Rij-impressie: Toyota Mirai (2021)

Toyota Mirai rijtest 2021

Toyota zet zijn waterstofqueeste onverminderd voort en schakelt zelfs een versnelling hoger. De tweede generatie van de Mirai werd volledig herwerkt én zelfs goedkoper dan zijn voorganger.

De waterstofauto: in theorie veelbelovend, in de praktijk vandaag nog een moeilijke oefening. Omdat niet alle manieren waarop waterstof wordt geproduceerd even milieuvriendelijk zijn, omdat de energie-efficiëntie lager is dan die van een elektrische auto, en omdat de infrastructuur om waterstof te tanken nog steeds achterloopt. Tegen 2020 zouden er in ons land bijvoorbeeld al heel wat waterstofstations bijgekomen moeten zijn. Vandaag zijn dat er nog altijd maar... twee. En die bevinden zich allebei in de buurt van Brussel: in Halle en Zaventem.

Het is vooral dat laatste dat veel constructeurs in de praktijk tegenhoudt om waterstofauto’s te ontwikkelen en op de markt te brengen. Daardoor zijn die auto’s in een vicieuze cirkel beland: er komen geen waterstofstations bij omdat er amper auto’s zijn en er dus amper vraag naar is, maar er komen geen waterstofauto’s bij omdat er amper waterstofstations zijn.

Toyota Mirai rijtest 2021

Koppig volharden

Toch zijn er vandaag twee merken die koppig volharden: Hyundai, met de Nexo, en Toyota, met de Mirai. Die laatste is na zijn debuut in 2014 vandaag zelfs aan zijn tweede generatie toe. De Japanners hopen er beduidend meer van te verkopen dan generatie een, maar verwachten bij ons zeker niet de grote doorbraak: ook deze tweede Mirai is vooral bedoeld als een rijdend toonbeeld van het potentieel van waterstof. Maar als er enkele bedrijven op de kar springen en Toyota enkele particuliere early adopters kan overtuigen, dan is het al lang tevreden.

Om die potentiële kopers te overtuigen, wil Toyota twee aspecten in de verf zetten die bij elektrische auto’s tot de minpunten worden gerekend: een waterstofauto tank je in zo’n vijf minuten vol, en het rijbereik van de nieuwe Mirai bedraagt 650 kilometer. Spoiler alert: dat blijkt in de praktijk niet zo van de pot gerukt als het bij sommige elektrische auto’s wel eens durft zijn.

Toyota Mirai rijtest 2021

Andere inspiratie

Maar voor we daartoe komen kijken we eerst even naar het design van deze tweede generatie Mirai. Die ziet er immers helemaal anders uit dan de gemuteerde Prius die zijn voorganger wel leek te zijn. Toyota vond deze keer inspiratie bij zijn grotere berlines, zoals de Camry en de Lexus ES, en vertaalde dat in een 4,98 meter lange vierdeursberline.

Die lengte vind je dan weer niet helemaal terug in het interieur. Vooraan is het plaatsaanbod royaal, achteraan verwelkomt de Mirai voortaan drie passagiers in plaats van twee, maar de aflopende daklijn zorgt er wel voor minder ruimte dan je zou willen.Het dashboard zou op zijn beurt niet misstaan in een Lexus, maar heeft gelukkig niet de irritante touchpadbediening waar Toyota’s luxedochter bij zweert. Een overaanbod aan knoppen is er wel, waardoor het soms even zoeken is.

Toyota Mirai rijtest 2021

Nieuwe basis

Waarom is Mirai nummer twee nu zo anders dan de eerste generatie? Omdat Toyota hem volledig opnieuw ontworpen heeft. Het platform is het GA-L-platform van Toyota’s New Global Architecture. Met andere woorden: hetzelfde platform als de Lexus LS en LC. De aandrijving switchte van de voor- naar de achterwielen, er kwam een extra opslagtank bij zodat de Mirai voortaan 5,6 kilogram waterstof opslaat, en de brandstofcel verhuisde naar een plek onder de motorkap.

Hou je daarbij nog in het achterhoofd dat de aandrijflijn krachtiger werd en Toyota een ideale 50/50-gewichtsverdeling heeft nagestreefd, en je zou deze Mirai bijna sportieve aspiraties gaan toedichten. Die heeft hij gelukkig niet: 182 pk voor een bijna 5 meter lange berline zijn ruim voldoende om hem in 9,2 seconden naar 100 km/u te doen gaan. De Mirai heeft voldoende koppel en respons om snel te reageren op je input, maar op snelwegsnelheden mag het allemaal wat rustiger.

Het comfort primeert dus, en generatie twee is door de verhuis van de brandstofcel ook merkelijk stiller geworden dan zijn voorganger. Je krijgt dus ruwweg hetzelfde aantal decibels als een elektrische auto, maar voelt in de bochten dat je minder gewicht meetorst: 1,9 ton voor een 5 meter lange berline is best schappelijk te noemen. Het verbruik eveneens: onze twee uur durende testrit langs snelwegen, secundaire en dorpswegen leverde een gemiddeld verbruik op van 0,9 kg/100 km, waardoor je in de praktijk inderdaad zo’n 600 kilometer ver geraakt.

Toyota Mirai rijtest 2021

Prijzen

Er is nog goed nieuws, dat we bewaren voor het einde: de investering in de technologie heeft Toyota voor het grootste deel afgeschreven, waardoor de nieuwe Mirai goedkoper is geworden dan zijn voorganger. Betaalde je voor de eerste nog zo’n 80.000 euro, dan kost de instapversie van de tweede generatie je ruwweg 65.000 euro. Er is nog een middelste versie die 68.000 euro kost, terwijl je 75.000 euro betaalt voor de topuitvoering.

Toyota Mirai rijtest 2021

Conclusie

De tweede generatie van de Toyota Mirai is een veel luxueuzere, comfortabelere en gesofistikeerdere auto geworden dan zijn voorganger. Hij neemt voordelen van elektrische auto’s zoals werkingsstilte en zero emissies over, en pakt nadelen zoals laadtijd en rijbereik aan. Alleen blijven er rond waterstof nog veel vraagtekens hangen, die weliswaar langzaam worden aangepakt. Daardoor blijft de technologie vandaag wat ter plaatse trappelen, en zal ook deze tweede Mirai een zeldzame verschijning worden.

Specificaties

Motor

Brandstofcel + elektromotor

Vermogen

182pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

Automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 900 kg

Topsnelheid

175 km/u

Prijs basismodel

€ 64 470.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
mmm 18:17
afbeelding van mmm

Lijkt op Kia Stinger
Lexus dashboard ziet er altijd zo antiek uit

Adriaan 11:13
afbeelding van Adriaan

Ik zou hem direct gekozen hebben, alleen kost hij goed 500€ meer in leasing dan een even dure polestar 2...

this 13:14
afbeelding van this

Zal wel met de restwaarde te maken hebben vermoedelijk, niet veel mensen op de wereld die een waterstofwagen willen waarvoor er amper tankstations zijn.

Ruben 14:54
afbeelding van Ruben

Zitten de kosten van het tanken ook inbegrepen in de leasing? Anders zal dat namelijk ook wel zo zijn weerslag hebben. Waterstof tanken is namelijk een stuk duurder (10-14 E per 100 km) dan een zelfde aantal kilometers aan accucapaciteit opladen (1-6 E per 100 km).

Adriaan 11:05
afbeelding van Adriaan

Natuurlijk niet :p Voor niets gaat de zon op, en dat is zeker zo in het leasing wereldje.

Cliff Haerden 14:16
afbeelding van Cliff Haerden

In tegenstelling tot wat Lexus europa ons wilde doen geloven is dit gewoon de opvolger van de GS, er zal ook een Lexus GS uitvoering komen van deze net zoals bij de Camry en ES. Als je gaat kijken en vergelijkt met bv een GS300h dan hebben we letterlijk delezelfde wielbasis, zelfde interieur indeling en prestaties, RWD.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws