Rijtest: Mercedes-AMG GT (2016)

Mercedes AMG GT

De SLS is niet meer, want voortaan is het meest exotische goed bij Mercedes de AMG GT. Geen straf om te rijden, wel spannend in de wintermaanden. Als dat maar goed komt.

Gelukkig waren de weergoden ons goedgezind. Want net als we de AMG GT ontwaakten uit zijn slaap, ontpopten de warmste decemberdagen ooit gezien. Dat scheelt al weer het nodige ijskrabben én constante vrees voor een uitbrekende achterkant. Of hoe alles in zijn plooi kan vallen.

Geen SLS 2.0

Mercedes weet hoe het coupés moet maken, kijk maar naar de S Coupé en de kleinste SLC. Daarenboven wist Mercedes dat er sinds het verdwijnen van de SLS een leegte boven de SL-Klasse gaapte. Die wordt opgevuld door deze AMG GT. Daardoor ga je er vanuit dat het de troonopvolger is van de SLS, maar niets is minder waar. Met een prijsverschil van 100.000 euro spreekt het eigenlijk voor zich. Deze AMG GT moet het opnemen tegen de Porsche's Carrera S, Nissans GT-R en Jaguars F-type van deze wereld. De SLS was een exoot, de AMG GT moet een goed verkopende supercar worden. Slimme boekhouders, daar bij Mercedes.

Mercedes AMG GT

Niet dat het daardoor een generisch cijferkarretje is. Al helemaal niet als je hem laat spuiten in Solarbeam, ofte zonneschijngeel. Niet alleen één van de elf beschikbare kleuren, maar met zijn kostprijs van 9.010 euro meteen ook de duurste. Duur, maar wel heerlijk. Want kijk er eens naar; wat een schitterend gelijnd en gespierd stuk aluminium is deze GT wel niet? De lange snoet doet denken aan de SL of SLS, het achterwerk is gloednieuw. Een mooi staaltje tekenwerk van de designers in Stuttgart.

Mercedes AMG GT

Hot VEE

Aandachtige kijkers zullen merken dat er geen S-badge op de kont prijkt. Inderdaad, we reden de 'reguliere' versie van de AMG GT, al kan je moeilijk van 'instapmodel' spreken. Beiden gebruiken namelijk een straffe 4.0-liter V8 onder de kap met twee turbo's in een Hot Vee configuratie. Nee, dat wil niet zeggen dat er plaats is voor enkele koeien op het blok, wel dat de turbo's binnen de 'V' van de motor worden geplaatst. Een trucje dat Audi ook gebruikt op de 4-liter V8 van - pakweg - de RS 7.

Mercedes AMG GT

Onze variant, die dertig kilogram lichter is dan de AMG GT S, kan dankzij de acht cilinders 462 pk naar de achterwielen pompen via de 7-trapsautomaat AMG SPEEDSHIFT DCT. Wie kiest voor de AMG GT S beschikt over 510 pk, voor die 50 extra paarden betaal je wel 20.000 euro extra. De structuur van de AMG GT bestaat trouwens voor 93 procent uit aluminium, maar aan de motorkap gebruikte Mercedes magnesium om het extra gewicht van de motor te compenseren.

Cockpit gevoel

Achter het stuur vallen heel wat zaken op. Zo merk je meteen op hoe aanwezig de lange Mercedes-snoet is in het gezichtsveld. Een heel leuk gevoel dat het cockpit-effect van de GT alleen maar vergroot. En daarbij, meteen ook een extra reden om voor die gele kleur te kiezen, je moet er namelijk een hele tijd op zien. De middenconsole werd trouwens opvallend hoog opgetrokken. Voor de éne te hoog, de andere kan er prima mee overweg.

Mercedes AMG GT

Afwerking is - zoals we van Mercedes - gewend zijn uitmuntend en de middenconsole-knopjes laten je net geen straaljagerpiloot voelen. Je zit alvast IN de GT.

Het zit hem in 0,001 seconden

Hij ziet er bruut uit en nodigt uit om gereden te worden, dus ieders verwachtingen zijn dan ook torenhoog, zeker als je de concurrentie in het segment bekijkt. Zoals het een échte GT betaamt reden we de AMG GT op de normale dagdagelijkse manier. Wat we daarmee bedoelen? Gezapig, soms sportief en zonder twee bezoekjes aan het circuit per dag. Ergo; zoals 99 procent van het cliënteel hem zal rijden. De AMG GT ontpopte zich alvast als gezapige GT. Maar wel eentje met voor- én nadelen.

Mercedes AMG GT

Zo voorziet Mercedes - afhankelijk van de uitvoering - twee verschillende differentiëlen. Sowieso krijg je een sper, in het geval van de S-uitvoering krijgt die hulp van een elektronisch brein. Dat zou de GT S scherper en uitdagender maken, maar als we de collega's mogen geloven is de elektronica niet altijd mee met wat er aan het gebeuren is. Bij de gewone GT merken we echter geen wispelturig gedrag van het mechanisch sperdifferentieel. Nog eens een reden waarom de duurdere variant in het dagdagelijkse leven daarom niet de betere is.

Net zoals zijn S-broertje pakt de gewone GT uit met dynamische ophangingspunten voor de motor. Die zorgen ervoor dat in een scherpe bocht het blok eerst in de juiste richting wordt geduwd en nadien pas de hele wagen. Verschillen van 0,001 seconden, maar het draagt bij aan de scherpte van het rijden. Of dat zeggen de ingenieurs toch. Je kan je daarbij ook de vraag stellen waarom Mercedes niet opteert voor een middenmotor, het antwoord van AMG is daar best duidelijk. Lamborghini en Ferrari doen het al, een reden te meer voor ons om het niet te doen. Gelijk hebben ze. We hebben geen nood aan dertien in een dozijn supercars.

Mercedes AMG GT

Turbobrul

Een blok met turbo, dat is de facto een verlies in geluidsbeleving. Wel, dat is buiten AMG gerekend. Want de ingenieurs daar weten als geen ander om kabaal uit turbomotoren te krijgen. Het resultaat is een heerlijke brul geaccompagneerd door plofjes die zelfs Mozart had willen gebruiken in een van zijn werken. Je zou de uitlaat kunnen sluiten met een knop in de middenconsole, maar je bent een gek als je daar aan denkt. Laat de AMG GT maar continu zijn volle orkestraal vermogen ten berde brengen.

Kijk je voorbij dat geluid, dan is de AMG GT bij de snelste van de klas. Zo is de Porsche Carrera S met 4,3 seconden naar 100 km/u, 0,3 seconden trager dan de GT (al heeft die wel 30 pk minder). De GT-R laat de AMG GT dan weer wel voor dood achter, maar laat je wel stevig inboeten op rijcomfort en afwerking. Op papier dus een concurrent, maar in praktijk trekt hij een ander publiek. Vergelijk je de AMG GT S met z'n concurrenten, dan is de Porsche Turbo wél een pak sneller. You win some, you lose some.

Mercedes AMG GT

GT?

Nog een puntje van kritiek? De AMG GT doet dromen maar is niet persé rozengeur en maneschijn. Want de in- en uitstap zijn niet eenvoudig en op de autostrade nemen rol- en windgeluiden het te vaak over. Daardoor wordt het plots iets minder aangenaam rijden voor langere afstanden. En is dat niet juist waar het segment van de GT ooit voor werd verzonnen?

Mercedes AMG GT

De AMG GT staat alvast op je oprit vanaf 119.064 euro. Al bestelt niemand hem kaal natuurlijk. Ons testexemplaar klokte af op 157.503,28 euro. De instapprijs ligt alvast mooi in lijn met de 420 pk sterke Porsche Carrera S, die kost je namelijk 114.224 euro. Al is er natuurlijk ook die verdomde Brit. Want de Jaguar F-Type mengt zich met een bruut van een 550 pk sterke V8 in de strijd, voor een meeneemprijs van 109.520 euro.

Conclusie

Na de SLS is het deze AMG GT die de fakkel moet overnemen als droomauto voor elke Mercedesliefhebber. Een opdracht waarin de GT slaagt. Geen racemachine pur sang, wel een kunstwerk op wielen met een motorblok dat respect afdwingt. Niet zo perfect qua rijgedrag als een Porsche 911 en zeker niet zo goedkoop als een Jaguar F-Type, maar wel een ongelooflijk lekkere karakterkop. Soms, moet het niet meer zijn.

Specificaties

Motor

4.0 V8

Vermogen

462pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

7-traps sequentiële automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 515 kg

Topsnelheid

304 km/u

Prijs testwagen

€ 157 503.28

Prijs basismodel

€ 114 224.00

0 tot 100 km/u

3.80 sec

Gemiddeld testverbruik

17.00 L/100km

CO2-uitstoot

216 g/km

BIV

€ 3 354.09

Rijtaks

€ 2 240.77

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Benjamin 19:33
afbeelding van Benjamin

Mooie review. Foto's zijn ook weer helemaal top!!

TdM 10:58
afbeelding van TdM

Gemiddeld Testverbruik: 17l/100km, was wel een leuke dag volgens mij ;)

Pieter A. 11:10
afbeelding van Pieter A.

En dat was inclusief autostrades. In totaal vier dagen gereden maar absoluut niet gelet op mijn verbruik.

TdM 17:28
afbeelding van TdM

Haha nice :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws