Rijtest: Ford Mondeo Hybrid

Ook Ford gaat aan de hybride. De Mondeo EcoBoost-motoren krijgen versterking van een benzine/elektromotorcombinatie om hem wat zuiniger te maken. Doet Ford het op alle vlakken zuinigjes aan?

De nieuwe Mondeo heeft een tijdje op zich laten wachten. Maar nu hij er is, biedt Ford hem aan in allerlei varianten. Eentje daarvan is een hybride. Niet dat hij speciaal voor onze markt werd ontwikkeld. Kijk je onder de kap van de Amerikaanse Ford Fusion, dan zie je daar dezelfde combinatie. Sterker nog, Ford bouwde eerst de Fusion Hybrid, om er vervolgens een Mondeo Hybrid van te maken.

ford-mondeo-hybrid-rijtest

Die inleiding is belangrijk, want zowat alles aan deze hybride versie van de Mondeo doet je denken aan een Amerikaanse cruiser. Uiterlijk slaagde Ford er nog in om de Europese kas rond de technologie te bouwen, binnenin wordt de gelijkenis sterker.

De Amerikaanse uitbouw van het interieur uit zich eerst in de automaat. Het gaat om een CVT die je bij volle belasting door je dak doet gaan door zijn gejank. Ook bij constante snelheid zonder de cruise controle aan te zetten reageert het pedaal gevoelig en lijk je het toerental afwisselend te doen stijgen en dalen om de snelheid op peil te houden. Minder geschikt voor lange reizen bij druk verkeer dus, deze CVT-combinatie.

ford-mondeo-hybrid-rijtest

Interessanter is de hybride combinatie die door de CVT gekneed wordt. Daar heb je een benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektromotor met een redelijk vermogen. Beiden goed voor een vermogen van 187 pk, waarvan de elektromotor er 48 voor zijn rekening neemt. Snel ben je daarmee niet, reken op 9,2 seconden voor het 0-100 nummertje. Zuinig ben je daarentegen wel, je rijdt met deze Mondeo Hybrid een mooie 6,3 l/100 km bij elkaar als je even wat oplet.

Blaadjes groeien

Opletten kan je goed, want de halve instrumentencluster laat je zien hoe groen je al dan niet rijdt. Is het niet door de wegvallende of bijgroeiende bladeren op het grafiekje naast de snelheidsmeter, dan lees je aan de andere kant wel af hoeveel kilometers je elektrisch gereden hebt. Dat bedriegt wel wat, want vanaf het moment dat je gas lost, gaat het systeem de elektrokilometers laten oplopen. Uiteindelijk komen we erop uit dat we zowat een kwart van de kilometers de benzinemotor niet hebben gebruikt. Niet slecht.

ford-mondeo-hybrid-rijtest

Boze CVT

Die kilometers leg je af in volle comfort, want de Mondeo Hybrid verbergt zijn Amerikaans kantje niet. De wagen is zoals het een Ford betaamt erg goed, al merkten we dat de hybridecombinatie toch wat gewicht in de schaal gooit als je wat steviger wil doorgaan. Dat doe je sowieso niet vaak, want dan wordt de CVT-versnellingsbak alweer boos.

De hybride opbouw van de Mondeo Hybrid zorgt er ook voor dat je een heel pak ruimte in de koffer verliest. Jammer, want het lijkt erop dat Ford eigenlijk al rekening gehouden zou kunnen hebben met een elektromotor en bijhorende batterijen toen ze de Mondeo op de markt brachten. Dat deden ze zo te zien niet, waardoor de kofferruimte een heel stuk kleiner wordt. Dat de Mondeo Hybrid enkel als vierdeurssedan wordt aangeboden en je dus een relatief smalle laadopening hebt, doet er niet veel goed aan.

ford-mondeo-hybrid-rijtest

Hybridewagens klinken duur als je ze vermeldt aan de cafétoog. Nochtans is het Ford gelukt om de Mondeo Hybrid enigszins betaalbaar te houden. Met een basisprijs van 33.036 euro. Wie er nog wat opties tegenaan gooit komt nog altijd onder de 40.000 euro uit. Dat is een stuk minder dan de recente plug-in hybrides die hier de revue passeerden. Een Volkswagen Passat GTE kost je makkelijk 45.000 euro, voor een Mercedes-hybride zit je in een volledig andere prijsklasse. De Kia Optima Hybrid zou de enige zijn die zich in de buurt van de Mondeo Hybrid cirkelt, ware het niet dat de nieuwe generatie Optima Hybrid nog niet beschikbaar is op onze markt.

conclusie

Met een hybride Mondeo stapt Ford mee in de opkomende trend van groenere middenklassers. Je geeft er wel wat voor op, want de bagageruimte wordt een tikkie kleiner en je hebt een tijdje nodig voordat je leert hoe je het gaspedaal intrapt zonder dat de motor begint te gillen onder invloed van de CVT-versnellingsbak. Verder doet deze Mondeo Hybrid het allemaal vrij comfortabel, al hebben echte rijders nog altijd meer aan een diesel.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine + elektromotor

Vermogen

187pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

CVT (HF35 automaat)

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 479 kg

Topsnelheid

187 km/u

Prijs basismodel

€ 33 036.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Min. kofferinhoud

383 L

CO2-uitstoot

99 g/km

BIV

€ 73.00

Rijtaks

€ 316.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws