Eerste test: Lynk & Co 01 (2021)

Lynk co 01 rijtest review info autofans

Streamingdiensten zoals Netflix en Spotify hebben het klassiek verdienmodel van de video- en muzieksector op hun kop gezet. Wat als je ook een auto kan streamen? Via een maandelijks abonnement, zonder voorschot of opzegkosten. Volvo's zustermerk Lynk & Co doet het met de 01.

Feit: Een groot deel van de auto's op onze Belgische wegen zijn in essentie geen persoonlijk bezit. De leasingwagen die je misschien dagelijks gebruikt is uiteraard niet van jou... wel van de leasingmaatschappij. Je privéwagen waarvoor je maandelijks afbetaalt aan de bank, die blijft tot je schulden zijn vereffend van de bank. Waardoor het idee van een maandelijks auto-abonnement minder exotisch is dan je denkt. Niet in het minst omdat er ook al deelautobedrijven bestaan zoals pakweg Cambio en Poppy. Lynk & Co slaat echter de brug tussen verschillende vormen van autobezit.

Streamingcar

Laat ons eerlijk zijn, een moderne auto kost handen vol geld. We moeten echter niet naïef zijn, de kans dat je als gezin je auto buiten zwiert om het openbaar vervoer te nemen is klein. Een auto delen dan? Tof idee, maar sinds de corona-uitbraak lijkt het zomaar delen van een auto met wildvreemden plots een stuk minder aantrekkelijk. Private lease dan? Interessant! Maar je gaat wel een contract van lange duur aan, waardoor je dus zeker moet zijn van je keuze. De tweedehandsmarkt? Dat lijkt de logische oplossing. Al begrijpen we dat mensen compleet ontzorgd willen worden (is de auto die ik koop geen kat in een zak? Wat met verzekering, onderhoud, jaarlijkse taksen,...?) én graag in een moderne wagen rijden. Lynk & Co springt op die leegte in. Met de 01 als eerste "streamingauto".

Lynk co 01 rijtest review info autofans

In mensentaal? Je kan vandaag naar de website van Lynk & Co gaan, je creditcard boven halen, 500 euro(nu 600) betalen en eigenaar worden van een 01. Voor zolang je maar wil, zolang je maar maandelijks die 500 euro(nu 600) betaalt. Of je dat nu samen met vrienden of familie doet (en de prijs deelt) of lekker voor jezelf, Lynk & Co maalt er niet om. Zij zorgen voor alles, behalve de benzine. Meer nog, het zusterbedrijf van Volvo ontwikkelde een Lynk & Co-portaal waarop je je eigen auto Airbnb-gewijs kan verhuren aan mensen die even een auto nodig hebben.

XC40 in vermomming

Tot dusver de theorie. Wat krijg je in de praktijk voor 500 euro(nu 600) per maand? Wel, naar keuze een full option Volvo XC40 B4 hybride of XC40 T5 Plug-in. Geen mop, want de Lynk & Co 01 is onderhuids eigenlijk een Volvo XC40. Met gedeeld platform, gedeelde motoren en veiligheidsnufjes. Lynk & Co drapeert er haar eigen design over en assembleert de 01 niet bij Volvo Gent, wel in China. Afhankelijk van je persoonlijke smaak ga je de 01 ook mooier vinden dan de XC40. Wij moeien ons niet te hard met smaken en kleuren maar moeten wel zeggen dat de 01 in het vlees een geslaagde auto is. Met fraaie blauwe accenten en een stoere achterkant.

Lynk co 01 rijtest review info autofans

Het interieur is misschien nog wel het grootste visitekaartje van de 01. Dankzij het horizontale 12.7-duims infotainmentscherm oogt het dashboard van de 01 een stuk ruimer dan dat van de XC40 met verticaal scherm. Daarnaast worden er gewoonweg mooie materialen gebruikt. De inlegstrookjes, de comfortabele stoelen met blauwe accenten, de knopjes. Als je kale deelauto's gewoon bent, dan is dit een ab-so-lu-te verademing. Nog een geinig detail: de koffer van de 01 is met 466 liter 6 liter groter dan die van de Volvo XC40. Om maar te zeggen dat er niet werd beknibbeld bij de ontwikkeling van de 01.

Volwassen rijgedrag

Wij gingen alvast op pad met de 01 Plug-in hybride. Die gebruikt Volvo's 1.5-liter driecilinder turbobenzine van 180 pk (265 Nm) en koppelt die aan een elektromotor van 80 pk (160 Nm). Goed voor een systeemvermogen van 262 pk. De accu van 17.6 kWh (14.1 kWh netto) geeft een theoretische elektrische range van 69 km. Al tandemt de elektromotor vooral graag met de klassieke benzinemotor om het verbruik te temperen. Onze eerste kennismaking doorheen Stad Antwerpen richting Kontich en retour was té kort om onderbouwde cijfers te geven. Al geven we mee dat we over die tour van zo'n 35 kilometer een normverbruik van 5.5 l/100 km benzine wisten te noteren en bij terugkomst nog zo'n 26 km aan elektrische range in de tank hadden. Voor de liefhebbers van het betere rekenwerk: ga uw gang!

Lynk co 01 rijtest review info autofans

Interessanter is natuurlijk om te weten hoe deze "streamingauto" nu rijdt. Wel, zoals je verwacht van een degelijke Europese auto. De motoren werken op de achtergrond in tandem en laten zich enkel opvallen wanneer de benzinemotor even stevig bij moet springen. Met zijn 80 pk is de elektromotor wel wat onderbemeten. In de stad geraak je er nog mee weg maar het minste dat je wat extra vermogen vraagt zal de benzinemotor moeten bijspringen. Ook al heb je de 01 in zijn elektrische "Pure"-modus staan. Niet gek als je weet dat de 01 vlot 1.7 ton in de weegschaal legt. Leg je de zweep neer, dan is de 01 plug-in evenwel een vlotte rakker, getuige de sprint naar de honderd van 7.9 seconden.

De demping, die is dan weer uitermate comfortabel. Al zeker omdat de cabine goed geïsoleerd is. De puike zithouding ondersteunt enkel maar dat dit een comfortabele wagen is voor langer ritten. Al doen we evenwel een oproep naar Lynk & Co: wissel die standaard 20-duims velgen in voor exemplaren van 19-duim en wat meer rubber. Hoewel de velgen de compacte crossover beeldig staan, kunnen ze op slechte wegen het klappen van de kasseienzweep niet wegfilteren.

Wat is veel?

500 euro(nu 600), dat betaal je dus maandelijks voor zo'n 01, ongeacht of je nu voor een hybride dan wel plug-inhybride gaat. Opties, verzekeringskosten, onderhoudskosten? Die zijn er niet. Al kan je kosteloos kiezen voor een blauw of zwart exemplaar. Een 01 in zijn volledigheid kopen kan trouwens ook. Dan ben je 36.000 euro kwijt voor de hybride en 42.000 euro voor de plug-in. Dat klinkt ridicuul voor een "streamingauto" maar is in realiteit nog niet eens zo dom. Want een evenwaardig geconfigureerde Volvo XC40 T5 plug-in kost je meer dan 55.000 euro. Waardoor pijnlijk duidelijk wordt hoe groot de impact van de Belgische loonkosten en een te onderhouden dealernetwerk is op de prijs van een XC40.

Lynk co 01 rijtest review info autofans

Is de 01 zijn 500 euro(nu 600) per maand waard? Tja, dat is een verhaal van kosten/baten en TCO (total cost of ownership). Met een kilometerbeperking van maandelijks 1.250 km zal je aan het rekenen moeten gaan en vergelijken met wat je momenteel betaalt voor je privéwagen. Al geven we mee dat je met alle kosten in de mix genomen (waardeverlies, onderhoud, taksen, verzekering, afbetaling) vlot aan 500 euro(nu 600) per maand komt dat je maandelijks betaalt voor een familiewagen. Hét grote verschil tegenover andere autodeeldiensten is uiteraard dat je geen wagen hoeft te delen met anderen. Ga je echter deze 01 delen met pakweg je buur of een familielid, dan betaal je in één klap amper 250 euro per maand voor een full option Volvo XC40. Loopt de "samenwerking" spaak, dan zeg je gewoon je abonnement op, zonder extra kosten. Dat is een serieus interessante waardepropositie

Conclusie

Met aankoopprijzen die de pan uit swingen is het maar een kwestie van tijd voor we geen nieuwe auto's meer particulier kunnen betalen. Dan zijn er twee opties: richting de tweedehandsmarkt trekken of een auto (private) leasen. Lynk & Co schuift echter een derde optie naar voren, geïnspireerd door de streamingdiensten van deze wereld en met een uitermate aantrekkelijke auto. De hamvraag blijft: is een auto (en de complete ontzorging ervan) je maandelijks 500 euro(nu 600) waard? Daarvoor zal je zelf de berekening moeten doen.

Lynk co 01 rijtest review info autofans

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
JL 21:17
afbeelding van JL

De keuze gaat dus tussen comfort en ontzorging versus controle en restwaarde.

dk 15:00
afbeelding van dk

de prijs van een auto duur omdat de loonkost in belgie hoog is? dan is daar niet veel rekenwerk nr gedaan... de loonkost van een auto gaat over enkele procenten verschil. wat natuurlijk een groot verschil is bij de totale winst van een automerk. mr als je dit per auto bekijkt is dit te verwaarlosen

a b 08:53
afbeelding van a b

én dealernetwerk. De volledige zin lezen hé.

Edison 12:50
afbeelding van Edison

Dat abonnement lijkt mij nog een goede oplossing voor mensen die slechts tijdelijk een auto nodig hebben, zoals wie de helft van het jaar in het buitenland vertoeft, of wie wacht op een nieuw model dat nog moet uitkomen.

Uw reactie