Rijtest: Renault Scénic XMOD

renault-scenic-xmod-rijtest-autofans

Volgens Renault is er vraag naar hun MPV in een softroaders-jasje, dus ontwierpen zij de Scénic XMOD. Wij haalden hem een week lang door het slijk, letterlijk dan.

De XMOD is de spirituele opvolger van de Scénic 1 RX4 en de Scénic 2 Conquest. In tegenstelling tot die eerste doet de XMOD het maar met voorwielaandrijving, maar de looks doen alvast anders vermoeden.

Extra plastic beschermingsonderdelen, een grotere rijhoogte (10 millimeter) en een breder spoor (10 en 20 mm). Zo'n XMOD ziet er om te beginnen al een pak stoerder uit dan zijn normale familie. Tot we bij de mosterdgele kleur komen. Wij hopen alvast dat het aan de verfmachine bij Renault lag. Als je dus zelf zo'n Scénic XMOD durft bestellen, denk dan aan je mede weggebruikers en bestel hem in een donkere kleur.

renault-scenic-xmod-rijtest-autofans

'Joy'sticks

Binnenin een vertrouwd Renault interieur. Het enige nieuwe is de extended grip draaiknop waarover later meer. In het dashboard zien we ook het nieuwe R-Link navigatiesysteem waar we normaal gezien een grote fan van zijn. In andere Renault modellen - zoals de Clio - bedien je dit met het touchscreen. In de Scénic gaat dit niet - tenzij je armen tweemaal zo lang zouden zijn - dus moet alles gebeuren via de archaïsche joystick op de middenconsole. Een leuke en vlotte bediening moet je dus niet verwachten.

renault-scenic-xmod-rijtest-autofans

Als aandrijving bij deze Scénic XMOD vinden we de 110-pk sterke 1.5 dCi terug. Eentje die vlot genoeg is in het dagelijkse verkeer met een 0-100 cijfer van 12,5 seconden. Op papier zou de viercilinder genoeg moeten hebben met 4,1 liter per 100 km. Naar goede gewoonte kwamen we daar gerust een dikke liter boven.

Zoals eerder al vermeld ligt de Scénic zo'n 10 mm hoger op zijn poten dan zijn normale broer. Gelukkig blijft wegligging nog altijd even goed en comfortabel. Een waar wonder in de bochten is hij nog steeds niet, en gaat hij ook nooit zijn, maar dat is ook nooit de filosofie geweest van een Scénic.

Alles naar de voorwielen

Waar het bij de XMOD echter om draait is niet het comfort, maar de offroad-kwaliteiten. In tegenstelling tot de Scénic phase 1 RX4 die wél vierwielaandrijving had moet deze Scénic XMOD het (net zoals de Scénic 2 Conquest) enkel stellen met voorwielaandrijving. De enige grote verschillen met een normale MPV ga je dus merken dankzij de M+S (mud + snow, modder en sneeuw) en het aangepaste ESP systeem.

renault-scenic-xmod-rijtest-autofans

Dat laatste kan je beïnvloeden via de extended grip draaiknop op de middenconsole. Hier kan je kiezen tussen de weg-stand, de terreinstand en de expert-stand.

Met deze twee - de M+S banden en het aanpasbaar ESP systeem - ga je een pak verder de wildernis in kunnen dan een gewone maar je moet nog steeds geen wonderen gaan verwachten. Op een gegeven moment zullen de aangedreven voorbanden de handdoek ook in de ring gooien. En daar sta je dan, midden in een bos.

De extended grip draaiknop is trouwens enkel maar beschikbaar met de standaard 16-duims velgen en niet met het mooiere 17" model, jammer dus.

renault-scenic-xmod-rijtest-autofans

Een Scénic XMOD met een 115 pk sterke benzinemotor heb je vanaf 23.815 euro. Maken we echter de totaalprijs van onze perswagen, dan komen we uit op een 29.365 euro. Boosdoeners op de prijslijst zijn het overbodige elektrische panoramisch dak (1.000 euro) en het BOSE geluiddsysteem (500 euro).

Conclusie

Het echte praktisch nut van deze XMOD kunnen we dus niet direct vinden. Voor een goedkope offroader kan je ergens anders bij de Renault groep terecht en toonbeelden van ongebreidelde luxe zijn het ook nooit geweest. Het stoerdere uiterlijk lijkt dan ook nog het enige dat voor de Scénic XMOD spreekt.

Specificaties

Motor

1.5 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

110pk

Koppel

260 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 349 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 29 365.00

Prijs basismodel

€ 23 185.00

0 tot 100 km/u

12.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

480 L

Max. kofferinhoud

1 870 L

CO2-uitstoot

105 g/km

BIV

€ 293.00

Rijtaks

€ 224.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws