Rijtest

Rijtest: Subaru Levorg (2015)

Je moet het Subaru nageven. In tijden van hybridewagens en voorwielaangedreven crossovers blijven zij gewoon doen waar ze goed in zijn; aparte wagens bouwen. Zo ook met deze Levorg, met AWD natuurlijk. Maar kan hij de Legacy vervangen?

De Levorg wordt namelijk opgevoerd als vervanger van de Legacy. Een moeilijke taak want in zijn decennialange carrière was de Legacy... een legende. Lage tijd de grootste Subaru toonde deze middenklasser dat je heus geen zware terreinwagen moest hebben om allerhande offroad klusjes te klaren.

Deze nieuweling gooit het over een iets andere boeg. Goed, hij heeft Subaru's Symmetrical AWD, maar bij de eerste aanblik zien we al dat hij iets anders in de zin heeft.

Image

smaken verschillen

Die eerste aanblik is dan ook een kwestie van smaak. De ene ziet er een sportieve gezinsbreak in, de andere een ordinaire johnnybak. Dat komt omdat de Levorg standaard is uitgerust met een opengewerkte voorbumper, dakspoiler en nepdiffusor. Gooi er dan ook nog de grote velgen onder en de gedrongen postuur krijgt al snel een imago van een auto die je meestal bij je lokale sporthal of uitgaansbuurt vindt. Subaru weet goed hoe ze de looks van de Outback kunnen combineren met die van de XV... in een break. Zo herkennen we in de achterlichten iets van de XV, waar de iets zachtere koplampen de Subaru-neus accentueren.

Image

Binnenin is dat imago helemaal anders. Wie achter het stuur plaatsneemt ziet dat de Subaru Levorg zich ontpopt tot een wagen met een helder interieur en dito bediening. Sportzetels met voldoende steun, ook zijdelings, een afgeplat stuurwiel met lederbekleding, De bediening van de boordcomputer vraagt wat gewenning, maar eens je er mee weg bent, zijn alle instrumenten handig geplaatst. Ook kan je met het nieuwe infotainmentsysteem van deze Levorg ook al een pak makkelijker overweg dan voordien. Geen EyeSight in deze Levorg, dat is een systeem dat voorlopig voorbehouden wordt voor de Outback.

De zitpositie in deze Levorg is erg laag, zo laag dat een Golf Variant eruit ziet als een Golf Alltrack en dat je wanneer je overstapt in een andere auto het gevoel hebt in een SUV te zitten. Dat draagt bij aan de zweem sportiviteit die Subaru in de Levorg wil steken, neemt hij dat over van de BRZ? Wat ook opviel is hoe Subaru erin slaagt de raamstijlen erg smal te houden. Dat zorgt ervoor dat daglicht het interieur wat meer opfleurt en dat heeft ook als resultaat dat je een goed zicht over de weg hebt, rondomrond. Nog iets bijkomend, al geef je zelf maar aan of je dat kwaliteitsvol is of niet, zijn de deuren die zich erg licht laten dichtgooien, alsof je een vederlichte papieren deur in je hand hebt.

kleine motor, groot vermogen

Wat de Subaru Levorg niet overneemt uit de Outback of de Legacy is de motorisatie. Subaru plaatst de 1.6 boxermotor uit de Impreza onder de kap van de Levorg, downsizing weet je wel. Dat wil niet zeggen dat de wagen underpowered is, want deze zestienhonderd draait met 170 pk bijna evenveel vermogen als de 2.5 benzinemotor die je in de Outback vindt.

Dat vermogen wordt heel sereen op de weg overgebracht via de CVT-versnellingsbak. Als je dacht dat je daarmee nog als een bompa met veel gas over de weg laveert, heb je het mis. Tenminste, je kàn dat nog altijd als je het gaspedaal volledig induwt maar je kan de wagen ook heel rustig en zonder veel rumoer op 2.000 toeren/minuut naar de gewenste snelheid laten klimmen. Dat zie je echter niet aan je verbruik, want na een weekje Levorg rijden zetten we nog altijd 8,5 l/100 km op de boordcomputer, en dan hebben we nog rustig aan gedaan. Duw je het gaspedaal toch volledig in, dan moet je de sensatie van de 170 pk missen, want het blijkt dat de combinatie van 1.530 kg en een CVT toch nog altijd niet voor sportieve acceleraties zorgt.

alle opties, of bijna-alle opties

Sportiviteit steekt Subaru liever in de ophanging. Die is gebaseerd op de ophanging van de WRX en zorgt ervoor dat de Levorg een zelfzeker weggedrag vertoont. Dat houdt ook in dat de wagen stevig staat afgeveerd en iets van het comfort van zijn voorganger moet missen.

Subaru biedt de Levorg slechts aan met de 1.6 benzinemotor, weliswaar in twee uitrustingsniveau's. Dat zorgt ervoor dat je rap buiten bent bij de dealer als je je keuze gemaakt hebt, ook omdat Subaru weinig extra opties buitenom de utrustingsniveau's aanbiedt. 28.995 euro is de basisprijs, de door ons geteste GT kost zowat 4.000 euro meer, en valt daarmee net tussen de twee versies van de iets potigere Outback in.

conclusie

Tja, Subaru blijft een buitenbeentje als het op de middenklasse aankomt. Het argument dat de motorisatie hem de das omdoet gaat niet meer op sinds een 2.5 vervangen is door een 1.6. Wel is het zo dat de 1.6 nog vrij dorstig is zonder daar knallende prestaties tegenover te zetten. Waar je hem wel voor kan buitenhalen zijn de rijprestaties, want het onderstel zit bij de meest dynamische in het segment. Maar ben jij daar als gezinsoudste naar op zoek?

Specificaties

Vermogen170 pk
OverbrengingLineartronic CVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 530 kg
Topsnelheid210 km/u
Prijs testwagen€ 32 995
Prijs basismodel€ 28 995
0 tot 100 km/u8.50 sec
Gemiddeld testverbruik8.50L/100km
Min. kofferinhoud522 L
Max. kofferinhoud1 446 L
CO2-uitstoot164 g/km
BIV€ 592
Rijtaks269

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen