Rij-impressie: Citroën C1 PureTech 82 (2014)

citroen-c1-impressie

De kleinste van Citroën is vernieuwd en wij gingen er een toertje mee doen. Met de nieuwe 1.2 driecilinder, of wat dacht je?

Helemaal nieuw is die driecilinder natuurlijk niet, hij maakt wel voor het eerst zijn opwachting in de C1 en komt daar de 1.0 met 68 pk van Poolse makelij bijstaan. De 1.2 krijgt 82 pk, een vermogensboost die de kleine Citroën nog een stuk vinniger maakt dan al het geval was.

look-a-likes, en toch ook niet

Voor het ontwerp van de nieuwe C1 werd niet van een wit blad begonnen. Eerder werd de architectuur van de vorige generatie verder doorontwikkeld, om er vervolgens een nieuwe carrosserie op te zetten.

Ook deze keer gaat Citroën de samenwerking met Peugeot en Toyota aan, al blijken de persoonlijkheden ditmaal verder uit elkaar te liggen. De snoet van de C1 wordt gekenmerkt door de grote ronde koplampen waar de LED-verlichting als wenkbrauwen over gedrapeerd is, een knipoog naar de vormentaal van de C4 Picasso en de C4 Cactus. Achteraan herkennen we lichtblokken die wat weghebben van de DS 3.

kies zelf maar wat

Ook Citroën springt op de kar van de personalisering, net als zovele andere kleine stadswagentjes. Als klant kan je kiezen voor verschillende kleuraccenten, complementair met de kleur van je auto. Voor ons waren de streepjes op de B-stijl en de zetels van de testwagen iets te psychedelisch maar ze vrolijken het interieur van de wagen wel op.

Dat brengt ons naadloos bij de binnenzijde van de C1. Het Japans-Franse trio krijgt het interieurdesign van de Citroën designafdeling, waardoor de C1 het hipste van de drie oogt. Kijk en voel je wat beter dan merk je toch dat de materialen niet op het niveau zijn van wat je in een Volkswagen Up voor je neus krijgt. Al willen we daar niet mee zeggen dat het slecht toeven is in de C1, de prijs die betaalt is ook lager. Her en der in het interieur komen de koetswerkkleuren terug, zodat de link met de buitenzijde gelegd wordt.

Citroën stapt ook mee in de app-wereld door de C1 een multimediasysteem te geven dat je kan koppelen aan je smartphone. Die connectie bleek evenwel niet altijd even stabiel, zodat we af en toe het kabeltje moesten loskoppelen. Ook de vele waarschuwingen rond autorijden-en-touchscreen-bedienen die je moet wegtikken, zijn niet erg gebruiksvriendelijk.

We reden even met de vijfdeursversie met Airscape stoffen schuifdak. Daarbij viel ons op dat we veel windgeruis ervaarden wanneer we met het dak open reden. Dat komt niet zozeer door het open dak, wel door de windvang die omhoog schuift. Met het dak open kregen we veel licht binnen, het gesloten dak zorgt voor een iets donkerder sfeertje in de auto.

Voorin zijn trouwens de enige goeie plaatsen als je benen je lief zijn. Achteraan is er amper beenruimte, zeker als je chauffeur wat groter is. Maar meer moet je niet verwachten van een auto met zulke afmetingen en voor kinderen in een zitje zijn de achterste plaatsen perfect.

veel plezier ermee

Zulk een klein karretje met 82 pk beweegt zich erg vinnig door het verkeer. Het koppelingspedaal pakt erg ver, waardoor je af en toe met wat veel gas aanzet alvorens het vermogen aan te spreken. Eens vertrokken blijven de blokjes van de toerenteller - want het opbouwwijzerplaatje is verdwenen - vrolijk stijgen richting de begrenzer. Het voordeel van zulk een driecilindertje is dat je even door kan duwen zonder direct naar illegale snelheden te gaan.

Maar niet alleen de motor toont zich in positieve zin, ook de ophanging werd verbeterd. De nieuwe C1 heeft minder last van bodyroll, zodat ook minder rechte wegen plezant blijven om te rijden. Ook voor moeder de vrouw blijft het aangenaam, al is het dan misschien eerder vanwege zijn zicht rondom en zijn achteruitrijcamera, die het rijden doorheen de stad vergemakkelijken.

conclusie

De markt van de driecilinder-stadswagentjes is tegenwoordig felbevochten. Een nieuwe Citroën C1 speelt hier zijn troeven van hip popautootje aan een concurrentiële prijs uit. Dat hij niet de materialen heeft van een Up! maakt hij goed door een motor die een stuk potenter is. Al kan je natuurlijk ook voor de 1.0 kiezen en wat centen opzij leggen om je wagen te personaliseren met streepjes of andere patronen.

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws