Rijtest: Lexus GS 450h (2012)

Lexus GS 450h 2012

De luxe hybride sedan. Elk premium merk moet er tegenwoordig één hebben. Is het om de vraag te beantwoorden, is het uit prestige of is het om aan de CO2-normen te voldoen? We weten het niet, feit is dat Lexus in 2006 al met de GS 450h uit kwam en de concurrentie nu pas volgt. Lexus heeft dus zes jaar voorsprong, benieuwd of ze die kunnen verzilveren.

De nieuwe GS is helemaal aangepast aan Lexus' nieuwe designtaal, de gelijkenis met zijn voorganger is dan ook ver te zoeken. Geen slechte zaak, want het nieuwe front kunnen we wel smaken. Hij ziet er een stuk sportiever uit, al moet hij diezelfde neus wel delen met zijn grote broer. Binnenin is de GS nog harder aangepakt. Het interieur is nu echt bij de tijd en straalt topklasse uit. Het contrasterende leder, de donkere houtinleg en de analoge klok maken hem af. Alleen de glanzende bediening van de airco verraadt dat je met een dikke Japanner onderweg bent.

Het scherm van het navigatiesysteem is prominent aanwezig, volgens ons moet dit één van de grootste schermen zijn die we al zijn tegengekomen. Het systeem vraagt wel wat gewenning, je bedient namelijk alles met een soort muis/trackball. Initieel zal het heel wat mensen afschrikken, maar na een tijdje went het wel degelijk. Het zitmeubilair zit verder voortreffelijk, ook achteraan is het goed vertoeven en de bediening van de airco en de zetels in de middenconsole geeft het gevoel een segment hoger te zitten. De koffer is met 482 liter bijna 50 procent gegroeid, al is de mogelijkheid om de zetels plat te leggen nog altijd niet voorhanden.

Bij Lexus draait het vooral om hybride technologie. Toch is de GS ook verkrijgbaar met een conventionele 209 pk sterke 2.5 V6 benzine. Dat is zeker geen slechte motor, maar hij verbleekt tegenover de cijfers van de hybride. Onze GS 450h heeft een gecombineerd vermogen van 345 pk. Gecombineerd, want naast de bekende 3.5 V6 benzine, beschikt deze 450h natuurlijk over een elektromotor. Die zijn samen goed voor een sprint naar 100 km/u in amper 5,9 seconden. Ophouden doet hij bij een gelimiteerde 250 km/u. Toyota's en Lexus hybride technologie wordt altijd gekoppeld aan een traploze (CVT-) automaat, en dat is niet anders dan bij deze GS. Wat wel anders is, is de beleving. We zullen nooit wild worden van een traploze automaat, maar dankzij het efficiënte koppel en een dikke V6 roffel stoort de CVT-bak niet. Bij acceleratie komen er zowaar V8-klanken naar boven. De V8 klanken zijn een leuke touch, maar nog beter is het verbruik. Met gemiddeld 6,5 l/100km spreken we eerder over een viercilinder verbruik. Lexus ervaring op vlak van hybride technologie speelt hier duidelijk in hun voordeel, de BMW 5 ActiveHybrid deed het immers een litertje per 100km "slechter".

De GS is op comfort gericht. Gezien het cliënteel een logische keuze, toch doet hij het op vlak van rij-eigenschappen een stuk beter dan zijn voorganger. In normale modus krijg je nog het herkenbare "boot" gevoel. In de sportstand gaat het er veel strakker aan toe, zonder dat je moet inboeten op comfort. Ook de gasrespons wordt feller. Aan het rijgedrag van een BMW 5 kan deze GS nog niet tippen, maar er is verbetering merkbaar en het comfort blijft op een hoog niveau.

Een Lexus GS begint bij 49.850 euro. Dat is voor de 250, de 450h begint bij 58.580 euro. Tel daar de Executive Line van 7.400 euro bij en je hebt een redelijk volledige GS. Dat is ten opzichte van de concurrentie zeker niet overdreven. In tegendeel zelfs, en daar komt bij dat hij de beste vebruikscijfers en CO2-uistoot neerzet.

In de inleiding vroegen we ons af of Lexus hun hybride voorsprong heeft kunnen verzilveren met deze nieuwe GS. Het antwoord is "ja", de cijfers in theorie en in de praktijk spreken voor zich. Hij is de zuinigste benzine in zijn klasse en krijgt daarvoor een oh zo belangrijk lage CO2-uitstoot. Op vlak van rijbeleving kan hij nog niet tippen aan de Duitsers, maar dat maakt hij dan weer goed met een gunstigere optiepolitiek.

Specificaties

Motor

3.5 V6 benzine, elektromotor

Vermogen

345pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

CVT-automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 820 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 58 580.00

0 tot 100 km/u

5.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Max. kofferinhoud

482 L

CO2-uitstoot

137 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:54
afbeelding van Techno Patat

Ik ben ook fan van dit model! Heel erg knap gelijnd, met een leuke v6 die het op elk cijfer goed doet en voor een normale prijs!

Door z'n zeldzaamheid heeft hij ook veel meer voorkomen dan een 5-serie imo! Ik denk direct van: dit is een hele dure auto, want je ziet ze nooit. Maar eigenlijk is het veel meer een onbekend maakt onbemind verhaal!

Yvesw 22:05
afbeelding van Yvesw

Ik ben ook fan van dit model! Heel erg knap gelijnd, met een leuke v6 die het op elk cijfer goed doet en voor een normale prijs!

Door z'n zeldzaamheid heeft hij ook veel meer voorkomen dan een 5-serie imo! Ik denk direct van: dit is een hele dure auto, want je ziet ze nooit. Maar eigenlijk is het veel meer een onbekend maakt onbemind verhaal!

Wauw, ik kom goed overeen met Patat :p

Wim 12:01
afbeelding van Wim

Ik kan jullie ook wel volgen :) Bel is natuurlijk dieselland, maar met zo'n verbruik en CO2 zou dat niet meer mogen spelen.

Techno Patat 19:15
afbeelding van Techno Patat

Inderdaad! En langsbinnen vind ik lexus'n echt wel knap ook! Enkel dat microgolfklokje in de IS250 (c) is een enorm zwak punt! Geen idee of deze het ook nog heeft, maar het lijkt zo weggelopen uit de 80's (op een non coole manier dan!)!

Yveske, wij komen toch al jaaaaren goed overeen ;)?! (is bijna 2j zeker dat ik hier vaste reaguurder ben? Of wslk zelfs al bijna 3 jaar, karting for life is bicans 2 jaar geleden :o!)!

Yvesw 16:00
afbeelding van Yvesw

@Patat: Tijdens Karting For Life was ik nog ver weg van Autofans hoor! ;-) Dat gaat bij mij als een verhaal in de stijl van "Wist je dat in der tijd Autofans eens een kartingsdag heeft..." :-P
Toen waren ze nog gelukkig... Zonder mij...

O.T.: Inderdaad Patat! Dat microgolfklokje is inderdaad afschuwelijk :-P Het zijn zo'n details die een wagen kunnen maken of kraken...

Techno Patat 16:04
afbeelding van Techno Patat

ikke nie, ik was toen al reaguurder! Ik herinner me Messoerie nog, Kenny, ponrow en de vele anderen! Maar gij waard er bij mijn weten toen ook al :)!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws