Rij-Impressie: Nissan Micra 1.0 (71 pk)

 2017_nissan_micra

Een micromotor voor de Nissan Micra. Als dat maar goedkomt.

De nieuwe Nissan Micra is hier op Autofans al een paar keer aan bod gekomen. Eerst bij de introductie begin dit jaar, en dan mocht Kenny afgelopen zomer de 0.9 turbobenzine al aan de tand voelen. Ook de diesel werd al uitvoerig getest door de media, maar de instapper met de atmosferische 1.0 driecilinder benzine ontbrak nog. Nochtans is die goed voor 20% van de verkopen. Reden genoeg voor Nissan om deze week een honderdtal journalisten naar Parijs te sturen voor een kennismaking.

Voor we achter het stuur kruipen krijgen we eerst nog een korte presentatie over de Micra. Een stukje geschiedenis en een samenvatting van hoe de nieuwste generatie presteert. Of wist jij nog dat de Micra al sinds 1985 (toen was die nog hoekig) meegaat? En dat het ‘bolleke’ sindsdien meer dan 7 miljoen keer over de toonbank is gegaan? De inmiddels vijfde generatie Micra moet vooral een jonger publiek aanspreken.

 2017_nissan_micra

Alhoewel, jonger. Nissan mikt op het segmentgemiddelde van 53 jaar. Dat klinkt oud maar ze komen van tegen de zestig. We krijgen zowaar zelfs wat nieuws voorgeschoteld! In 2018 breidt het Micra-gamma nog wat verder uit: er komen extra snufjes zoals een nieuwe automaat voor de benzines, elektrische ruiten achter en Android Auto. Als kers op de taart komt er een 120 pk sterke ‘Sporty version’, met carbonlook-accenten vanbuiten en alcantara vanbinnen.

Terug naar de één-punt-nul, want daarvoor zijn we tenslotte gekomen. Die motor krijg je voor de vanafprijs van 13.990 euro, maar je kan dezelfde opties aanvinken als bij zijn krachtigere broertjes. Wij mogen op pad met de Acenta, de middelste uitvoering mét infotainmentscherm en Apple CarPlay maar zonder navigatie. Het driecilindertje komt tot leven met een brom, en we zijn weg.

 2017_nissan_micra

Een van de eerste dingen die opvalt aan de Micra is de isolatie van de buitenwereld. Er komt maar heel weinig motorgeluid binnen, het zijn vooral rolgeluiden die je hoort, maar zelfs die blijven binnen de perken. Ook op de snelweg kan je nog een gesprek voeren zonder te moeten roepen. Er is ook een keerzijde aan die isolatie: het stuur geeft maar nauwelijks feedback en in de billen voel je het ook niet zo. Jammer, want het onderstel lijkt te balanceren tussen comfort en sportiviteit, maar dat laatste valt dus niet zo goed te benutten.

Is de motor dan wat sportiever? Nou, neen. Met 71 pk kan je niet spreken van een prestatiebeest, en het torretje vraagt om veel toeren als je er vaart in wil krijgen. Op zich is dat geen probleem, je hoort hem pas werken boven de 4000 toeren. De manuele vijfbak schakelt ook soepel met korte verhoudingen om goed samen te werken met de motor. Op de Franse (en Nederlandse, en al zeker de Duitse) snelwegen zul je het merken: 130 km/h staat gelijk aan een dikke 4000 toeren per minuut.

 2017_nissan_micra

Nee, ondanks dat de Micra 1.0 zeker comfortabel genoeg is voor (lange) snelwegritten, past hij eigenlijk het best in en rond de stad. Dat merk je aan het verbruik: de opgegeven 4,6 l/100km haal je nooit, maar rond de zes liter is mogelijk bij lage snelheden. Rij je sportiever (lees: vlot proberen meegaan met het verkeer), dan zit je rond de 6,5 à 7 liter. Hypermilen is moeilijk, daarvoor is er gewoonweg te weinig kracht onderin. De vele gevaren in de stad zijn geen probleem dankzij een aantal veiligheidssnufjes die je (optioneel) kunt krijgen. Naast de noodremhulp is er ook een 360°-camerasysteem voor het inparkeren en eentje voor de dode hoeken. Maar goed ook, de kleine ruiten zorgen voor weinig overzicht.

 2017_nissan_micra

Conclusie

Al bij al voelt de Micra een stuk groter aan dan hij eigenlijk is. Aan de ene kant logisch, deze generatie is een stuk gegroeid, maar anderzijds is het nog altijd de kleinste Nissan-telg. De basismotorisering komt bij de grote kleine niet helemaal tot zijn recht, maar voor comfortabel cruisen kom je in feite niets tekort. En je houdt wat centen over voor de leuke opties.

Specificaties

Motor

1.0 benzine, drie-in-lijn

Vermogen

71pk

Koppel

95 Nm

Overbrenging

5-bak, manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

977 kg

Prijs basismodel

€ 13 990.00

Min. kofferinhoud

300 L

Max. kofferinhoud

1 000 L

CO2-uitstoot

103 g/km

BIV

€ 86.00

Rijtaks

€ 78.00

Tijdstip: 15:50
Auteur: Yeelen Möller
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws