Rijtest: Skoda Superb Scout TSI (2019)

Rijtest: Skoda Superb Scout TSI (2019)

De facelift van de Skoda Superb levert niet alleen een hybride variant op, ook de liefhebbers van de ruigere versie komen aan hun trekken. Want voor het eerst is er de Superb Scout.

De Scout-versies van Skoda zijn altijd opgeleukte en ruigere varianten van de doordeweekse modellen. Dat is bij deze Superb niet anders. Voor het eerst in de familielijn van de Superb krijgen we een Scout te zien, afgewerkt met uiterlijke opsmuk, zoals plastic bumperranden en een zilveren diffusor.

hoger, walter

Maar daar stopt het niet bij, want Skoda zet de Superb Scout 1,5 centimeter hoger van de grond. Daarmee kom je wat sneller over de verkeersdrempel of kan je je wat verder wagen in de weide om de hoek. Loopt het toch mis, dan heb je standaard vierwielaandrijving van de intelligente klasse, waarbij het vermogen pas naar de achterwielen wordt gestuurd als de Tsjech registreert dat de voorwielen grip verliezen.

Rijtest: Skoda Superb Scout TSI (2019)

Met een druk op de knop pas je ook het onderstel aan voor rijden op moeilijke ondergrond. Het Drive Select bevat namelijk naast de bekende Eco-, Comfort-, Sport-, Normal- en Individual-instellingen ook een instelling Offroad. Kijken we verder rond in het interieur, dan zien we de inleg met namaakhout en standaard de DSG7-versnellingspook. De inzittenden voorin hebben standaard ook recht op verwarmde zetels, de chauffeur krijgt er nog stuurverwarming bovenop.

Rijtest: Skoda Superb Scout TSI (2019)

Daarmee heb je alle verschillen met de gewone Superb gehad. De facelift laat een nieuwe bumper zien, achterop staat "Skoda" voortaan breed uitgesmeerd op de kofferklep, net als bij de Volkswagen Passat.

mooie vooruitzichten

We waren tijdens onze testperiode op pad met de 2.0 TSI met 272 pk. Dat klinkt als een enorm vlotte combinatie en dat is het ook, met een 0-100-tijd van 5,5 seconden. Het voelt nochtans helemaal niet zo snel aan in de comfortabele break. Maar vergeet niet dat de TSI de grootste Skoda in het gamma moet voortbewegen. Dat uit zich in een redelijk hoog verbruik van 10 l/100 km en daar hebben we nog niet eens het beest voor moeten uithangen. Daar komt bovenop dat de versnellingsbak niet zo snel reageert als je zou willen en dat de wagen je niet zo snedig over de weg brengt als de 272 pk je voorhouden.

Rijtest: Skoda Superb Scout TSI (2019)

Dan ga je al snel in comfortmodus en daarin voelt de Superb zich een stuk beter, ook als Scout. De Scout is er enkel met een DSG7-automaat met dubbele koppeling. Skoda biedt je voor de Superb Scout de keuze tussen de 272 pk sterke TSI die we reden en een TDI met 190 pk.

Rijtest: Skoda Superb Scout TSI (2019)

Wil je de Skoda Superb Scout op je oprit parkeren, dan tel je daar 49.755 euro voor neer. Voor de benzine dan, want de dieselversie is 25 euro duurder. Dat is de basisuitvoering, want met wat opties erbij gooi je de prijs al snel richting 62.000 euro, zoals onze testwagen. Dat is bijna de basisprijs van een Audi A6 Allroad. De Audi A4 Allroad kost in basisbenzine 51.070 euro, een Volkswagen Passat Alltrack staat bij de dealer voor 48.400 euro. Dat lees je goed, de Passat is hier in basis goedkoper dan de Superb. Volvo heeft de V60 Cross Country klaarstaan voor 54.480 euro, voorzien van een T5 AWD en 250 pk.

conclusie

Als je in de markt bent voor een auto die toch wat offroadkarakteristieken heeft, dan is zo'n Superb misschien wel wat voor jou. Minder ruig dan een echte 4x4, minder hoog dan zo'n Kodiaq-SUV en toch de mogelijkheid om een offroadmodus in te schakelen. Tegenwoordig leg je echter een aardige duit voor de grootste Skoda, al heeft die het geluk dat er minder concurrentie in de markt zit. Behalve uit eigen huis dan.

Specificaties

Motor

2.0 TSI, turbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

272pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

DSG-7

Aandrijving

vierwiel

Prijs basismodel

€ 49 755.00

0 tot 100 km/u

5.40 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

660 L

Max. kofferinhoud

1 950 L

CO2-uitstoot

162 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie