Ook Nissan werkt aan een lagere CO2-uitstoot, het Japanse merk doet dat op verschillende vlakken. Eentje daarvan is de elektrische piste die met de LEAF alvast niet slecht begonnen is. Een andere piste is het downsizen van motoren. In dat kader past deze impressie van de Micra 1.2 DIG-S. Nissan trachtte met deze motorisatie om de impact op het milieu te beperken zonder daarbij aan rijplezier in te boeten.
Om die impact op het milieu te verkleinen moet Nissan werken aan efficiëntere motoren. Vele kleine details maken één groot verschil zo blijkt. Nissan koos de driecilindermotor als basis en zorgde voor wat aanpassingen aan de krukas zodat het geluid en de trillingen gelijk zijn aan die van een viercilinder. Men plaatste er een compressor op en gaf hem de naam DIG-S (Direct Injection of Gasoline - Supercharged) mee. Om het verbruik te drukken werd gebruik gemaakt van recuperatie van verbrandingsgassen, zodat alle brandstofdeeltjes efficiënt verbrand worden.
Door het gebruik van de Miller-cyclus wordt het sluiten van de inlaatkleppen wat anders geregeld, zodat het pompverlies wordt gereduceerd. Nadeel van deze Miller-cyclus is een vermogenverlies, al lost Nissan dat in dit geval op met een supercharger. Die supercharger ondersteunt de motor enkel bij een grote vraag naar vermogen, waar een turbo bijna altijd in werking is. Meer zichtbaar voor de gebruiker is het start/stop-systeem, al langer bekend van andere automerken maar voor het eerst toegepast op een Nissan. Op aerodynamisch vlak verschilt de DIG-S van de gewone Micra door een discrete spoilerlip onder de voorbumper en een dakspoiler op de achterklep.
Wie in de Micra stapt, krijgt de indruk in een erg ruime wagen te zitten. Dat gevoel wordt versterkt dooe het panoramische dak - dat niet open kan - en de hoge ruiten rondom. Het draait uit dat het interieur ook erg ruim is, al zit je toch liever vooraan dan achteraan. Onze testwagen was de Tekna-topversie uitgerust met wat vreemd ogend lederen interieur (800 euro). Dat maskeert de harde en goedkoop ogende plastics op het dashboard en in de deuren wat. Nissan rust de Micra uit met allerlei snufjes als cruise control, parkeerhulpsysteem en navigatie. Airco is standaard op alle versies van de DIG-S. Het rijden verloopt aangenaam en soepel, al hoor je wel aan de motor dat je met een driecilinder onderweg bent. Nissan belooft een verbruikscijfer van 4,1 liter per 100 km, al kwamen wij tijdens onze rit in afwisselend landschap uit op 5,1 liter. Rijplezier moet je daarentegen niet ontberen, de wagen gaat vlot mee in het verkeer en ook inhaalmanoeuvres verlopen soepel.
De basisprijs van de Micra 1.2 DIG-S is met 14.200 één van de lagere in het B-segment. De overheid komt daar nog eens voor 15 procent steun leveren, waardoor je uiteindelijk voor 12.000 euro een potent benzinemotortje hebt. De Tekna-variant, de topversie en tevens de wagen uit de test, kost je 17.400 euro al krijg je ook daarop 15 procent van de overheid cadeau.
Tekst & foto's: Sven Geiregat
Specificaties
1.2 DIG-S benzine, driecilinder met supercharger
98pk
142 Nm
vijfbak manueel
voorwiel
885 kg
€ 19 600.00
€ 14 200.00
0.00 sec
5.10 L/100km
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden