Rijtest: Maserati GranTurismo Sport

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

De Maserati GranTurismo S wordt opgevolgd door deze GranTurismo Sport. Dezelfde V8 met meer vermogen en agressievere looks. Het is de tweede keer dat we voor Autofans mochten proeven van een Maserati. Een ervaring waaruit we vooral leren dat het om de beleving en emotie gaat.

Bij het schrijven van een rijtest plaatsen we ons vaak in de positie van de klant en trachten we het hele plaatje zo objectief mogelijk te schrijven, hoewel dat vaak wordt aangevuld met wat persoonlijke meningen. Bij deze rijtest van de Maserati ligt dat anders. Meer dan ooit speelt de rol van de emotie ons parten. Meer dan ooit vergeef je hem een hoop kleine foutjes omwille van zijn flair.

Toerendraaier

Om te beginnen zijn de cijfers best indrukwekkend. De V8 onder de kap is met zijn 4.7 liter longinhoud dezelfde als die uit de Quatroporte S of MC Stradale. Het vermogen werd stevig opgewaardeerd tot 460 pk, dat is 10 pk meer dan de MC Stradale, de topvariant. Die laatste is echter een stuk lichter dankzij gebruik van carbon en het missen van een achterbank, waardoor die sneller blijft. Het koppel bedraag 520 Nm maar laat onderin de toeren wat steken vallen. Op papier komt het volledige koppel vrij bij 4.750 rpm wat op de weg vaak laat is. Net hetzelfde met het vermogen. De cijfers zijn misschien indrukwekkend, echt snel kan je de Maserati niet noemen in de beleving. Je geraakt uiteraard erg vlot uit de startblokken met een sprint naar 100 km/u in amper 4,7 seconden. Maar je hebt niet de indruk zo snel te gaan.

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

Tanden tonen in sportstand

Ons testmodel kreeg de Auto Shift mee. Wie wil kan ook kiezen voor een gerobotiseerde zesbak. We reden een wat Amerikaanse versie, maar dat wil niet zeggen dat die traag rijdt of zompig overkomt. Collega's die beide versies vlak na elkaar reden voelden een verschil, wij waren vooral opgezet met de goede versnellingsbak die erg vlot en vloeiend door zijn verzetten gaat. In de "sport"-stand gaat die er een pak botter door om de beleving te vergroten. Een sport-stand die erg verschillend rijdt tegenover de standaard-stand. Dankzij een klepje in de motor dat open gaat, gaat de V8 een pak harder brullen. Wie in een Maserati GranTurismo Sport rijdt moet eigenlijk constant in Sport-stand rijden. Het geluid, de reactiesnelheid, en de beleving zijn zoveel beter. Een stand waarin de drietand zijn tanden écht laat zien. Een stand waarin ook het gemis aan koppel onderin deels wordt weggewerkt.

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

En rijden is alles wat je moet doen in deze rasechte GT. De GranTurismo Sport is een erg voorspelbare wagen. Dat heeft hij te danken aan zijn atmosferisch blok en dito karakter. Wie het pedaal rustig weet je bespelen trekt nooit ongewenst de kasseien uit de weg. Iets wat we met andere wagens met vergelijkbaar vermogen wel hadden. Hij stuurt erg scherp in maar verliest wat controle in de voortrein op snelheden tussen 160 en 180 km/u. Dan wordt hij wat onwennig en verlies je als bestuurder ook wat vertrouwen in zijn kunnen. Maar zodra je die grens van 180 km/u overschrijdt, gaat die weer lekker vloeiend over de baan.

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

Echte 2+2

Jammer genoeg is de motor wat dorstig en kom je gemiddeld altijd boven de 15 liter uit. Het interieur lijkt wat verouderd maar is op zich prima in orde. Het infotainment komt recht uit de jaren negentig maar werkt erg snel en goed, we kennen gloednieuwe systemen die we uit het dashboard willen trekken... Nieuwer is daarom dus niet beter. De stoelen zitten prima, die werden wat aangepast voor deze nieuwe generatie GranTurismo. Het stuur staat typisch Maserati erg recht. De ideale zitpositie hangt af van de lichaamsbouw, want erg ver kan je de stoelen vooraan niet zetten. Reden daarvoor is de achterbank haar ruimte te gunnen. En dat werkt ook. Want in tegenstelling tot een Jaguar XK is er in deze Maserati wél plek voor twee personen. Niet voor lange ritten, wel voor korte afstanden van een half uurtje.

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

De uiterlijke looks zijn wat ons betreft de beste in zijn klasse. Italiaanse flair met een tijdloos design. Een erg scherp gezicht en strakke lijnen zorgen voor een agressief voorkomen. Je kan er haast naar blijven kijken. En kijken is wat alle omstanders ook steeds doen. Kijken, lachen, foto's nemen, duim omhoog of een naïef sprintje uitlokken. Zinloos uiteraard.

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

Conclusie

Technologisch is hij alles behalve bij de betere, daarvoor is Maserati een veel te kleine speler met een veel te klein budget. Maar de looks, het functionele en vooral het emotionele maken het tot een geheel waaraan weinige GT's van dit kaliber kunnen tippen. Basis kost de Maserati GranTurismo Sport 125.690 euro incl BTW. De optielijst is vrij indrukwekkend, dus een kant en klare Maserati heb je niet voor de eerder vernoemde prijs. Gelukkig is daarmee het gat met Ferrari nog groot genoeg en blijft hij concurrentieel ten aanzien van bijvoorbeeld de Jaguar XK.

Rijtest-Maserati-GranTurismo-Sport

Specificaties

Motor

4.7 V8

Vermogen

460pk

Koppel

520 Nm

Overbrenging

MC Auto Shift

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 780 kg

Topsnelheid

298 km/u

Prijs basismodel

€ 125 690.00

0 tot 100 km/u

4.70 sec

Gemiddeld testverbruik

16.00 L/100km

Max. kofferinhoud

260 L

CO2-uitstoot

360 g/km

BIV

€ 10 300.00

Rijtaks

€ 2 255.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Dequal 19:31
afbeelding van Dequal

Blijft echt zo'n dikke wagen, ook al blijft m'n voorkeur nog steeds de 2011 Quattroporte. Knappe driving shots ook!

Glenn 18:07
afbeelding van Glenn

Bloedmooie wagen. En dat geluid ... Zalig.

Tom Daem 21:01
afbeelding van Tom Daem

Heerlijke foto's!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws