Rijtest: Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex 2014

De Zafira is altijd al een van de belangrijkste troeven geweest van Opel. Een MPV met massa’s ruimte en sinds de update in 2011 ook met een dynamisch uiterlijk. Nieuw in de configurator nu is de 1.6 CDTi EcoFlex, interessant genoeg om hem terug onder de loep te nemen?

De huidige Zafira Tourer is niet alleen van uiterlijk een groot verschil van de vorige generatie, maar ook onderhuids. Waar de vorige er nog uit zag als een lompe klomp vlees zonder enig appeal is deze nieuwste een radicale verandering. Onder de strakke lijnen kwam er zelfs een heel nieuw platform – breder én langer – waardoor je nu van een pak meer plaats kan genieten vanbinnen.

De twee mesvormige lichtunits aan de weerszijden van de Zafira Tourer geven hem alvast een uitstraling waar menig ander MPV op de weg nog maar van kan dromen. In profiel kampt hij echter nog met een groot busjes-gevoel, al is dat natuurlijk iets dat moeilijk weg valt te werken.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex 2014

De Opel probeert zich van de andere zwaargewichten in zijn klasse te onderscheiden door leuke extra’s zoals de FlexFix fietsendrager en de panoramische voorruit. Dat laatste helpt trouwens ontzettend veel aan het ruimtegevoel met de verschuifbare hemel.

Agorafobie

Het interieur is in vertrouwde Opel stijl met zachte aanvoelende plastieken oppervlakken, aluminium accenten en stevig zittende zetels. In het midden van het dashboard prijkt het niet-altijd-zo-intuïtieve navigatiesysteem en overvloed aan knoppen.

Overal in de Zafira Tourer heb je plaats en leuke gadgets op overschot, zo is er alles van verkeersbordherkenning tot een neerklapbare steun in het midden van de achterbank. Opel biedt zelfs een derde zitrij aan, al is die enkel weggelegd voor kleine kinderen (en dan nog).

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex 2014

In het interieur zijn meer dan 30 opbergvakken en met maximum 1.860 liter aan opslagruimte achterin ga je ook zelden niet toekomen. Een fiets ga je ook niet moeten thuislaten van vakantie, want achterin kan je met het FlexFix systeem er ook nog eentje op monteren.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex 2014

Moderne Motor

Grootste nieuwigheid vinden we terug onder de motorkap, want daar heeft Opel een nieuw ontwikkelde 1.6 EcoFlex turbodiesel met 136 pk en 320 Nm. Alhoewel het niet zo’n prestigieuze top is om te bereiken staat deze nieuwe 1.6 vierpitter van Opel wel bovenaan in zijn klasse. Dat heeft hij niet alleen te danken aan zijn stil en lineair karakter, maar ook aan de 320 Newtonmeter aan koppel die er al is bij 2.000 toeren per minuut. Zelfs met vijf personen en een volgestouwde wagen ondervonden we geen problemen bij het beklimmen van hellingen.

Grootste knelpunt van de motor is niet mechanisch, maar puur elektrisch. De ECO knop op het dashboard maakt de wagen zo sloom en onaangenaam dat je nog liever te voet zou gaan. Blijf daar dus gerust af, en zet hem zelfs in sport. In tegenstelling tot wat de naam je doet vermoeden maakt deze knop van de Zafira Tourer géén OPC, maar wel leuk om mee te rijden.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex 2014

Het is duidelijk dat Opel met deze nieuwe 1.6 CDTI een inhaalbeweging maakt, en dat was broodnodig, terugdenkend aan de verouderde roetstokers van weleer. De handbak laat zich enkel rustig bedienen, en dan is hij op zijn opperbest. Vraag je er echter te veel van - zoals in heel druk verkeer - doet hij alles al vlug met tegenzin.

Na onze testkilometers die ons met een volgeladen auto overal in het zuidelijke deel van België brachten stond er een gemiddeld verbruik van 6,1 op de boordcomputer. Volgens Opel zou dat 4,1 liter per 100 km/u moeten zijn, maar helaas, in België gelden de wetten van de fysica nog steeds.

Conclusie

Een Zafira Tourer 1.6 CDTI EcoFlex heb je op je oprit staan vanaf 25.300 euro, wil je echter iets van comfort en luxe moet je al vlug naar de Cosmo grijpen vanaf 28.050 euro. Dan krijg je niet alleen het IntelliLink navigatiesysteem, maar ook automatische klimaatregeling, sfeerverlichting en een regensensor. Een model zoals de onze kost je rond de 34.000 euro, maar dan kom je ook niets meer te kort.

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex 2014

Een moderne, potente en goedkope krachtbron, genoeg plaats om een hele kinderopvang in te vervoeren en een uiterlijk dat je niet direct aan een MPV doet denken. Als dit allemaal vereisten voor jou zijn dan loont het zeker eens om bij de lokale Opel-dealer langs te gaan.

Specificaties

Motor

1.6 Turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

136pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Prijs testwagen

€ 34 000.00

Prijs basismodel

€ 25 300.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.10 L/100km

Min. kofferinhoud

710 L

Max. kofferinhoud

1 860 L

CO2-uitstoot

106 g/km

BIV

€ 62.00

Rijtaks

€ 267.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
homanito 21:02
afbeelding van homanito

Nu nog een goede automaat voor deze motor!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws