Of je hem nu mooi of lelijk vindt, de BMW X6 doet het goed. Zo goed zelfs dat hij intussen aan zijn derde generatie toe is. Wij trekken op pad met de benzinetopper bij de gewone modellen: de X6 M50i.
Niks dat constructeurs vandaag zo graag op de markt willen hebben als een SUV-coupé. Geen idee waarom, als je het ons vraagt, maar dat is natuurlijk onze bescheiden mening. Over ‘bescheiden’ gesproken: deze allesbehalve bescheiden BMW X6 was een pionier in dat subgenre, en werd destijds getekend door een bescheiden Belg: Pierre Leclercq, vandaag aan het hoofd van de designafdeling bij Citroën.
Kolos
Maar leek het ontwerp van Leclercq nog op zoek naar de juiste proporties, met vooral een onhandige bult achteraan, dan heeft de X6 doorheen de generaties stilaan de juiste verhoudingen gevonden. Alleen... zijn die verhoudingen anno 2020 gigantisch. 4,94 meter lang, 2 meter breed en 1,70 meter hoog, met een wielbasis van 2.975 millimeter.
Het maakt van deze X6 een onhandig grote kolos, zoals die ene vriend die iedereen wel heeft die door zijn lengte overal tegenaan botst en nergens ooit echt comfortabel in past. Met deze X6 een parkeergarage inrijden? De hoogte is geen probleem, het is de breedte. Probeer maar eens voorbij de slagboom van een parkeergarage te rijden en dan in een parkeervak aan te meren en uit te stappen.
Tegelijk is die ene vriend ook diegene die steeds de aandacht naar zich toetrekt overal waar hij binnenkomt. Discretie is natuurlijk nooit het codewoord geweest van de X6, en dat is net de eigenschap die ze waarderen op de markten waar hij het best verkocht wordt, zoals Noord-Amerika, Rusland en China. Het imposante bumper- en spoilerwerk willen we daarom nog door de vingers zien, zeker op een M Performance-model. Maar een verlicht radiatorrooster? Echt?
Platformluxe
Nu goed, uiteindelijk valt er over kleur en smaak niet te twisten, maar kunnen we gelukkig wel melden dat het door de buitenafmetingen van de X6 bijzonder snor zit met de ruimte aan boord. Ook achteraan. Alleen de blik naar achteren is door de aflopende daklijn minder, maar verder mag je alle contemporaine luxe verwachten die BMW vandaag biedt. Met dank aan het CLAR-platform, waardoor de X6 meteen voorzien is van uitgebreide semi-autonome rijhulp, de persoonlijke assistent die je aanspreekt met “Hey BMW” en noem maar op.
Hoe rijdt deze X6 nu? Wel, dat hangt er in grote mate van af welke versie je neemt. De niet-M-versies zijn voorzien van luchtvering en kunnen nog eens worden aangestipt met een offroadpakket. Maar de M50i heeft een heel ander karakter: diens standaard adaptieve ophanging zonder luchtvering rondom kan worden uitgebreid met actieve antirolstangen en vierwielsturing (al is dat laatste ook een optie op de andere modellen), waardoor hij een weggedrag tentoonspreidt dat een 2,3 ton zware, bijna 5 meter lange en 2 meter brede machine niet tentoon hoort te spreiden.
BMW is er dus in geslaagd om deze X6 M50i verrassend kwiek te laten rijden. Qua sensaties gebeurt dat wel redelijk klinisch, wegens de hoge zitpositie en de geluidsisolatie, al krijg je wat van de V8-geluiden mee door de speaker. Die V8 is trouwens 4,4 liter groot, 530 pk en 750 Nm sterk. Geen wonder dat hij in 4,3 seconden naar 100 km/u schiet, en een souplesse en kracht voor de dag legt die indruk nalaat. Zeker in combinatie met de vlekkeloze automaat. Laat eveneens indruk na: een gemiddeld verbruik van bijna 14 liter...
Het nadeel van de omvang en het gewicht van deze X6 is dat het soms moeilijker onder controle te houden is. Dat merk je bij een comfortabelere rijstijl, wanneer de ophanging zijn grip op het koetswerk iets losser laat en vooral bij lagere snelheden oneffenheden diezelfde koets wat makkelijker in beweging krijgt. Eens op snelheid valt alles wel beter in de plooi, al mocht het stuurgevoel wat minder afstandelijk.
Prijzen
BMW vraagt 75.100 euro voor de basisversie van zijn nieuwe X6. Dat is dan de xDrive 30d, met 265 pk sterke zelfontbrander. Voor deze M50i wil BMW graag 99.950 euro. Daarmee zit je 1.700 euro bovenop de prijs van een X5 M50i. Bij concurrent Audi betaal je 108.490 euro voor een SQ8, maar dat is weliswaar een diesel. Mercedes heeft op zijn beurt de Mercedes-AMG GLE 53 Coupé in de catalogus staan voor 109.263 euro. Wie nog meer oplegt, kan ook bij Porsche terecht: daar betaal je 150.899,10 euro voor de Cayenne Turbo Coupé, met 550 pk sterke V8.
Conclusie
De BMW X6 is nooit een allemansvriend geweest, en dat wil deze derde generatie ook niet zijn. Toch zal hij opnieuw vlot een publiek weten te vinden, vooral in de markten waar hij al goed scoorde. Al kan hij ook bij ons op een fanbase rekenen, zeker nu hij de visuele band met de X5 iets losser heeft gemaakt. Als M50i is deze X6 een imposant snelle en uiterst capabele machine, maar voor onze wegen eigenlijk een exces.
Specificaties
Vermogen | 530 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 310 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs basismodel | € 99 950 |
0 tot 100 km/u | 4.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 13.90L/100km |
Min. kofferinhoud | 580 L |
Max. kofferinhoud | 1 530 L |
CO2-uitstoot | 237 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen