Rijtest: Mercedes-AMG C 63 S (2015)

mercedes-amg-c63-test

AMG opperbaas Tobias Moers zegt dat er geen vierwielaangedreven AMG C63 zal komen. Mensen verwachten een bad ass karakter, en dat zullen ze krijgen ook. Daarmee is de toon voor deze nieuwe C 63 S meteen gezet.

Bij AMG hebben ze het geluk te kunnen kiezen uit de Mercedes-stal. De C-Klasse is namelijk één van de beste van zijn segment waardoor ze zich volop kunnen concentreren op hun deel van de koek. De hoofdmoot van die Duitse pretzel is de krachtbron. Nieuw voor de C AMG van de laatste generatie zijn de twee vermogensniveaus, in de vorm van de AMG C 63 en de AMG C 63 S, met de S van 'smeer er nog maar wat pk's bij'. Wij reden die laatste en kregen daardoor de beschikking over maar liefst 510 pk onder de kap met 700 Nm. Zonder de S-suffix moet je het doen met een ook niet miezerige 476 pk en 650 Nm.

Aan power dus geen tekort, visueel lijkt de C AMG tegenwoordig wel een wolf in schaapskleren. Want hoewel we onder de indruk zijn van de prestaties en rijervaringen (daarover dadelijk meer) zijn we matig enthousiast over de looks van de wagen. In onze ogen is het allemaal iets te braaf en te veel neigend naar een basis C-Klasse waarmee de gemiddelde leasingrijder bolt. Dat in tegenstelling tot de vorige generatie C63 AMG die er even arrogant uitzag als hij was door zijn met testosteron opgepompte wielkasten.

Rijtest: Mercedes AMG C 63 S

Desalniettemin blijft ook deze AMG C 63 S een echte relschopper. Onder de kap ligt het M177 blok. Geen onbekende, daar het een afgeleide is van de M178 die in de AMG GT furore maakt. Tot groot ongenoegen van de vele atmosferische fanboys koos Mercedes ervoor de 4.0 liter V8 te voorzien van twee turbo's. Die liggen in een Hot Inside V configuratie, dat wil zeggen dat de turbo's tussen de cilinderbanken liggen zodat het allemaal compact blijft. Allemaal samen goed voor een blok dat 32 procent efficiënter is qua verbruik tegenover de atmosferische V8 die naar de motorenhemel mag. Dat getal wordt mede behaald door de zeventraps automaat die naar AMGiaanse normen sneller reageert dan Lucky Luke op zijn schaduw.

Rijtest: Mercedes AMG C 63 S

Vijfhonderdentien pk en zevenhonderd Nm koppel die zonder pardon naar de achterste wielen worden gesluisd. Zonder compromissen maar wel met de juiste ingrediënten. Zo passeert al het vermogen via een mechanisch differentieel (met elektronische hulp) bij de achterwielen, hangt de motor op dynamische ophangpunten en werd de spoorbreedte vooraan met 31 millimeter vergroot, achteraan bleef die onveranderd. De C AMG staat daarenboven 25mm lager dan de standaard C-klasse. De 63 S variant krijgt 19-duims velgen en 390mm remschijven - beide groter dan op de C 63 zonder S -, allemaal verpakt in Michelin Pilot Super Sports.

Rijtest: Mercedes AMG C 63 S

Waar hij thuis hoort

Op de baan krijg je al snel het gevoel dat de C 63 S er eigenlijk niet thuis hoort, De Duitser slijt volgens ons liever zijn dagen op het circuit. Je hoeft je voet namelijk nog maar richting gaspedaal bewegen of Her Bruut zet zich al schrap om van katoen te geven. Het went natuurlijk wel en het hoeft geen betoog dat je enorm vlot en vloeiend doorheen het Belgische verkeer dartelt. Echter blijft het moeilijk om de grens op te zoeken van de C AMG op de openbare weg zonder voor de rest van je leven je rijbewijs kwijt te zijn.

Rijtest: Mercedes AMG C 63 S

Dat geldt ook voor het vele bochtenwerk dat je opzoekt. Het stuurgevoel weet zich zeer communicatief door te dringen via het Alcantara-stuurtje waardoor je veel vertrouwen krijgt om door de bocht te gaan. Echter speelt de C 63 S gewoon een spelletje met je want eenmaal je comfortabel aan het knallen bent zet hij een stevige schuiver in waarbij, voor je het weet, je zijraam een voorruit wordt. De kont danst naar alle richtingen, al blijft hij altijd nog binnen de lijntjes dankzij de elektronische snufjes. Laat ESP en andere zaken dan ook gewoon aanstaan. De wagen geeft je met alle zwembandjes voldoende ruimte om je te amuseren en zal enkel ingrijpen als het echt moet. Menig collega's die er mee over het circuit scheurden - en meer zijdelings dan rechtdoor reden - hebben het ESP of andere veiligheidsjumbo nooit uitgezet, just saying.

Het meeste extra plezier op de openbare weg komt dan ook via het optionele knopje in de uit carbon vervaardigde middenconsole. Dat knopje zet de uitlaat een tikkeltje verder open en laat je, bijna zonder toeren te moeten maken, genieten van de heerlijke V8. Wie zegt dat een atmosferische motor altijd beter klinkt dat een turboblok is koppig of heeft deze Duitser nog nooit gehoord. Heerlijk hoe de wolf zich ontpopt in zijn schapenkledij.

Rijtest: Mercedes AMG C 63 S

Oorgasmes

Een wagen van dit kaliber draagt zijn prijs mee. De standaard AMG C 63 kost je minstens 81.675 euro, de door ons geteste S versie doet daar 10.000 euro bij tot een vanafprijs van 90.145 euro. Dat is een stevige lap geld, maar je krijgt er een wagen voor in ruil die het haar op je armen recht zet, je meer oorgasmes geeft dan het laatste album van Muse en je meer doet glimlachen dan Urbanus, Hans Teeuwen en Wim Helsen samen op een podium.

Conclusie

Turbo of niet, deze Mercedes AMG C 63 S is en blijft een brutale bullebak. En enkel zo hoort hij te zijn. Visueel mag hij dan wel een stuk volwassener zijn geworden, inzake rijbeleving is het een absoluut top-apparaat. Het is fijn om te zien dat Mercedes anno 2015 de bestuurder zoveel vrijheid geeft om zich te amuseren (en om fout te gaan), iets waar andere autobouwers in deze klasse soms een andere visie op hebben. Wie in dit segment het leukste gerief wilt, moet in onze ogen de C 63 S in de garage zetten. Awel Tobias Moers, je kon het bij geen rechter eind hebben betreffende die vierwielaandrijving.

Specificaties

Motor

4.0 V8

Vermogen

510pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

7-traps sequentiële automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 630 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 90 145.00

0 tot 100 km/u

4.00 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

480 L

CO2-uitstoot

192 g/km

BIV

€ 1 404.27

Rijtaks

€ 1 979.47

Foto's met dank aan Glenn Nuijens.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Kenny 17:00
afbeelding van Kenny

Hier zit wallpapermateriaal tussen! Hebben jullie de foto's toevallig in HD-resolutie?

Glenn 19:23
afbeelding van Glenn

Stuur me even een mailtje welke foto je wilt in welk formaat Kenny:
nuijens.g [at] gmail.com

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws