Rij-impressie: Mazda 2 (2015)

mazda-2-2015-rij-impressie

Als het hele Mazda-gamma de Kodo-designlijn meekrijgt dan kan de “2” niet achterblijven. Veranderingen? Facelift? Niets daarvan, wel een geheel nieuwe wagen vanaf 0 ontworpen. Hebben we hier concurrentie voor segment-prins, Renault Clio?

Mazda bracht ons naar Barcelona om dat te ontdekken. Je kan zeggen dat alle BMW's, Audi's enzovoorts allemaal op elkaar lijken maar dat kan je nu ook van Mazda zeggen. Elk Kodo-design kenmerk vanop de rest van het gamma vinden we nu ook op hun kleinste terug. De grille die overloopt tot in de koplampen, de hoge lijnen die van de motorkap tot aan de A-stijl doorlopen en ga zomaar verder. Mazda kon onmogelijk voortbouwen op de vorige 2 dus deze generatie is van 0 ontworpen. Dat heeft op alle vlak voordelen met name op het rijgedrag.

onverwacht sportief

Naargelang de fabriek waar de Mazda 2 wordt geproduceerd staat deze op Toyo Proxes of Michelin Ecosport banden. Een beetje vreemd, maar het doet niets voelbaar aan het rijgedrag. We zijn vol lof over de wegligging. Bij de leukere stuurmomentjes doorheen het Spaanse gebergte voel je al gauw dat er toch een paar ingenieurs sportief van geest zijn. Dat je met de benzinemotortjes nog tot ruim 7.000 rpm kan gaan maakt het extra fijn. Het is leuk sturen in de Mazda 2 maar er is een kleine domper op de feestvreugde...

mazda-2-2015-rij-impressie

More is less

We reden de Skyactiv-G, benzine, zowel de 75 pk als de 90 pk versie. In het buitenland is hij ook nog verkrijgbaar met 115 pk. De 90 pk-versie was in ons geval gekoppeld aan een automaat, de 75 pk basismotor komt altijd met handbak. Onze voorkeur gaat sterk uit naar de handbak. De automaat was tegelijk nerveus en traag. Terugschakelen wanneer je het wou was eerder toeval en het is altijd een beetje raden wanneer hij gaat opschakelen. Soms schakelde hij terug, op en weer terug, om dan uiteindelijk toch op te schakelen. De snelheid waarbij we dit meestal konden ervaren was rond de 120 km/h. Onze tip? Zelf schakelen met de prima handbak. Dat is om en bij de 1.500 euro uitgespaard, of extra te spenderen aan andere opties natuurlijk.

De keuze tussen de 75 pk of de 90 pk is een moeilijke, voor ons voldeed de 75 pk prima. Meer nog, we verkiezen eerder deze omdat we te weinig verschil konden voelen met de 90 pk motor. Al zit die automaat daar zeker voor iets tussen. Hoe dan ook, het verschil tussen beide ligt ook hier rond de 1.500 euro. Alweer meer te spenderen aan opties. Door knappe ontwikkelingen voldoen beide motorisaties ook aan de EURO6 normen zonder additieven.

mazda-2-2015-rij-impressie

Harde noot

Door het stijve chassis voelen we duidelijk waar en op wat voor soort weg we ons bevinden. Het mocht iets zachter aanvoelen met in het achterhoofd de Franse concurrentie en hun reputatie. Mazda staat er om bekend hun chassis strakker af te stellen dan de concurrenten. Zo is dat ook het geval voor de nieuwe 2. Je passagiers hebben niet te klagen op de achterbank. Ook hier zit je relatief ruim. Het koffervolume blijkt ook meer dan gemiddeld en dankzij de vrij rechte hoek van de achterbank laat deze zich ook nog eens gemakkelijk volladen.

mazda-2-2015-rij-impressie

Knap interieur maar...

Het interieur is dus dag en nacht verschil met de vorige generatie. Gelukkig maar. We kijken op een sportieve, jonge styling en overduidelijk Japans. De layout? Een redelijk hoog geplaatste versnellingspook, vlak daarbij de bediening voor de airco en naar gelang je de klassieke radio kiest of het MZD-multimedia systeem vind je de bediening daarvoor bovenaan op het dashboard of in geval van het MZD-systeem via een tablet-achtig scherm onderaan rechts naast je handrem. Het MZD-systeem is compatibel met vrijwel alle mobiele telefoons en hun bijhorende sociale- muziek- en nieuws Apps. Uiteraard is dit systeem onderdeel van de optielijst...

mazda-2-2015-rij-impressie

...opties bij de vleet

Met de twee keer 1.500 euro die we je laten uitsparen door niet voor de automaat of de 90 pk-versie te kiezen, kan je gaan neuzen in de optielijst. Daar vind je een hele hoop "Packs", "Editions" en weinig losse opties waarvan enkele die recht uit de duurdere segmenten komen. Dat wil zeggen dat ze ook de redelijk forse prijzen hanteren. Zo is er een Dynamic Pack van 2.000 euro. Dit omvat 15'' lichtmetalen velgen, Privacy glas achteraan, mistlampen,
CD-speler, HMI Commander en MZD Connectivity-systeem met 7" aanraakscherm, rijstrookassistent (LDWS), 1 extra USB-aansluiting en 6 luidsprekers. Een redelijk extensief pakketje maar… zonder navigatie. Hiervoor tik je een extra 600 euro af.

Wil je de knappe full LED koplampen, parkeersensoren, licht- en regensensor en zetelverwarming; 1.200 euro aub. Zo volgen er nog twee pack’s met in het ene wat van het andere en/of nog meer opties. Wil je alles makkelijk houden dan denk je niet in Packs maar in “Editions”, in orde van volledigheid en qua prijs: Plug, Pulse en Play.

mazda-2-2015-rij-impressie

Conclusie

De Mazda 2 is nog altijd een kek, klein en tegenwoordig ook sportief baasje. Zijn uiterlijk heeft hij als grootste troef, even echt iets anders dan de rest van het segment. Sturen doet hij leuk, een harde vering en dus ook redelijk harde wegligging. Het comfort voldoet echter nog prima. Binnen is er van motorlawaai niets te merken maar wind geluiden komen wel door. Wij zien hier zeker een een waardige concurrent in het vrij grote B-segment. De basisprijs voor de Mazda 2 is 12.990 euro. Die prijs kan snel stijgen door een vrij lange en dure optielijst.

Auteur: Yannick
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
audi22 11:02
afbeelding van audi22

Net zoals in het A segment vind ik Renault geen maatstaf in dit segment, de clio en bv ook de captur hebben een verschrikkelijk goedkoop interieur en het rijgedrag is ook niet uitmuntend, alleen het uiterlijk is fris. Ik denk dat de Mazda 2 kwa rijgedrag als ik het zo goed lees dicht tegen de Ford Fiesta aanleunt, alleen in de uitrusting voor het B segment echt wel knap.

Yannick 17:28
afbeelding van Yannick

Klopt, qua vanaf-prijs zit een Clio maar 350 euro duurder. Een Fiesta is inderdaad een heel fijn sturende automobiel en qua vanaf-prijs identiek maar heel andere motoren in het aanbod.

De Mazda 2 heeft trouwens van een gerenommeerd autoblad "Het Gouden Stuurwiel" gewonnen begin dit jaar. Op een tweede plaatst stond de Mini Cooper en de derde plaats ging naar de nieuwe Corsa. Ook stuk voor stuk leuke wagens. Een groot aanbod in het segment, dat is zeker.

Nick 20:24
afbeelding van Nick

Het interieur van de laatste Renaults is inderdaad van tot kwaliteit. Westen shoppen bij concern genoot Dacia?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws