Rijtest: Volkswagen Passat Variant GTE (2016)

Na de Volkswagen Golf krijgt ook de Passat een plug-inhybridevariant. Eentje die misschien wel net op tijd komt nu de dieselmotoren verguisd worden. Maar is de Passat het GTE-logo evenveel waard als een Golf?

Na de Golf GTE bouwt Volkswagen nu ook de Passat GTE. Die krijgt in dezelfde filosofie een plug-inhybride-aandrijving. Als benzinemotor dient evenzeer de 1.4 TSI met in dit geval 166 pk, terwijl de elektromotor nog eens 85 kW levert, goed voor een gecombineerd vermogen van 218 pk. Tot hiertoe dus geen verschil met de Golf GTE.

Blauw lijntje

Ook uiterlijk wordt de lijn doorgetrokken. En neem dat maar letterlijk, want de Passat GTE is te herkennen aan de blauwe lijn die over de koplampen en de grille loopt. Daarmee accentueert Volkswagen het elektrische karakter van deze middenklasser. Ook de remklauwen zijn blauw gelakt, een leuk detail dat je kan zien doorheen de optionele 18-duims velgen. Verder onderscheidt de grille zich door een extra laadklep die de aansluiting voor je laadkabel verbergt.

Lijvig dossier

De Passat GTE herbergt een extra accu voor de voeding van de elektromotor. Die vindt een plekje onder de laadruimte, waardoor die extra opbergruimte verdwijnt. Volkswagen slaagde erin de aanpassingen te beperken door de benzinetank te verkleinen en wat meer naar achter te schuiven. Zo wordt het nadeel voor de inzittenden en de laadruimte toch enigszins vermeden. Het helpt natuurlijk dat de Passat Variant nog altijd als één van de ruimste breaks in zijn klasse geldt, dan kan je al eens wat liters afstaan.

Een extra nadeel van de accu is het hogere gewicht van de wagen. Ook hier speelt het in het voordeel van de Passat GTE dat de basis al relatief weinig gewicht op de schaal zet, waardoor een meergewicht van 180 kg niet heel zwaar op de baanligging van de wagen doorweegt. Toch moet je niet verwachten dat de GTE zo snedig en lichtvoetig als een gewone Passat over de wegen laveert, daar ondervindt hij teveel nadeel van die extra kilo's voor.

Volkswagen kiest ervoor om de Passat GTE met vier rijmodi uit te rusten. Zo is er de e-Mode, waarbij je volledig elektrisch de volle capaciteit van de batterij leegtrekt tot een snelheid van 130 km/u. Ook kan je kiezen om de DSG-bak in 'B' te zetten, waardoor er op de motor geremd wordt. Door de pook links of rechts te duwen, varieer je de kracht waarmee op de motor geremd wordt. Handig in de file. Volledig elektrisch rijd je trouwens een goeie 40 km ver. Er is ook een hybridemodus, al blijkt dat in de test minder interessant dan het lijkt. Bij de minste streling van het gaspedaal schiet de benzinemotor ter hulp, waardoor het zwoegen voor nihil benzineverbruik voor niets is geweest. De derde rijmodus is diegene waarin je de batterij weer oplaadt, al werd tijdens onze test duidelijk dat je ook in GTE-modus de accu lekker bijlaadt als je niet te vaak hard op het gaspedaal duwt.

Die GTE-stand is een beetje een buitenbeentje; door deze knop in te schakelen wordt het motorgeluid in het interieur versterkt en wordt de kracht van benzine- en elektromotor samengevoegd voor een extra boost. De ervaring klopt in een Golf GTE, in een Passat GTE is het wat onopvallend. Oh ja, het testverbruik tijdens deze periode is zoals bij alle plug-ins moeilijk te berekenen, aangezien alles er van af hangt hoe vaak je de wagen aan het stopcontact hangt. Wij noteerden een benzineverbruik van 6,5 l/100 km en een verbruik van 25 kWh in volledig elektrische modus.

dure blauwe vogel

De Passat GTE staat vanaf 45.350 euro in de showroom, de Variant voor 47.240 euro. Dat is veel geld voor een hybride die vooral in elektrische modus zijn meerwaarde laat zien. De gewone 1.4 TSI met 125 pk kost je een zo'n 28.000 euro. Dat is een pak minder, en het mindere vermogen kan je nuanceren door het ontbreken van extra gewicht van de accu. Rust je je GTE uit met wat opties als de Active Info Display (663 euro) tussen de tellers, of de Head Up Display (562 euro), dan kom je zoals bij onze testwagen al snel aan de 60.000 euro. Voor een Volkswagen, that is. Weet wel dat je met zo'n plug-inhybride Passat een lage CO2-uitstoot haalt en je zo van een voordeliger fiscaal regime mag genieten.

conclusie

Je zou bijna denken dat ze bij Volkswagen de Passat GTE als onontbeerlijk zien in de strijd tegen de CO2, zeker nu dieselgate een roetwolk heeft geworpen over de eens zo bejubelde dieselmotoren van het merk. Toch is de Passat GTE een vrij dure vogel op de markt van plug-inhybrides. Wie graag een Passat rijdt en de voordelen van het rijgedrag en de laadruimte kan appreciëren is hier aan het juiste adres. Want de GTE combineert die eigenschappen met een hybride aandrijving die het verbruik wat drukt. 'Wat', want het verschil met een minder zware diesel of benzine blijft beperkt.

Specificaties

Motor

1.4 TSI turbo benzine, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

218pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

DSG-6, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 735 kg

Topsnelheid

225 km/u

Prijs basismodel

€ 47 240.00

0 tot 100 km/u

7.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

586 L

Max. kofferinhoud

1 152 L

CO2-uitstoot

37 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws