Rijtest: Range Rover Evoque Convertible 2.0 Si4 (2016)

Laten we wel wezen, een SUV tot cabrio omtoveren is niet iedereen gegeven, denk maar aan de Nissan Murano. Maar als hetzelfde nummertje met de Range Rover Evoque wordt uitgevoerd, kan het idee dan wel bekoren?

Een open SUV, het is nog niet vaak gebeurd. Het bezorgde ons dan ook hoofdbrekens of we deze test als cabrio dan wel als SUV moesten catalogiseren. Het is het laatste geworden, omdat de basis van deze Evoque Convertible nog altijd een SUV is.

gamma uitbreiding

Vijfdeurs, coupé en nu ook cabrio, de Evoque is er in veel verschillende gedaantes. De Evoque is dan ook een succesnummer in Land Rover-termen en de Britten willen er alles aan doen om het potentieel volledig te benutten. En zeg nu zelf, de cabriolet mag er best wezen. Aan de lijn van de Evoque wordt amper geraakt, waardoor je nog steeds veel plaatwerk hebt, met een klein beetje open ruimte voor de ramen erboven. Het geeft deze SUV een gedrongen design, met een dynamische lijn. Met het dak dicht blijft het geheel aangenaam ogen, al is elke cabrio op zijn best met het dak open.

range-rover-evoque-convertible-rijtest

Dat dak open je in een goeie 18 seconden en kan je tot een snelheid van 48 km/u openen. Handig als het verkeerslicht sneller op groen springt dan je dacht. Het geheel klapt in Z-vorm weg achter de achterste inzittenden. Die twee plaatsen zijn overigens iets minder goed bedeeld dan vooraan, maar dat was een opmerking die we destijds ook voor de coupé hadden. Met de kap dicht is het erg comfortabel rijden dankzij de goede isolatie van de kap. De kap open zorgt voor wat wind in de haren en wanneer je besluit drie passagiers mee te nemen, hou je de snelheid best rond de 50 km/u wil je niet dat je achterste passagiers gaan vliegen. Het windnet opklappen is dan tevens niet mogelijk.

handtas opbergen

Koffergewijs is het nogal wiedes dat je wat moet inboeten als je dak plots net boven je kofferruim moet wegplooien. De bagagecapaciteit wordt met maximaal 251 liter laadruimte dan ook meer dan gehalveerd. Geen grote opening voor de kofferruimte dus, al heb je wel nog genoeg ruimte voor de wekelijkse boodschappen. De opening van de kofferklep heeft wat weg van die van de eerste VW Golf Cabriolet. De klep zelf zwaait ver genoeg open zodat je toch de nodige dingen kan binnenschuiven. Net boven de kofferklep zit trouwens een spoiler, die je op de coupé pas bovenaan het dak terugvindt. De achterbank klapt niet neer, in ruil heb je een optioneel skiluik ter beschikking.

range-rover-evoque-convertible-rijtest

Range Rover positioneert de Evoque Convertible bovenaan in het Evoque-aanbod, waardoor je enkel voor de goed uitgeruste SE Dynamic- en HSE Dynamic-versies kan kiezen. Daarmee koop je geen kat in de zak, want beide versies zitten goed in de opties. Veertienvoudig verstelbare en aangenaam zittende stoelen, een achteruitrijcamera en Terrain Response, waarbij je naargelang de gekozen ondergrond de reactie van motor, transmissie en differentiëlen worden aangepast. Allemaal systemen om het je als chauffeur aangenamer te maken als je onderweg bent.

range-rover-evoque-convertible-rijtest

Onderweg voel je wel dat je 290 kg extra mee hebt ten opzichte van de Coupé of vijfdeurs Evoque. Niet zozeer tijdens het accelereren of het doorklieven van de bocht, maar wel bij het remmen voel je dat de wagen iets zwaarder aanvoelt. Dat extra gewicht zorgt er echter ook voor dat de Evoque Convertible ten opzichte van de gesloten versies zowat even stijf moet zijn, waardoor ook het rijgedrag niet zo fel afwijkt. Belangrijk, want Range Rover profileert de Evoque als hun kleine dynamische SUV en dat is voor deze Convertible niet anders.

voor benzinecabriorijders

De Evoque Convertible is er dan wel maar in twee uitrustingsniveau's, hij krijgt wel dezelfde motoren als zijn twee broers. Dat wil zeggen: de twee TD4 Ingenium dieselmotoren met 150 of 180 pk, of de 2.0 Si4 met 240 pk. Wij namen de laatste mee, omdat cabriorijden en benzinemotoren nu eenmaal een aangename combinatie vormen. Een verbruik van 10 l/100 km is te verwachten, dat komt natuurlijk mede door het hoge gewicht, leeg schurk je al snel tegen de 2 ton aan. De combinatie met de 9 traps ZF-versnellingsbak is de serene overbrenger van het vermogen, je merkt amper dat hij aanwezig is. Al hebben de Britten hier ook het probleem dat we bij de Jaguar F-Pace al aanhaalden; de bak reageert wat langzaam op een duw op het gaspedaal vanuit stilstand. Zo vertrek je de ene keer nogal bruusk, waar het een andere keer lijkt alsof de motor in slaap gesust was. Zelf schakelen kan ook, dankzij de peddels achter het stuur.

range-rover-evoque-convertible-rijtest

Zoals gezegd is de Evoque Convertible er in de twee hogere uitrustingsniveau's van het Evoque-gamma. Daarmee is hij niet zo goedkoop als zijn broers in basistrim. Reken 52.700 euro voor de Td4 met 150 pk, de goedkoopste Si4 kost je 56.600 euro. Onze testwagen behoort tot het HSE Dynamic-niveau en kost je minimaal 63.000 euro. Concurrentie? Begin ze maar te zoeken, want terwijl Land Rover een nieuw segment boetseert rond deze Cabrio SUV, bouwt de rest van de wereld liever coupé-SUV's.

Conclusie

Best overtuigend, de stijfheid van deze Range Rover Evoque Convertible. En daarmee behoudt hij de rijkwaliteiten van zijn twee broers in het Evoque-gamma. Of ze er potten mee gaan breken qua verkoop kan je in twijfel trekken maar het moet gezegd dat deze open variant de blikvanger van het aanbod is. Aandacht trekken doe je met deze eerste cabrio-SUV op onze markt, of je nu wil of niet.

range-rover-evoque-convertible-rijtest

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

240pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

9 traps automaat, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 936 kg

Topsnelheid

209 km/u

Prijs testwagen

€ 63 000.00

Prijs basismodel

€ 52 700.00

0 tot 100 km/u

8.60 sec

Gemiddeld testverbruik

10.60 L/100km

Min. kofferinhoud

251 L

CO2-uitstoot

201 g/km

BIV

€ 2 261.00

Rijtaks

€ 450.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
John 16:12
afbeelding van John

Onlangs eentje zien rijden, precies een boot maar dan op de weg. Je kijkt er toch wel naar met gemengde gevoelens

Yannick 16:13
afbeelding van Yannick

Afgelopen week over de Turnhoutsebaan in Schilde gereden. Enkel op die paar kilometer door het "Schil Centrum" stonden er al drie stuks. Schilde is natuurlijk een specialleke qua auto's maar toch...

In een plebsdorpje zal je dit minder zien natuurlijk

Wim 20:08
afbeelding van Wim

awel, dakloos rijden en suv rijden, ze hebben meer gemeen dan je denkt, maar ik zou toch voor een gewone cabrio gaan, maar ik ben ook veel te gewoon :)

Audi22 21:47
afbeelding van Audi22

Ik vind het niks, tegenwoordig moet blijkbaar alles kunnen. Nu de opgehoogde auto's zijn in de lift en ik denk wel dat dit wel zal "aanslaan" voor een bepaald publiek, het is weer net wat specialer, exclusiever, valt op.

BertR. 12:21
afbeelding van BertR.

Het dak lijkt van een cabrio van voor de eeuwwisseling te komen. Dat had best een stuk eleganter gekund.

Mathieu 13:23
afbeelding van Mathieu

Ik heb enkel de foto's bekeken, maar is dat een lelijke auto zeg!
En 2.261€ als BIV is ook gene cadeau! ;-)

tuinarch 23:52
afbeelding van tuinarch

Mooie wagen! Wel wat speciaal en duur, waardoor niet iedereens smaak, en voor ieders budget.
MAAR Gelukkig zijn er nog merken die wat meer durven dan de troosteloze modellen van de meeste Duitsers,(Mercedes is enige Duitse merk dat wel wat durft ondernemen, en mooie modellen maakt).
Proficiat landrover

Glenn 00:34
afbeelding van Glenn

Grappige tekst: "kleine dynamische SUV". Het ding weegt 2 ton :p
Zo'n zware auto's zouden extra belasting moeten betalen zoals in NL het geval was (is?).
En liefst nog een landschapsvervuilingsbelasting erbovenop. Of een oogtest voor degenen die dit kopen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws