Rijtest: Mazda2 1.3

Rijtest: Mazda2 1.3

De Mazda2 was een aantal jaren geleden de opvolger van de Demio. Toch leek het met de kleine volumewagen niet echt te lukken op de Europese markt - in Japan was het wel een succes - en dus besloot Mazda met een geheel nieuw concept te komen. Een nieuw 'bolhoedje' was geboren, zij het in een iets modernere vormgeving. Mazda koos voor een verfrissend rond design in een drie- of vijfdeurshatchback.

Die keuze pakte goed uit, want een aantal jaren na de introductie hoeft Mazda weinig aan het uiterlijk op te frissen. Een nieuwe grille en aangepaste voorbumper waren niet te versmaden bij de facelift, al hadden wij het bij de introductie zelf moeilijk om de verschillen te herkennen. Ook in het interieur houdt Mazda het bij het wijzigen van de tellerpartij en een aantal nieuwe stoffen in het aanbod.

Rijtest: Mazda2 1.3

Het uiterlijk is fris en het als chauffeur voel je je apart in het grijze wagenpark van ons Vlaams landschap. De enige momenten dat je nadelen ondervindt van de ronde vormen heb je bij het parkeren. De bolle vorm zorgt ervoor dat je denkt tegen je voorligger geparkeerd te staan, terwijl je eigenlijk nog een metertje over hebt. Mazda zorgde voor een precieze besturing op deze 2, zonder overbekrachtigd te zijn. De wegligging is dynamisch en de ophanging is strak. Mazda zorgde er wel voor dat de ophanging iets zachter werd tegenover de preé-facelift 2. We moeten je wel waarschuwen, bochten rijden met de Mazda2 is verslavend. Eens je wat bochten aansnijdt, merk je dat je ze vanzelf gaat opzoeken. We durven hem bijna vergelijken met de Suzuki Swift. Voor het betere bochtenwerk komt de motorisatie echter wat te kort, waardoor de wagen wat tijd nodig heeft om in of na de bocht wat snelheid te winnen.

Rijtest: Mazda2 1.3

De Mazda2 is de instapper in het gamma, kleiner vind je op dit moment niet bij de Japanners. Onze testwagen leek dan ook wat steken te laten vallen op vlak van afwerking. Zo vinden we in de wielkassen geen spatlappen terug en kijk je vooraan recht op het chassis van de wagen. Ook in het interieur doen de gebruikte materialen wat goedkoop aan. Toch is onze wagen goed uitgerust, want naast een cd-speler met AUX-aansluiting en een manuele airco krijgen we ook zetelverwarming ter beschikking. De radio begroet je met een 'hello' wanneer je de sleutel in het contact draait, waardoor je goedgemutst aan je reis begint. De versnellingspook bevindt zich wat hoger in de middenconsole dan we gewoon zijn, al blijkt dat snel eerder een voordeel dan een nadeel te zijn. De versnellingsbak laat zich eenvoudig bedienen terwijl het koppelingspedaal zelf nogal erg laat en bruusk aangrijpt. Dat geldt ook voor de remmen en het gaspedaal, waardoor je je een beetje voelt als een grootmoeder die het juiste overgangspunt niet vindt en dan maar steevast volgas geeft.

Rijtest: Mazda2 1.3

Onze Mazda is een 1.3 benzine met 75 pk en dat voel je, of beter die voel je niet. De motor heeft tijd nodig om in toeren te klimmen, waardoor je een snel manoeuvre algauw uit je gedachten zet. We merkten meer dan eens dat we gedurende de testweek wel een versnelling durfden overslaan, optrekken in 2e om op snelheid te komen en vervolgens naar 4e schakelen om die snelheid te behouden. Toch bleek dat niet nefast voor het verbruik want dat cijfer ging gedurende onze test steeds maar naar beneden, om uiteindelijk op 6,3 liter per 100 km te blijven hangen. Dat is hoog, al verklaren wij dat door het gebrek aan vermogen. Wie meer wil, kan uitkijken naar de 1.3 met 84 pk of de 1.5 met 102 pk. Mazda biedt ook een diesel aan, niet erg nuttig voor een stadswagen maar wel in ons Belgisch dieselminnend land, de 1.4 CDVi met 95 pk. Overigens leed het comfort binnenin niet onder het in toeren jagen van de motor, ook bij wat meer toeren was het aangenaam toeven in de Mazda2.

Rijtest: Mazda2 1.3

De Mazda2 is een leuk autootje in het B-segment. Hoewel je hem niet ontzettend veel ziet in het straatbeeld, volgt je blik hem wel wanneer hij je opvalt. Het 'Mariabeeldjes'-blauw van onze testwagen zal daar wel voor iets tussen zitten. Hoewel het onderstel wel wat kan verdragen, heb je weinig zin om sportief te gaan rijden. Dat komt vanwege de motor die op zijn minst gezegd wat plattekes is. Toch positioneert Mazda zich als de sportieve wagen in het B-segment en ga je dus beter een iets krachtiger motorisatie uitzoeken in het aanbod van de 2. Met zijn prijs van 14.040 euro (voor onze 1.3 75pk Active+) is hij niet van de goedkoopste in zijn segment. Zo heb je voor die prijs al een Polo 1.4 met 85 pk, die naar onze mening wel vele malen saaier oogt maar wel een stuk beter is afgewerkt. Bij de Mazda2 krijg je daar zaken als een mp3 speler-aansluiting, manuele airco, en zetelverwarming voor in de plaats. Toch lijkt het ons dat je voor dit budget beter kan kopen.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Mazda voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.3 benzine vier-in-lijn

Vermogen

75pk

Koppel

119 Nm

Overbrenging

vijfbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 035 kg

Topsnelheid

168 km/u

Prijs testwagen

€ 14 040.00

Prijs basismodel

€ 12 540.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Min. kofferinhoud

250 L

Max. kofferinhoud

787 L

{{galerij}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yvesw 14:26
afbeelding van Yvesw

Maar de vraag waar we allemaal een antwoord op willen... Hoe klinkt zijn toeter?
Ik mis dit in elke review van een wagen... Terwijl ik zo iemand ben die details belangrijk vind. Er heeft wrs een team van 10 man 2 weken bezig geweest om het juiste geluidselement bij de auto te vinden... :p

Dus voor mij, bij de volgende test... De toetertest!

Yvesw 12:35
afbeelding van Yvesw

Kom op Nathan! Iedereen wilt een toetercompilatie op het einde van het jaar! :p

Techno Patat 14:08
afbeelding van Techno Patat

Ik wil er ook die compilatie!!!!!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws