Na 17 jaar haalt VW opnieuw de naam Scirocco van onder het stof. Het concept is hetzelfde gebleven: een fraai gelijnde driedeurs coupé met genoeg power.
Stel, je hebt een budget van €30.000 en zoekt een auto waar je rijplezier van hebt, zonder de harde ophanging van een supersportwagen en met genoeg comfort om in één stuk tot in zuid-Frankrijk te geraken. Dan is de Scirocco dé oplossing.
De looks van deze herinterpretatie zijn simpel weg geniaal. Van de agressieve koplampen en grille tot de lage daklijn en brede heupen, slechts weinigen laat het onberoerd. De optionele 18” gepolijste velgen maken het plaatje helemaal compleet. Met de BMW 1 (driedeurs coupé) als één van de grootste concurrenten moet hij op dat vlak zeker niet onderdoen. Samen met het ‘bad boy’-imago verschillen die twee wel héél veel. En omdat zowat ieder leasebedrijf de 1 -erie veelvuldig uitdeelt, ben je nog eens met een relatief exclusieve wagen onderweg. Zo heb je zelfs een half jaar na zijn publieke introductie nog steeds mensen die stoppen en omkijken naar deze laagvlieger, duimen opsteken bij het passeren en ook vriendelijker zijn in het verkeer, of zou dat mijn verbeelding zijn?
Klein maar fijn?
Eens je instapt ben je blij dat moeder natuur je slechts 1m85 heeft gemaakt, anders had je toch wel een probleem. Niet dat je er niet in past maar het is toch zoeken naar de hoogteafstelling en een goede zitpositie. De sportieve lijn van de A-stijl en de dikke wangen van de sportstoelen helpen ook niet bepaald. Tel daar dan nog eens de mindere zichtbaarheid naar achteren bij, en je hebt alle klassieke nadelen van zo’n wagen gehad. Eens je neerzit, past alles perfect: de pook, het volledig instelbaar stuur,… zelfs aan het slechte zicht wen je. Verder is ook de functionaliteit van deze wagen best ok. Afgezien van de zeer hoge laaddrempel is de koffer nog relatief handig te bereiken en is hij goed gevormd. De handige neerklapbare achterbank maakt deze koffer desgewenst nog een maatje groter.
Aangezien je met een Duitser onderweg bent, weet je dat het allemaal goed in elkaar zit vanbinnen. Het afgeplatte sportstuur lijkt stormvlagen van verval te kunnen weerstaan en je kan het dashboard op geen kraakje of foutje betrappen. De pook is hier ook een goed voorbeeld van, hij lijkt wel recht uit het chassis te komen zo stevig en goed ligt hij in de hand.
Voor de kenners
Eens je effectief bent vertrokken zit je volledig op je gemak, alle irritante buitengeluiden worden perfect weggefilterd en de 1.4 turbo laat zich mooi op koppel rijden. Het klapdak zorgt daarbij tot 90km/u voor windvrije luchtcirculatie, al had een schuifmogelijkheid best interessant geweest. Met het DCC in 'comfort'stand kom je altijd opnieuw even fris uit de wagen. Zet de ophanging in 'sport' en het rijplezier begint. In een oogwenk voelt de ophanging heel wat steviger en verdwijnen zowat alle rolneigingen als sneeuw voor de zon. Een station verder staat de knop om het ESP-systeem uit te schakelen, al is de constante waarschuwing op het dashboard zó irritant dat klein beetje extra vrijheid niet echt de moeite loont. En ik denk dat je toch over een gezonde portie lef moet beschikken om de griplimieten van deze 18” grote banden in combinatie met zo’n ophanging te bereiken op de openbare weg. Een direct en relatief zwaar stuurgevoel zorgt voor genoeg feedback naar de chauffeur en door de sportzetels voel je heel goed aan wat de auto allemaal doet.
Alles kan beter
Onze testwagen was voorzien van de 1.4 TSI mét turbo maar zonder compressor, een motor die voldoende in zijn mars heeft om je heel vlot door het dagelijks verkeer te loodsen maar toch duidelijk te kort komt om echt de straatstenen uit de grond te halen. Want met 122 pk en 200 Nm koppel zijn er die beter doen. Naar mijn mening moet je gaan voor de 160pk-versie, zo kan je nog iet of wat zuinig rijden als het moet en heb je de gepaste prestaties als je wil. Op deze manier heb je een mooie combinatie van kracht en balans en komt het hele pakket met de ophanging mooi in orde.
Niet goedkoop, maar correct geprijsd…
Voor de Scirocco met de 1.4 TSI basismotor betaal je € 22.900. Kiezen voor een automatische versnellingsbak, de DSG, is in deze versie niet mogelijk, dus je moet het met de manuele 6-bak stellen. Standaard is de Scirocco voorzien van al het nodige, gaande van alu velgen aan de buitenkant tot radio CD, airco e.d. in het interieur. Wil je echter dat jou exemplaar er even strak uitziet als die uit de rijtest, dan zal je even de optielijst moeten raadplegen. Zoals hoger reeds aangehaald zou het interessant zijn om voor de 1.4 TSI met 160pk te gaan. Deze kost € 24.389 (€ 25.830 met DSG-versnellingsbak). De meerprijs bovenop de basismotor is zeker geen weggesmeten geld aangezien je een pak meer kracht meekrijgt onder de motorkap voor een relatief kleine opleg.
Conclusie…
VW’s verloren zoon is weer helemaal terug van weggeweest, en daar mag het merk werkelijk trots op zijn. Zet de minder praktische kant van dit model even uit je hoofd en je zou verder geen slechte punten kunnen opsommen. Of we hier opnieuw met een klassieker van jewelste te maken hebben kan nu moeilijk bepaald worden. Zeker is wel dat de Scirocco al op mijn verlanglijstje staat en dus de Autofans-test heeft doorstaan!
Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Glenn Nuijens & Matthias Claes
Met dank aan de VW Belgium voor de wagen.
Wallpapers:
1600 x 1200 - 1600 x 1200 - 1600 x 1200 - 1600 x 1200 - 1600 x 1200
1680 x 1050 - 1680 x 1050 - 1680 x 1050 - 1680 x 1050 - 1680 x 1050
Ben je geïnteresseerd geraakt in de Scirocco, oud of nieuw, of misschien wel de Corrado, kom dan langs op het eerste Internationale Scirocco en Corrado treffen in Herselt. Meer info vind je hier.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 2 dagen geleden