Rijtest: BMW X2 M35i (2019)

Rjitest BMW X2 M35i review Vlaams Nederlands

BMW poot de aandrijflijn van de M135i ook neer in de X2 M35i. Daardoor beschikt de petieterige crossover plots over 306 pk en een sprint van 4,9 seconden naar de honderd. Een performance crossover die het vuur aan de schenen van de Audi SQ2 kan leggen.

De autosector heeft zichzelf in een vicieuze cirkel gekegeld. Want door het overaanbod en het overvloedig in de spotlight zetten van crossovers zijn klanten volop naar die koetswerkvorm gepusht waardoor de sector voelt dat het nóg meer crossovers moet bouwen om de markt gelukkig te houden. Of anders gezegd; geen enkele ingenieur wil eigenlijk echt crossover numéro 13 van het merk bouwen, terwijl klanten in realiteit vaak beter af zijn met een alternatief voor de crossover. Een goedkopere maar niet tegenstaande ruimere en meer zuinige stationwagen, als simpel voorbeeld.

Restproduct M135i

Deze X2 M35i is de spreekwoordelijke en letterlijk dertiende SUV van BMW. Enerzijds omdat dit de BMW is met het minste bestaansrecht in jaren, anderzijds omdat deze X2 M35i, als je alle M-derivaten en plug-ins meetelt, daadwerkelijk de dertiende hoogpotige auto is die BMW in de cataloog heeft staan. Daarenboven is deze X2 M35i een broertje van een auto die niet onbesproken het toneel betrad. Want de X2 deelt zijn genen met de M135i xDrive. Een auto die zijn zes-in-lijn achter moest laten bij de Bayerische Motoren Werke om zo meer ruimte te creëren voor de leasingmarkt.

Rjitest BMW X2 M35i review Vlaams Nederlands

Het resultaat is dus dat ook deze X2 M35i zijn kracht moet puren uit een 2-liter viercilinder turbobenzine. Desalniettemin is het blok goed voor 306 pk en 450 Nm. Cijfers die je 10 jaar geleden een viercilinder niet zou toeschrijven. Waardoor we allerminst de kaart willen trekken van "meer cilinders is altijd beter".

Werkt voor jou

Hothatches van over de gehele wereld tonen al langer dat viercilinders best plezier kunnen leveren. Er zijn zelfs memorabele sportwagens met vier cilinders op een rij! Denk maar aan de Lotus Elise, de Honda S2000, Mazda MX-5 en de recente Alpine A110. Dus nee, het aantal cilinders voorin deze X2 is geen probleem. Wel de manier waarop deze crossover zo emotieloos kracht weet neer te zetten. Een probleem waar ook de, oh geheel toevallig, Audi SQ2 mee kampt.

Rjitest BMW X2 M35i review Vlaams Nederlands

Het is namelijk volslagen simpel om knijterhard met deze X2 M35i te rijden. Het vermogen vloeit eindeloos vanonder de motorkap naar de vier wielen en met twee vingers in de neus behaal je snelheden waarvoor je beter je rijbewijs ver kan opbergen. De automaat beukt in de sportstand door de acht trappen zoals een Lamborghini van weleer en het M Sport-differentieel tussen de vooras zorgt er samen met de xDrive-vierwielaandrijving voor dat deze snelle crossover op rails ligt in de bochten. Waardering voor je hard labeur zit er echter niet in. Deze X2 M35i geeft je liever het gevoel dat je een goede chauffeur bent dan dat hij je er voor laat werken.

Eigenaardig compromis

Nu goed, daar is anno 2019 cliënteel voor. Want we geven zelf grif toe; auto's die je laten werken zijn ook vaak auto's die je niet elke dag in de file naar het werk wil rijden. Waardoor we de set-up van deze X2 M35i best begrijpen. Wat we niet begrijpen is waarom deze set-up überhaupt in de X2 moest belanden. Want wil je een snelle, vierwielaangedreven, compacte auto van BMW met dagelijkse inzetbaarheid? Koop dan de M135i! Niet enkel is die goedkoper, dankzij het lagere zwaartepunt, gewichtsverschil van 100 kg en meer kwalitatief interieur is dat simpelweg de betere performante auto.

Rjitest BMW X2 M35i review Vlaams Nederlands

"Maar dat is geen crossover, mijnheer." Correct! Maar iets zegt ons dat klanten die in de markt zijn voor een crossover in 99,99% van de gevallen niet op zoek zijn naar een steenharde compacte crossover met een overvloed aan pk's. Daarenboven raden we je even aan om haar het profiel van deze X2 M35i te kijken. Wees eerlijk, dit staat toch gewoon een 1 Reeks met cellulitis?

Klanten schofferen

Laat ons tenslotte nog de laatste nagel in de kist van deze X2 M35i timmeren; de prijs. De M135i hatchback is met zijn 49.720 euro al geen goedkope hothatch, de 59.250 euro die BMW vraagt voor deze gepeperde X2 is een belediging aan de potentiële klanten. Hij is daarmee niet enkel 10.000 euro duurder dan zijn sportiever broertje, hij kost ook nog eens bijna 15.000 euro meer dan een Audi SQ2. Een auto die rechtstreeks inwisselbaar is met het kunnen van deze X2 M35i.

Rjitest BMW X2 M35i review Vlaams Nederlands

Laat ons dan ook iets afspreken: zoek je een sportief rijdende crossover die een glimlach op je gezicht kan toveren? Koop dan een Honda HR-V Sport met handbak. Of beter nog, passeer even langs de dokter om je brein te corrigeren. Want ook jij bent ten prooi gevallen aan de crossover-sekte.

Conclusie

Een sportief logo
waarop de verkoop warm teert
door boekhouders vernield.

Het is een Haiku die het hedendaagse probleem van de M-divisie van BMW samen vat. Want de divisie die ooit producten uit passie produceerde heeft zich moeten schikken naar de boekhouders van BMW. Deze X2 M35i is zo'n product dat op boekhoudkundig papier alles heeft om succesvol te zijn... maar in de realiteit gewoonweg niet pakt.

Rjitest BMW X2 M35i review Vlaams Nederlands

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

306pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

9.60 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Edison 23:36
afbeelding van Edison

Prachtig artikel. Nagel op de kop.

lauw 12:05
afbeelding van lauw

inderdaad schandalig hoe bmw voor zo'n non-sportieve wagen zoveel geld durft te vragen! Zeker dat je nog mag bijleggen voor verwarmde zetels, led lichten en metaalglanslak.
De Beieraars zijn toch wat aan het afglijden van het merk die ze ooit waren.... Bangle was één ding maar de Ameri-aziatische eenheidsworst on steroids die ze nu produceren is nog een andere ding.
Ik zou alvast zeker naar Audi gaan in dit gamma

4g63 13:16
afbeelding van 4g63

k Doe amper km's en dan bekijk je zo'n kanon ook uit interesse, mooie achterkant en zijlijn, onafhankelijk van de prijs verwacht k van dit merk op al z'n modellen een zekere stijl, allure dat, efkes bij huismerk blijven, een Eclipse cross, niet heeft.
Als k van deze BMW het snuitje zie en het interieur dan ja,... zie k dat allure of chiquere stijl niet meer en voor de prijs van 2 eclips cross, die dan al iets beter voor de dag komen dan standaard, had men z'n roots toch wel niet mogen vergeten.
Er staat qua uiterlijk idd iets waar er 20 ander van zijn ook zonder opgeplakt schermpje in t midden, en die met alle toeters en bellen inclusief 4x4 de helft kosten.
Keur m ni af maar niet knap genoeg om met die prijs af te komen, ondanks prestaties.

Uw reactie