en de zit erg laag te houden. Je zit als het ware in een kuip, waardoor je het gevoel van snelheid nog beter gewaar wordt.

Porsche Boxster S interieur 2012

Je voelt trouwens dat deze Porsche zich lekker in zijn vel voelt in de bochten, zodat je met plezier gaat uitkijken naar de volgende curve. Dat je je haren daarbij lekker in de wind kan laten wapperen, is mooi meegenomen. Het vermogen is misschien wat overbodig voor de openbare weg, dezelfde fratsen kan je uithalen met pakweg een Mazda MX-5 die heel wat minder paardjes heeft trappelen. Toch is de aanwezigheid van het vermogen een voordeel op de rechte wegen, waar de PDK-versnellingsbak in de Boxster zonder verpinken een versnelling terugschakelt en je meevoert tot in de hoogste regionen van het toerental. Je kan zelf de flippers achter het stuur bedienen - let even op voor de ietwat onlogische bediening die gewenning vraagt - maar de PDK versnellingsbak voelt eigenlijk veel beter aan wanneer hij moet schakelen. Schakel je de Sport- (of SportPlus-) stand uit, dan merk je dat het wat gemoedelijker aan gaat, al blijf je wel het vermogen achter je rug ervaren. Gek is het dan ook wanneer je aan het verkeerslicht de andere kant van de Boxster ervaart. De wagen beschikt tegenwoordig namelijk over een start/stop-systeem waarbij de motor wordt uitgeschakeld wanneer je stilstaat en op je rem blijft duwen. Ook remenergierecuperatie en een coast-functie (of zeilfunctie) helpen het verbruik naar de theoretische 8,0 l/100 km (188 g/km CO2). Niet slecht voor een wagen die in 4,8 seconden van 0 naar 100 jaagt en er pas mee ophoudt bij 277 km/u.

Porsche Boxster S 2012

Geen kleine 911 meer dus , vergeet ook de kappersauto, de Porsche Boxster is uitgegroeid tot een volwaardige sportwagen. Met de volledig elektrische kap naar beneden geniet je extra van het accelereren en het bijhorende motorgeluid van de zescilinder. Rij je liever wat bochtjes, ook dan is de Boxster je speelkameraad. De sturing is strak en precies, de demping is strak maar blijft comfortabel. Het vermogen verdwijnt dan naar de achtergrond maar blijft altijd wel voelbaar.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Sven Geiregat en Wim Verboomen
Dank aan Transportmanagement.be voor de organisatie

Specificaties

Motor

3.4 zescilinder boxer

Vermogen

315pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 350 kg

Topsnelheid

277 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 50 336.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Max. kofferinhoud

280 L

Auteur: Sven
Reacties: 22 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 15:00
afbeelding van Anonieme gebruiker

Eindelijk wat Porsche-geweld op Autofans :) Ben zelf ook erg grote fan van deze nieuwe generatie Boxster. Straalt nog meer karakter uit dan de vorige. Vooral de achterkant valt me erg in de smaak. Leuk stuk tekst en knappe foto's btw.

Mesoerrie 15:42
afbeelding van Mesoerrie

Ja ziet er alleszins een heel stuk beter uit dan vroeger. Kan de Boxster eigenlijk wel waarderen, al zou ik toch voor een 370Z gaan :)

En nu wachten op patat die komt zeggen dat een echte Porsche maar bij de 911 begint :p

Yvesw 16:25
afbeelding van Yvesw

Om in de tekst de Boxster te verlossen van het vrouwen imago hebben jullie toch voor een sierlijk font gekozen in de banner hoor :p
Voor mij blijft het toch een "net niet" wagen...

ps: Zie ik daar 131km/u op een klein landweggetje?
pps: Je ziet Wim bijna niet zitten in de wagen! :-p Zitten die stoeltjes dan zo laag?
ppps: Ik had graag dan wat extra uitleg over de onlogische manuele schakelmodus...
pppps: Hoevel p's kan je zo eigenlijk plaatsen?
ppppps: Leuke tekst & begeleidende foto's ;)

Mesoerrie 16:37
afbeelding van Mesoerrie

Wat is er dan 'net niet' aan de Boxster?

Die kar ziet er toch goed uit? Dikke velgen, klein cockpitje, luchthappers in de flanken,... Is de kleinste van de Porsche familie, die misschien zelfs wel stiekem leuker is dan de 911.

Techno Patat 16:44
afbeelding van Techno Patat

Haha, Messoerie heeft m'n comment al getypt!

Ik vind het een leuk karretje, maar verkies er ook een Nissan 370Z boven! En als ik dan toch bij Porsche ga shoppen ga ik niet onder de 911 S, voor alles daaronder zijn er leukere alternatieven (Z4 335is, SLK AMG, 370Z, GT86 zelfs ergens en de wagen waar ik een groot zwak voor heb: TT-RS)!

En een deel van die alternatieven zijn nog eens goedkoper ook! Op circuit wel wat minder snel in de handen van een piloot! Maar wie boeit dat nu eigenlijk echt?

Yvesw 16:54
afbeelding van Yvesw

@Messer: Techno beantwoordt mijn vraag al ;-) Buiten het feit dat een Porsche sowieso een no-go is voor me verkies ik de SLK any day boven de Z4 en de Boxster. Hell, ik zou zelfs eerder een 2dehands S2000 op de kop tikken!

Mesoerrie 17:34
afbeelding van Mesoerrie

Ja een S2000 is een van mijn all-time favourites. Zou ik nu nog steeds boven alles wat vergelijkbaar is verkiezen...
Maar SLK vs Boxster hmmja daar zou ik toch even moeten over denken.

@Dries: wat jij in die TT-RS ziet snap ik nog altijd niet :p

Techno Patat 18:15
afbeelding van Techno Patat

Veel prestatie voor z'n geld! Chip dat naar stage I en je rijdt er een R8 V10 mee zoek!
En nog leverbaar in handbak!
Een ultiem smijtbakske dat nog draait rond rijplezier! En dat is zeldzaam geworden! Zelfs bij BMW hebben ze geen echte coupetjes meer die draaien rond rijplezier!

Yvesw 18:48
afbeelding van Yvesw

@Messer: patat is er ooit eens afgereden op Zolder door een TT-RS en sindsdien is dit zijn manier van het te verwerken ;-)
De SLK heeft toch zoveel meer klasse? Trouwens, pratend over welke van de 2, dan heb ik het sowieso over een wagen voor het vrouwtje :-p Zelf zou ik er nooit één willen bezitten!

frank 18:48
afbeelding van frank

Moet eerlijk toegeven dat de nieuwe Boxster S PDK pakken beter rijdt dan mijn 997 C2 325 pk.
Ik heb reeds 2 Carrera's gehad (996+997) en deze vooral gekocht omwille van de commentaar van andere mensen die me gek verklaarden omwille dat ik een Boxster S zou kopen (girls/gay car)maar bij deze is de bestelbon getekend en heb ik de 997 C2 met big smile verkocht :-)

Yvesw 18:54
afbeelding van Yvesw

@Frank: Qua prestaties zijn ze redelijk vergelijkbaar. Waren je vorigen ook Cabrio's? Alleszins proficiat met de aankoop!

Techno Patat 22:50
afbeelding van Techno Patat

@qua frank: heel grote fout makker! Niet die boxster, maar luisteren naar commentaar van anderen! Je moet luisteren naar je hart en verstand! Niet naar je gebuur! Maar allesinds proficiat met je koop en dat je er veel plezierige en veilige (en snelle) km's aan mag beleven!

@Yves: mijn liefde voor de TT-RS is er al sinds ik hoorde dat er een 5-cilinder in ligt! En als je op de Ring er dan nog eens bijna evenveel ziet als M3's dan weet je gewoon dat het goede auto's zijn!

En ik heb niets te verwerken! Als 22 jarige heb ik al een deftig snelle auto, ik moet me niet schamen omdat ik er door een RS afgereden ben door iemand die trackdays organiseert... Sam weet trouwens al van het weekend van 10-11maart van m'n tt-rs zwak! (trouwens Sam: m'n rijverbod geld van 1 september tot 1 oktober! Goesting om deze zomer eens te gaan :P?)

Sven 23:07
afbeelding van Sven

@Yves: "ppps: Ik had graag dan wat extra uitleg over de onlogische manuele schakelmodus..."

Je vindt aan beide zijden van het stuurwiel schakelknoppen, beiden kunnen op- en terugschakelen (de meeste auto's kiezen rechts opschakelen, links terugschakelen). Daar zal wel een logica achter zitten, toch is het elke keer je zelf schakelt weer even wennen of duwen nu op- dan wel terugschakelen is. Nu ik eraan terug denk, ik geloof dat naar je toe trekken terugschakelen is, van je wegduwen opschakelen. Je moet je erop instellen dat het niet links terugschakelen-rechts opschakelen is. Het staat wel gemarkeerd op de knoppen, maar tegen dat je daarop hebt gefocust, zit je toerenteller al in de begrenzer.

Yvesw 23:23
afbeelding van Yvesw

@Patat: Was maar wat met je aan het sollen man ;-)

@Sven: Dacht al dat het zo'n systeem was. Nooit iets aan gevonden. Zie er zelfs het voordeel niet in!

Wim 09:50
afbeelding van Wim

@yves: stoel stond idd laag, je wilt natuurlijk uit te wind zitten, maar is wss zo laag gemaakt zodat grote mensen ook uit de wind kunnen zitten :)

Mesoerrie 12:02
afbeelding van Mesoerrie

@ Dries: zeker, maar begin half juli te werken en weet nog niet hoe dat allemaal in elkaar zit om congés en zo te regelen.

MichelAngelo 13:42
afbeelding van MichelAngelo

yep... het mag gezegd worden; de Boxster is volwassen geworden...

frank 20:36
afbeelding van frank

@Yvesw & Techno patat : mijn vorige 2 waren 996 C2 coupé handgeschakeld en 997 C2 coupé tiptronic.
Ik rij daar amper 5.000 km per jaar mee, dit is 2e wagen voor weekendfun maar die tiptronic was het slechtste wat me ooit was overkomen, zeker omdat ik ook al een M3 met SMG gerobot. bak had gehad.
Die tiptronic had het probleem iedere keer in te houden bij het schakelen naar de volgende versnelling en tot overmaat van ramp enkel aan het stuur te bedienen, in sommige omstandigheden is het zalig via de pook op en af te schakelen op bochtige landwegen. Het lage roadster/kart gevoel in de nieuwe Boxster heeft mij de beslissing doen nemen deze te kopen ipv een jonge 2e hands 997 cabrio. Ik durf trouwens pakken rapper met de nieuwe Boxster S bochten te nemen dan met mijn C2 997, ik had telkens het gevoel dat de 997 uitbrak achteraan bij een oneffenheid in een bocht terwijl de centrale middenmotor van de Boxster mij net dat tikkeltje meer vertrouwen heeft om vroeger op het gas te gaan. Ik heb vernomen dat dit wel nu opgelost is met de nieuwe 991, je moet echt ballen aan je lijf hebben om met mijn C2 voluit in een bocht te gaan ;-)

Yvesw 20:50
afbeelding van Yvesw

@Frank: Ik denk sowieso dat je voor een "weekendfun" wagen moet kiezen voor handbak. Al is het mss trager, het plezier ligt duizend maal hoger!
Trouwens, de boxster met PDK bestelt of toch maar zelf in de bak rommelen? ;-)

Kenny 21:35
afbeelding van Kenny

Handbakken for the win! De PDK mag dan nog in miliseconden naar de volgende versnelling schakelen, een handbak biedt toch zoveel meer fun, en vooral voeling met de wagen.
OT: de nieuwe Boxster mag er zeker zijn! Heb er toch altijd stiekem een zwak voor gehad, al werd hij vaak bestempeld als de Porsche voor het vrouwtje.

Frank 00:39
afbeelding van Frank

@Yvesw : handgeschakeld, witte kleur, zwarte kap, zwart leder, 20 duim zwart gelakte velgen, bi-xenon, sportchrono pack/PCM , PASM. ---> directiewagen Duitsland Porsche garage.

Yvesw 15:15
afbeelding van Yvesw

@Frank: Lijkt me een goede keuze ;-) Veel plezier! En blijf gerust rondhangen op Autofans om je bevindingen & belevingen te melden ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws