Doekjes hoeven we er niet om te winden. Deze nieuwe Thema is technisch gezien natuurlijk volledig verwant aan de Chrysler 300C, die in 2004 voor het eerst het levenslicht zag en waarvan eind 2011 een tweede generatie werd gelanceerd aan de overkant van de grote plas. Dit model wist destijds veel complimenten te vergaren dankzij zijn ongelooflijk krachtige lijnenspel dat hem veel street credibility gaf in een felbevochten segment. Die eerste generatie kon dus rekenen op een ruime schare aan fans. De tweede generatie van de 300 gaat dus in de States over de toonbank als Chrysler product en bij ons in Europa moet je je tot de Lancia concessiehouder wenden.
De designtaal van de Thema laat zich niet misverstaan. Deze wagen laat zich niet ongemerkt voorbijgaan. De gigantische grille wordt geflankeerd door knap gestilleerde koplampen. Ten opzichte van de vorige generatie van donormodel 300C gaven de designers hier toch een veel stijlvollere en verfijndere blik aan deze grote luxe sedan. De LED-dagrijverlichting in combinatie met de chromen strips onder de koplampen maken die luxueuze, lichtjes pompeuze, look volledig. De hoge schouderlijn en smalle raampartijen geven het profiel van de wagen heel gedrongen look. De uit de kluiten gewassen wielkasten bieden met gemak plaats aan lichtmetaal van 20 duimen of meer. Afsluiten doen we met de strakke achterpartij die is voorzien van proper ontworpen lichtblokken en aan weerszijden van de bumper een dikke uitlaat.
De binnenruimte is haast even indrukwekkend als de buitenruimte. Op het eerste zicht althans. Over een ding zijn we het zeker allemaal eens binnen de redactie, en dat is over het hoogstaande zitcomfort. De voorzetels (fauteuils is misschien een beter woord) bieden voldoende plaats aan zowat elk lichaamstype. Het gebrek aan zijdelingse steun kan wel als een minpunt worden beschouwd wanneer het er wat sportiever en vlotter aan toegaat. Achteraan vinden tot drie personen plaats op de lekker zachte en ruime zitting. Grote mensen zullen de beperkte hoofdruimte niet weten te appreciëren. Deze staat in contrast met de bijzonder ruim uitvallende buitenafmetingen en daardoor kunnen we deze tekortkoming zeker niet negeren.
De uitrusting van deze Lancia Thema is weelderig en laat niet veel te wensen over. Vooraan beschikken zowel chauffeur als passagier over verwarmde en gekoelde, elektrisch verstelbare zetels. Het bijzonder grote stuurwiel is bekleed met een stevig laagje leder en ligt nog best goed in de hand. Zoals alles aan deze wagen is het ook wat aan de grote kant, waardoor snel stuurwerk er zeker niet in zit aan boord van de Thema. Het dashboard is eveneens overtrokken met een fijn laagje leder en her en der bemerken we stukken inleghout van een opmerkelijk goede kwaliteit. Tot nu toe lijkt het interieur ons enkel maar positieve indrukken na te laten. Dat is jammer genoeg niet gerekend op de nogal betwistbare materiaalkeuze voor de achterkanten van de voorzetels en de onderste helften van de deurpanelen alsook van de ruimte die wordt gelaten tussen sommige inlegstukken in het dashboard. Dat zijn zaken die we absoluut niet aanvaardbaar vinden in een wagen uit dit segment.
Het dashboard herbergt verder ook nog een uit de kluiten gewassen infotainment scherm. Dit systeem laat zich bedienen door middel van een intuïtief touch-screen scherm, en combineert navigatie, telefoon (hands-free), audio (mp3, USB, SD-card) en radio natuurlijk ook. In combinatie met de fenomenale luidsprekerset van Alpine heb je niets meer te wensen over als het aankomt op audiogenot. Het navigatiesysteem is niet altijd het meest helder in zijn wegbeschrijvingen en eenmaal kwam het voor dat het ons in de steek liet door vast te lopen. Niet meteen bijzonder handig wanneer je je ergens bevindt waar je niet thuis bent. Dit moet beter kunnen in een wagen uit dit segment. Het navigatiesysteem laat zich ook enkel bedienen bij stilstand. Tijdens het rijden dienen alle commando's te worden ingevoerd via spraak. Dit is even wennen, maar eens je gewend bent aan deze overschakeling verloopt de bediening van het systeem best vlot.
Lancia biedt de klant de keuze tussen twee verschillende motorisaties. Enerzijds is er de 3.6-liter grote V6 Pentastar motor met 286pk en 340Nm aan koppel en de meer op Europese leest geschoeide 3.0 V6 Mjet diesel motor met 240pk vermogen een verpletterende 550Nm koppel. De dieselmotor wordt eveneens aangeboden in een toegeknepen variant, met respectievelijk 190pk en een nog steeds ruime 440Nm aan koppel. Qua prestaties stelt de Thema met de 3.0 V6 Mjet 240 natuurlijk niet teleur. Elke streling van het gaspedaal wordt beantwoordt door een vlotte en krachtige versnelling. Het hoge koppel heeft als resultaat dat je altijd over (meer dan) voldoende power beschikt. Schakelen gebeurt door middel van een automatische versnellingsbak met 5 versnellingen. Deze kwijt zich geweldig van zijn werk, zolang het er niet al te sportief aan toe hoeft te gaan. Dan hinkt hij soms wat achter op de gevraagde actie. Al bij al wordt de krachtige indruk die de Thema al wist te maken met zijn looks, meer dan voldoende bevestigd door de machtige prestaties. Het verbruik is bij momenten dan ook navenant. Wanneer je volop gebruik maakt van de beschikbare capaciteiten geraak je haast niet onder de 10 liter. Doe je wat rustiger aan, is een gemiddeld verbruik rond 8 liter geen onhaalbare kaart.
En dan nu het budget. Hoeveel zuurverdiende euro’s dien je veil te hebben voor deze uit de kluiten gewassen luxe berline? De instapper (3.0 V6 Mjet 190) kan je al aanschaffen vanaf 44.500 euro. Onze testwagen, 3.0 V6 Mjet 240, kost in standaard uitvoering €47.000 en dat lijkt in de eerste plaats een redelijke prijs voor een wagen die qua buitenafmetingen zou kunnen concurreren met modellen als Mercedes S-klasse die in korte versie slechts 10mm langer is dan deze Thema. De binnenruimte kan op zijn beurt dan weer helemaal niet concurreren met de hiervoor vermeldde top limousine van Das Haus en ligt meer op het niveau van een E-klasse of 5-reeks. Al valt de de vergelijking met de binnenruimte hier wel te maken, de Thema moet uiteindelijk toch de duimen leggen als het aankomt op de fabricagekwaliteit en het gebruik van bepaalde minderwaardige materialen.
We mogen het absolute prijsvoordeel van de Thema natuurlijk niet vergeten. Een standaard E 300 CDI (231pk/540Nm) kost €50.820 wat toch al een verschil uitmaakt van bijna €4.000. In tegenstelling tot die Mercedes krijg je in de Lancia voor die basisprijs een zeer ruim pakket uitrusting mee (Bi-Xenon koplampen met LED dagrijverlichting, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, lederen bekleding, keyless go, automatische airco met verschillende zones, het navigatiesysteem met audio toepassingen, verwarmde stoelen,…). Diegenen die nog net iets meer luxe aan boord wensen kunnen nog opteren voor een van de twee optiepakket, Platinum Line (€4.050) en Executive Line (€10.800) die aan een voordelige prijs nog een pak extra uitrusting toevoegen aan deze gangsta-Lancia.
Lancia waagt zich met deze Thema in een zeer beconcurreert segment waar de vaste waarden meestal met de grote verkoopcijfers aan de haal gaan. Het model weet echter wel te verleiden met tonnen karakter en een interessante verhouding tussen prijs en uitrusting.
Met dank aan Lancia voor de testwagen
Specificaties
Vermogen | 240 pk |
---|---|
Overbrenging | 5-traps automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 963 kg |
Topsnelheid | 230 km/u |
Prijs basismodel | € 44 500 |
0 tot 100 km/u | 7.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 10.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 462 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen