Rijtest: Peugeot 308 GT 1.6 e-THP (2015)

peugeot-308gt-200-thp-2015

Met de 308 GT vult Peugeot de holte op die bestaat tussen de reguliere 308's en de sportiefste GTi. Of er dan ook een reden is om voor het opvullertje te kiezen? Autofans deed de test.

Met de GT lanceert Peugeot een model voor mensen die op zoek zijn naar net dat ietsje meer, zonder overdreven sportief over de weg te moeten boenderen. Een formule die al jaren op succes kan rekenen bij pakweg de Volkswagen Golf GTI en de Ford Focus ST. Beide knapen hebben namelijk nog een sportiever broertje in hun respectievelijke stal staan. Dat is ook zo voor de GT, want hoger op het schavotje staat de 308 GTi. Het maakt de business case voor deze GT duidelijk, maar voelt 'ie ook speciaal genoeg aan?

Is dat nu een GT Line?

Wel, uiterlijk heeft Peugeot zichzelf wel wat vastgereden. Want op de reguliere 308's valt het GT Line-pakket te bestellen. Dat pakket is uiterlijk één op één vergelijkbaar met de schulp die je krijgt op de 308 GT. Toegegeven, deze 'echte GT' verliest zijn mistlichten vooraan en krijgt 18-duims velgen onder de carrosserie geduwd. Schoeisel dat je trouwens optioneel kan krijgen op de GT Line. Nee, enige échte verschil is de rijhoogte die afneemt met 7 millimeter vooraan en 10 millimeter achteraan. Tja.

peugeot-308gt-200-thp-2015

Nu, dat je met hetzelfde uiterlijk rond rijdt als iemand met een 130 pk sterke driecilinder met GT Line hoeft geen nadeel te zijn, want de 308 GT (of GT Line) heeft een fraai voorkomen. Met een sportief gelijnde smoel, verbrede zijschorten en een dikker achtersteven dankzij de diffuser met twee einddempers. Dat die twee uitlaatgaten zo vals zijn als Monopolygeld, dat vertel je best niet aan omstaanders.

Rode streep erover

In het interieur van de 308 GT tekent de ondertussen bekende i-Cockpit van Peugeot present. Die moet rijplezier naar een hoger plan tillen dankzij een kleiner stuurtje, hoger geplaatste instrumentencluster en een naar de chauffeur gerichte middenconsole. De GT-variant trekt over dat dashboard nog een streep rode stiksels. Idem dito voor de deurpanelen, versnellingspook, vloermatten en stoeltjes. Aluminium pedalen moeten het sportief gevoel afmaken.

peugeot-308gt-200-thp-2015

Eerlijk is eerlijk, we blijven fan van het 308 interieur. Zowel op vlak van afwerking als op vlak van design. Dat de ergonomie niet helemaal je dat is (lees: ontbreken van fysieke knoppen), dat schrijven we dan maar toe aan Franse eigenzinnigheid. Maar na de eerste draai aan het klein stuurtje vergeet je dat meteen.

Niet zompig, wel gemoedelijk

Peugeot is er namelijk in geslaagd om de term 'zompige Fransoos' niet te verwerken in de nieuwe 308. Dat wisten we al, maar komt met deze GT nog eens tot uiting. Het chassis van de 308 zit gewoon snor. Verwacht je echter niet aan een ultrascherpe ophanging. Want hoewel die met zo'n 15 procent stugger werd gemaakt is dit nog altijd eerder een GT dan GTi. Wat we daar mee bedoelen? Vraag dat maar eens aan je ruggengraat, want kilometers malen zit in het bloed van deze GT.

peugeot-308gt-200-thp-2015

Op papier zouden dat trouwens snelle kilometers moeten zijn, want onder de kap zit een 205 pk sterke 1.6 THP die we ook al kennen vanuit de 208 GTi. Echter bedraagt het koppel maar 285 Nm waardoor een sprint naar de honderd 7,5 seconden van je tijd in beslag neemt. Ter vergelijking; de Golf GTI doet die sprint een hele seconde sneller. Waar meteen ook het schoentje begint te knellen.

De 308 GT beschikt namelijk over een best potent blok, de manuele zesbak is alles behalve potentie-opwekkend. Daarvoor zijn de halen van de pook te lang (lees: net niet uit een vrachtwagen) en is de spreiding van de bak net iets té specifiek afgesteld op comfort en een lager verbruik. Daardoor ontbreekt het de GT wat aan sportiviteit bij het doorjassen. De 'Sport'-knop kan daarbij geen soelaas brengen, want die zorgt enkel voor een fake motorgeluid via de luidsprekers en een directer stuur en gasrespons. De handbak, die blijft over te lange spreidingen beschikken.

'Een koopje'

Zoek je dus een echte sportieve 308, dan kan je beter voor de GTi gaan, want de creatie van de heren van Peugeot Sport toont alvast veelbelovend. Deze GT is eerder een soort van GT Line+, waarbij die plus staat voor de extra paarden onder de kap. Echt kwalijk kunnen we het Peugeot niet nemen, want met een vanafprijs van 28.397 euro zit je mijlenver van wat je moet neerleggen bij pakweg Volkswagen voor een Golf GTI (33.710 euro).

peugeot-308gt-200-thp-2015

Meer nog, voor zo'n 31.000 euro heb je een 308 GT met alle mogelijk opties die je maar kan wensen. Bij Volkswagen tik je al snel 45.000 duiten af voor een vergelijkbare Golf GTI. Echter is het maar de vraag waarom je 31.000 euro zou betalen voor een 308 GT waarmee je comfortabel kilometers kan malen als je dat ook al kan met een 308 van 18.000 euro. De meerwaarde voor de GT is dus niet helemaal duidelijk, zeker niet gezien - in het geval van de benzinevariant - zijn hoger verbruik dat richting de 7,8 l/100 km klimt.

Conclusie

Een surf en turf met een gebrek aan vlees, deze 308 GT. Want het ontbreekt de Fransoos wat aan sportieve goesting. De smaak naar meer wordt echter wel getemperd door het zeer aantrekkelijk prijskaartje. Echter is het maar de vraag waarom je niet voor een even comfortabele - en iets goedkopere - reguliere 308 zou gaan. Nee, het puntje op de i weet deze GT niet te zetten, maar daar heeft Peugeot gelukkig de GTi voor in de stal.

Specificaties

Motor

1.6 turbobenzine

Vermogen

205pk

Koppel

285 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 175 kg

Topsnelheid

235 km/u

Prijs testwagen

€ 31 377.00

Prijs basismodel

€ 28 397.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

420 L

Max. kofferinhoud

1 228 L

CO2-uitstoot

130 g/km

BIV

€ 177.00

Rijtaks

€ 269.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Wim 12:37
afbeelding van Wim

mooie wagen, geen straf om hier mee rond te rijden, jammer vd versnellingsbak

Niat 13:49
afbeelding van Niat

Ook jammer van die prijs voor een Peug, kijk maar eens na enkele jaartjes..
Golf GTI en Focus ST is dus écht geen vergelijking met deze smakelijke Peug !

Niat.

Kevin 14:47
afbeelding van Kevin

Jua, 31.000 € voor een gewone Peugeot full option met 200 pk (205 ) is op zich niet slecht, maar dan ben ik eerder fan van de dieselvariant, die geeft gewoon meer punch, voor een vlot en comfortabel rijgedrag voor de vele kilometers of reizen die men kan maken... Heb het wel van beginaf een mooie wagen gevonden, die het int oog houden waard is. Toch ben ik zeer benieuwd naar de langverwachte en nu dus met hoge verwachtingen 308GTi. Wat gaan ze daar mee gedaan hebben, wat gaat ie kosten en hoe goed gaat deze wagen zijn tov de eerder vermelde sportieve broertjes van zowel Ford als Volkswagen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws