De nieuwe GS is helemaal aangepast aan Lexus' nieuwe designtaal, de gelijkenis met zijn voorganger is dan ook ver te zoeken. Geen slechte zaak, want het nieuwe front kunnen we wel smaken. Hij ziet er een stuk sportiever uit, al moet hij diezelfde neus wel delen met zijn grote broer. Binnenin is de GS nog harder aangepakt. Het interieur is nu echt bij de tijd en straalt topklasse uit. Het contrasterende leder, de donkere houtinleg en de analoge klok maken hem af. Alleen de glanzende bediening van de airco verraadt dat je met een dikke Japanner onderweg bent.
Het scherm van het navigatiesysteem is prominent aanwezig, volgens ons moet dit één van de grootste schermen zijn die we al zijn tegengekomen. Het systeem vraagt wel wat gewenning, je bedient namelijk alles met een soort muis/trackball. Initieel zal het heel wat mensen afschrikken, maar na een tijdje went het wel degelijk. Het zitmeubilair zit verder voortreffelijk, ook achteraan is het goed vertoeven en de bediening van de airco en de zetels in de middenconsole geeft het gevoel een segment hoger te zitten. De koffer is met 482 liter bijna 50 procent gegroeid, al is de mogelijkheid om de zetels plat te leggen nog altijd niet voorhanden.
Bij Lexus draait het vooral om hybride technologie. Toch is de GS ook verkrijgbaar met een conventionele 209 pk sterke 2.5 V6 benzine. Dat is zeker geen slechte motor, maar hij verbleekt tegenover de cijfers van de hybride. Onze GS 450h heeft een gecombineerd vermogen van 345 pk. Gecombineerd, want naast de bekende 3.5 V6 benzine, beschikt deze 450h natuurlijk over een elektromotor. Die zijn samen goed voor een sprint naar 100 km/u in amper 5,9 seconden. Ophouden doet hij bij een gelimiteerde 250 km/u. Toyota's en Lexus hybride technologie wordt altijd gekoppeld aan een traploze (CVT-) automaat, en dat is niet anders dan bij deze GS. Wat wel anders is, is de beleving. We zullen nooit wild worden van een traploze automaat, maar dankzij het efficiënte koppel en een dikke V6 roffel stoort de CVT-bak niet. Bij acceleratie komen er zowaar V8-klanken naar boven. De V8 klanken zijn een leuke touch, maar nog beter is het verbruik. Met gemiddeld 6,5 l/100km spreken we eerder over een viercilinder verbruik. Lexus ervaring op vlak van hybride technologie speelt hier duidelijk in hun voordeel, de BMW 5 ActiveHybrid deed het immers een litertje per 100km "slechter".
De GS is op comfort gericht. Gezien het cliënteel een logische keuze, toch doet hij het op vlak van rij-eigenschappen een stuk beter dan zijn voorganger. In normale modus krijg je nog het herkenbare "boot" gevoel. In de sportstand gaat het er veel strakker aan toe, zonder dat je moet inboeten op comfort. Ook de gasrespons wordt feller. Aan het rijgedrag van een BMW 5 kan deze GS nog niet tippen, maar er is verbetering merkbaar en het comfort blijft op een hoog niveau.
Een Lexus GS begint bij 49.850 euro. Dat is voor de 250, de 450h begint bij 58.580 euro. Tel daar de Executive Line van 7.400 euro bij en je hebt een redelijk volledige GS. Dat is ten opzichte van de concurrentie zeker niet overdreven. In tegendeel zelfs, en daar komt bij dat hij de beste vebruikscijfers en CO2-uistoot neerzet.
In de inleiding vroegen we ons af of Lexus hun hybride voorsprong heeft kunnen verzilveren met deze nieuwe GS. Het antwoord is "ja", de cijfers in theorie en in de praktijk spreken voor zich. Hij is de zuinigste benzine in zijn klasse en krijgt daarvoor een oh zo belangrijk lage CO2-uitstoot. Op vlak van rijbeleving kan hij nog niet tippen aan de Duitsers, maar dat maakt hij dan weer goed met een gunstigere optiepolitiek.
Specificaties
Vermogen | 345 pk |
---|---|
Overbrenging | CVT-automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 820 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs basismodel | € 58 580 |
0 tot 100 km/u | 5.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.50L/100km |
Max. kofferinhoud | 482 L |
CO2-uitstoot | 137 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen