Rijtest

Rijtest: Jaguar F-Type 400 Sport

In 2013 verheugde Jaguar ons met de F-Type. Als designer Ian Callum toen geen standbeeld heeft gekregen weten wij het ook niet meer. Met de komst van de 400 Sport krabben we onszelf in de haren, het kan nog beter blijkbaar. Deze special edition kan misschien wel eens de leukste F-Type ooit zijn.

We lopen weer hard van stapel als verliefde tieners. De F-Type, we dragen hem nauw aan het hart. Al van onze eerste kennismaking in de zomer van 2013 met de F-Type R tot een jaar later de instap-coupé F-Type V6. Het was duidelijk. Dit ding ziet er sexy uit en je moet al uit hard hout gesneden zijn om er aan te weerstaan. Met de komst van de 400 Sport als speciale editie moet je niet te lang twijfelen. Hij is namelijk slechts beperkt verkrijgbaar, enkel dit modeljaar en enkel tot eind van deze maand. Inderdaad, tot einde oktober 2017 kan je hem bij de dealer in de buurt gaan bestellen. Daarna zal je je F-Type hartje moeten ophalen aan de overige, niet de minste, katjes.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

400 Sport

400 Sport, ver hoef je niet na te denken. Deze F-Type doet het met 400 pk uit de gekende 3.0 liter supercharged V6. Gekoppeld aan een achttraps Quickshift automaat. Het 'Sport'-embleem staat er ook niet voor niets op: met een mechanisch gelimiteerd sperdifferentieel, dikke 20 duim velgen, een verbeterd onderstel en Super Performance remmerij met schijven van 380 mm vooraan en 376 mm achteraan kan je best hard gaan. De Configurable Dynamics laten ook toe de instellingen van gaspedaal, transmissie, besturing en dempers te wisselen met een simpele handeling. Dat gele accent in de 400 Sport badge is overigens niet gewoon geel. Dat heet Distincitve Yellow. Niet iedereen is er fan van, wij alvast wel. Dit mag opvallen. De carrosseriekleuren zijn iets subtieler; Santorini Black, Yulong White en Indus Silver. Onze testwagen is voorzien van die laatste “kleur” maar het staat hem beeldig. De logo’s kan je ook in het interieur terugvinden, alsook het knappe gele stiksel op deurpanelen dashboard en zetels.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

Thuiskomen

Zo’n F-Type interieur is toch altijd even thuiskomen. Zelf rijden we dagdagelijks met een antiek wordende Mercedes diesel. We ploffen ons met plezier in de cockpit van de zilveren poes. Bijna onmogelijk hoe perfect alles is vormgegeven en hoe bereikbaar alles is. Je bent in geen tijd één met de cockpit. De zetels zitten met kleine aanpassingen zeer comfortabel om je heen en de auto heeft echt een prominente voorkeur voor zijn rijder. Dat is wel te merken aan die grote beugel rechts van de middentunnel. De passagier moet maar aan de andere kant blijven. Moest het er wat stevig tegenaan gaan kan die de beugel nog steeds als houvast gebruiken.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

motorisatie

Tjah, een leuke V6 die altijd klaar is om van jetje te geven. Zet je de wagen in de Performance-modus dan benut je pas alle inzetbaarheid. De achttraps versnellingsbak kiest vliegensvlug een beter verzet wanneer je nog maar het minste op het gas gaat. Dat is in het begin zeker wennen. Na maximaal twee dagen rij je in Sport-modus net zo relax als in de normale modus. Met als pluspunt dat je wanneer nodig écht meteen op de gas kunt gaan. Zo rij je bijvoorbeeld mooi 90 km/u in 7e en dan plots is daar de open wildernis van de E19, zonder file. Kickdown en voor je’t goed en wel beseft zit je al in 2de versnelling bij 7.000 toeren om dan meteen door te gaan naar een lange derde en vierde en… Gezellig 120 km/h bollen? Kan ook want in vierde verzet is die snelheid al lang overschreden. 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

bestuurbaar

Zo 400 pk op de weg houden met een lichte coupé, je hebt er duidelijk moeite mee. Wanneer het wegdek er nat bij ligt hou je de modus best op normaal. De sneeuw- en regenmodus zwakt erg veel af en daarvoor koop je geen sportwagen als deze, toch? De stabiliteits- en antislipcontrole houden je wel op de baan en als je niet te straffe toeren uithaalt is alles zeer controleerbaar en voorspelbaar. Let wel, zet je een ESP uit heb je een totaal andere wagen. De kont gaat dan nog maar moeilijk rechtdoor. De ideale wagen om het beest mee uit te hangen op plaatsen waar dat is toegelaten. Een driftig baasje, dat kunnen we je wel vertellen.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

comfort?

Deze coupé is alles behalve een over wolkjes rijdende XJ. Je zal er maar een moer om geven in een sportief afgerichte F-Type. Deze 400 Sport is overduidelijk wat strakker op zijn poten gezet maar niets dat als storend kan worden beschreven. Je zal alles voelen op de weg maar dat is ook het punt. De subtiele trillingen van de motor die in toeren gaat voel je ook en dat maakt alles goed. Met twee rij je zonder kiné bezoek achteraf naar Parijs en terug. Of richting de Nürburgring voor een pittig toeristentoertje. Tip: Blijf met je bolide van de ‘Ring. Er rond is het net zo fijn rijden en daar rijden minder malloten die hun snelste Bridge-to-Gantry-tijd willen neerzetten tussen 50 ander malloten met een dagpasje.

GoPro

Kan je nog sportief voor de dag komen zonder GoPro op je lijf of op je voertuig te hebben gemonteerd? Moeilijk. Dat weet ook Jaguar. Bij een Duits merk kon je je GoPro al besturen vanuit de iDrive (oeps…) Jaguar gaat een stap verder met ReRun. Een app op je TouchPro infotainmentsysteem dat je kan linken met je GoPro. Wat het dan doet is een overlay op je beelden plaatsen zodat je tijdens het herbekijken van je straffe acties een constante kijk hebt op g-krachten, snelheid en toerental. Heel cool en vandaag de dag zeker welkom.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

Klinkt dat wat?

Binnen vinden we een Meridian geluidssysteem terug. Een AA-merk uit Engeland, gekend voor hun actieve luidsprekers voor thuis. Optioneel in je Jaguar, beschik je over 10 luidsprekers waaronder twee 10” subwoofers achter de zetels en een drieweg systeem in de deuren. Zolang je vanaf digitale bronnen naar muziek zal luisteren (via Spotify of via de USB 3.0 poorten of vanaf de ingebouwde SSD schijf) klinkt je muziek zeer zuiver en zeer goed. De knop gaat tot 60 maar bij circa 35 zit je al stevig te bassen. Wij reden het meeste van de tijd rond met leuke V6 geluid en de bassen uit die twee stevige poorten in het midden van de achterbumper. De combinatie motor- en uitlaatgeluid is opperbest met de nodige poppoppop’s om het wat prettig te maken wanneer je niet voluit gaat.

Image
jaguar-f-type-400-sport-2017-autofans

Conclusie

De leukste F-type van het moment, de 400 Sport. Ideale middenmoot wanneer de V8 met 550 pk of 575 pk wat téveel is van het geweld, of te prijzig. Een F-Type haal je tegenwoordig in huis vanaf 57.530 euro (300 pk, 2.0l turbo vier-in-lijn). Aan de top van het segment, de 141.000 euro kostende SVR (575 pk, 5.0l Supercharged V8). De 400 Sport is ook verkrijgbaar met 4-wiel-aandrijving alsook als cabriolet. De leukste? Dat zal deze coupé met achterwielaandrijving wel zijn. Zoals reeds vermeld: Deze F-Type 400 Sport is niet beperkt in aantal maar wel in besteldatum. Je hebt slechts tot eind oktober 2017 om hem te bestellen.

Specificaties

Vermogen400 pk
Overbrenging8 traps automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 594 kg
Topsnelheid275 km/u
Prijs testwagen€ 105 900
Prijs basismodel€ 100 390
0 tot 100 km/u4.90 sec
Gemiddeld testverbruik11.00L/100km
Max. kofferinhoud310 L
CO2-uitstoot203 g/km
BIV€ 2 691
Rijtaks884

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen