Rijtest: Renault Twingo SCe 70

renault-twingo-rijtest-autofans

Goed een jaar geleden gooide Renault het ontwerp van de Twingo volledig om. Meer dan genoeg om ons tijdens de eerste kennismaking in Frankrijk met een positief gevoel te laten terugkeren. In het winderige België onderwierpen we hem ditmaal aan een uitgebreidere test.

Want de wind is wat we onthouden van onze testweek met deze kleine stadsrakker. Goed, we hebben de wagen wat meer snelweg voor de wielen gegooid dan hij gewend is, maar het viel ons wel op dat hij bij die snelwegkilometers last had van de strakke wind. Die greep somtijds onder de wagen, waardoor we vreemdgenoeg zelfs voelden hoe het gaspedaal af en toe werd ingehouden. Niet dat de wagen last heeft van lift-off - je weet wel, de neus die de lucht ingaat - maar het boezemde erg weinig vertrouwen in, zeker ook omdat we het later ook bij lagere snelwegen te voelen kregen.

renault-twingo-rijtest-autofans

alles achterin

Dat de Twingo een speelbal van de wind werd, komt natuurlijk door zijn architectuur. Renault plande al langer een wagen met achterwielaandrijving en de motor achterin, alleen wilde het financiële plaatje niet kloppen. Tot Daimler ten tonele verscheen en een deal met smart voorstelde, met als resultaat deze nieuwe Twingo die technisch gelijk is aan de nieuwe smart ForFour. Dat wil zeggen dat ze beide achterwielaandrijving hebben en ook allebei de motor achterin krijgen. Voor smart is dat business as usual, bij Renault is het al decennia geleden dat er nog een wagen met de motor achterin werd gecommercialiseerd.

renault-twingo-rijtest-autofans

Dat alles achterin zit, zorgt ervoor dat de voorzijde het wat licht heeft, hoewel Renault zelf spreekt van een 45/55 verdeling voor het gewicht. Het onderstel voelt daarentegen wel stabiel aan. Neem de wind die eronder wil spelen weg en je krijgt een karretje dat comfortabel hard werd afgeveerd. Misschien iets te hard voor moeder-de-vrouw die even naar de supermarkt rijdt en weer iets te zacht voor wie hoopt op een verderzetting van de vorige Twingo RS. De laatste slaat het volgende stukje over de bagageruimte overigens best over.

renault-twingo-rijtest-autofans

...betekent niks voorin

Moeder-de-vrouw zal nog meer vreemd opkijken want het is niet omdat de motor naar achteren werd verplaatst dat er vooraan een gigantisch bagageruim beschikbaar komt, zoals bij de Kever destijds. De Twingo krijgt vooraan een onderhoudskap die je kan openen door wat hocus-pocus te doen aan wat hendeltjes en klepjes. Achteraan zit dan de kofferruimte. Die kan 219 liter slikken, minder dan je op je gemiddelde wekelijkse bezoek aan de supermarkt in je kar hijst. Daar komt nog eens bij dat de motor onder het laadruim zit, zodat de bagage toch altijd ietwat opwarmt bij het rijden. Renault loste dat grotendeels op door een isolerende schuimplaat onder het laadcompartiment te plakken maar alle warmte kunnen ze er niet mee tegenhouden.

renault-twingo-rijtest-autofans

onder controle

Droomde je bij de beschrijving van de achterwielaangedreven auto met motor achterin van een setje powerslides en heupwiegend doorheen de bochten rijden? Dan ben je er aan voor de moeite. Want tenzij je zelf met de zekeringkast gaat knoeien, is de stabiliteitscontrole niet uit te schakelen. Geen gecontroleerd geschuif dus op je favoriete traject naar de wekelijkse dinsdagmarkt, de stabiliteitscontrole smoort elke uitbraak in de kiem nog voor je er zelf aan begint te denken.

renault-twingo-rijtest-autofans

puffen en werken

De SCe-motorisatie met 70 pk bleek overigens iets te licht voor de auto, althans naar onze verwachtingen. Optrekken lukt aardig, maar het verbruik is navenant. Zo reden we doorheen de hele week 6,0 l/100 km bij elkaar, terwijl de ecorun ons niet onder de 5,5 l/100 km bracht, dat is zelfs minder goed dan collega Yves bij de voorstelling met de TCe 90 noteerde. Ter vergelijking; een Volkswagen Up! reed slechts 4,0 liter benzine per 100 km op de teller en ook de recent geteste Suzuki Celerio deed het met 4,5 l/100 km in de praktijk. De toerenteller bleek op de Twingo trouwens afwezig op het dashboard, zodat het wat gokken is wanneer je moet schakelen, tot de schakelindicator je terechtwijst met het pijltje omhoog.

renault-twingo-rijtest-autofans

conclusie

Zo zie je maar, dat in het Belgische landschap ook leuke stadskarretjes hun negatieve kanten hebben. De motor achterin/achterwielaandrijving combinatie blijkt vooral een economische oplossing in het voordeel van Renault, eerder dan eentje die rijplezier voor de chauffeur vooropstelt. Verder blijkt de Twingo wel een aangenaam gezelschap tijdens het rijden en zorgt Renault dat de waarden van de eerste generatie - ruimte, ruimte, ruimte - wat meer boven komen drijven, jammer dat je dat niet merkt aan de bagageruimte die zich ergens in de middenmoot van zijn klasse bevindt.

renault-twingo-rijtest-autofans

Specificaties

Motor

0.9 driecilinder atmosferische benzine

Vermogen

70pk

Koppel

91 Nm

Overbrenging

manuele vijfbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

840 kg

Topsnelheid

151 km/u

Prijs basismodel

€ 9 650.00

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

219 L

Max. kofferinhoud

980 L

CO2-uitstoot

95 g/km

BIV

€ 46.00

Rijtaks

€ 140.00

Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
andre 20:29
afbeelding van andre

ik heb zelf een drie uur proefrit gedaan met de nieuwe twingo,
geef mij maar de oude met zen verschuifbare achterbank stiller interieur ,en stabieler rijgedrag.renault heeft zen ziel verkocht aan smart met die acherinmotor.
mss de aude met dacialogo???????

Ludo Lathouwers 22:36
afbeelding van Ludo Lathouwers

Ik heb inmiddels in 19 maanden 42.000 km met deze auto gereden. Na een tijdje wen je aan het minder stabiele rijgedrag dat vooral optreedt als er veel wind is. In de praktijk valt het gelukkig mee. De auto is stabieler dan je in eerste instantie denkt. Je raakt er na verloop van tijd bovendien aan gewend. Je moet bij windkracht 6/7 wel opletten bij het passeren van vrachtwagens of andere omstandigheden zoals bruggen, tunnels, onderbroken taluds e.d. waardoor je onverwacht met cross-wind geconfronteerd kan worden. Een verwittigd (ervaren) bestuurder is er twee waard. Vanaf windkracht 8 is het wellicht veiliger om de auto op stal te laten. Ik zou het eigenlijk eens moeten proberen (als dat dan maar niet verkeerd afloopt!). Dat de auto direct stuurt en je comfortabel zit geeft je wel gevoel dat je de auto onder controle hebt. En in geval van nood is daar nog de ESP. Als die onverwacht ingrijpt ben je wel even verrast.
Het is de zuinigste auto waarmee ik ooit gereden hebt. Op jaarbasis verbruikt hij zo'n 6,4 liter LPG gemiddeld. Met de huidige prijs van deze brandstof (0,34 Euro/l) kosten 100 km mij dus iets mee dan 2,- Euro.
De wagen is - spijts zijn lengte en de motor achterin - bijzonder ruim. Als je de achterbank eruit haalt heb je een "grande espace"! De gastank (47 liter) werd gemonteerd onder de auto maar is niet zichtbaar i.v.m. de kunststof bodemplaat die de onderkant afdekt.
Er zijn wel vervelende afwerkfoutjes zoals de achterruitenwisser die enkele cm. te kort is en als het regent of net geregend heeft doe je best de achterklep niet open want dan loopt er water in je auto.
Bijzonder fraai is de korte draaicirkel. Als je nadien met een "gewone" auto rijdt moet je opletten want je kunt er niet mee doen wat je met de Twingo III kan.
Een nadeel is de beperkte (zijwaartse) zichtbaarheid, zeker als je eerder met een Twingo II gereden hebt. De camerahulp en rijstrooksignalering is een mooie gadget maar kan het gevoel van controle, van veiligheid dat ik eerder had niet compenseren.

Adriaan 10:38
afbeelding van Adriaan

Ik ben wel geïnteresseerd over de lpg plaatsing van je twingo, mag ik je vragen hoeveel je dat gekost heeft? Zit die tank dan in een holle ruimte onder de auto?

Ludo Lathouwers 18:18
afbeelding van Ludo Lathouwers

De LPG-plaatsing (incl. keuring) kostte mij 2000,- Euro (AGS in Geel). De tank kon inderdaad gemonteerd worden in een holle ruimte onder de auto, ongeveer ter hoogte van waar de passagier zit (naast de bestuurder).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws