Rijtest: Skoda Kamiq 1.5 TSI (2020)

Skoda Kamiq 1.5 TSI rijtest Autofans 2020

Skoda’s lijstje is compleet: na de Kodiaq en Karoq vervoegde recent de Kamiq de Tsjechische rangen. Is deze compacte SUV op basis van de Scala meer dan louter een invuloefening?

Als je binnen de VW-groep stilaan het SUV-noorden kwijtgeraakt, dan nemen we je dat niet kwalijk. Bij Skoda is het simpel: daar heb je deze nieuwe Kamiq, de Karoq en Kodiaq. Bij de Spaanse stalgenoot Seat gaat het om de Arona, Ateca en Tarraco. Bij Volkswagen zijn het er al iets meer: de T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg.

Hoe die zich nu tot elkaar verhouden? De Touareg heeft bij zijn Spaanse en Tsjechische stalgenoten geen medebroeders. De Tiguan Allspace wel: met zijn 4,70 meter is hij even lang als de Skoda Kodiaq en nipt korter dan de 4,74 meter lange Seat Tarraco. De gewone Tiguan? Die spart dan eerder met de Karoq en de Ateca (met respectievelijke lengtes van 4,49 meter, 4,38 meter en 4,36 meter). De 4,23 meter lange T-Roc doet het met deze 4,24 meter lange Kamiq, en de T-Cross staat met zijn 4,11 meter zij aan zij met de 4,14 meter lange Seat Arona.

Skoda Kamiq 1.5 TSI rijtest Autofans 2020

Kamiq vs Scala

Alsof dat allemaal nog niet complex genoeg is, is deze Kamiq eigenlijk nog het meest gebaseerd op de 4,36 meter lange Skoda Scala. De wondere wereld van het MQB A0-platform, heet dat dan. Maar dat maakt de raison d’être van deze Kamiq er niet makkelijker op: jazeker, de bodemvrijheid ligt 4 centimeter hoger en de instap – een vaak aangehaald argument voor crossovers en SUV’s - zou dus makkelijker moeten zijn, maar de Kamiq is in de praktijk niet gek veel hoger dan de Scala. Bovendien kost de Kamiq wel evenveel, maar is hij kleiner. De koffer is bijvoorbeeld 400 liter groot, tegenover 467 liter in de Scala.

Jammer, want Skoda’s zijn zo praktisch en rationeel verdedigbaar dat het bijna irritant wordt. Maar bij deze Kamiq is dat iets moeilijker. Tuurlijk, de Kamiq is ruim binnenin, met een royale achterbank gezien zijn afmetingen. Maar dat is de Scala ook. De Kamiq is voorzien van allerlei simply clever-gadgets. De Scala ook. Een led-zaklampje en deurrubbers voor onvoorzichtige kinderhanden, dat zijn zowat de grootste verschillen ten voordele van de Kamiq.

En dan is er nog het dashboard van de Kamiq, dat integraal is overgenomen van de Scala. Centraal staat (optioneel of in de duurste uitvoering) dus een 9,2 duim groot touchscreen, een 10,25 duim groot digitaal instrumentenpaneel en een semi-afzonderlijke bediening voor de klimaatregeling. De afwerking is eveneens quasi identiek: sober en streng, met de kunststoffen die je bij Skoda mag verwachten.

Skoda Kamiq 1.5 TSI rijtest Autofans 2020

Motoren

Onder de motorkap hoef je geen vierwielaandrijving te verwachten: de Kamiq drijft alleen de voorwielen aan. Ook het motoraanbod is identiek aan dat van de Scala: de 1.0 TSI van 95 en 115 pk, en de 1.5 TSI van 150 pk aan benzinekant. Aan dieselzijde is er de 1.6 TDI van 115 pk, en er is nog een 1.0 TGI van 90 pk op CNG.

Wij reden onze Kamiq met de 1.5 TSI van 150 pk in het vooronder, in combinatie met de DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling. 0-100 km/u neemt 8,4 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 212 km/u. In dergelijke ‘lichte’ auto’s - de Kamiq weegt leeg net geen 1,3 ton – is de 1.0 TSI meestal ruim voldoende, maar het royalere en vroeger vrijgegeven koppel van de 1.5 TSI maakt wel degelijk een verschil.

Zeker in combinatie met de DSG7-versnellingsbak, die de gewoonte heeft om zo snel mogelijk te willen opschakelen. Ook wil hij wel eens een seconde te lang nadenken bij een inhaalmanoeuvre en dan de voorwielen van de wijs brengen met het plotse koppel, vooral op nat wegdek. Schakel je manueel, dan lijkt de 1.0 TSI wat ons betreft ruim voldoende voor dagelijks gebruik – al willen we dat graag nog eens aan den lijve ondervinden.

De Kamiq is net als zijn crossover-soortgenoten binnen de VW-groep een lichte stuurder, die een aangename balans weet te vinden tussen rijcomfort en rijdynamiek, met een lichte voorkeur voor dat laatste. Het iets hogere zwaartepunt dan dat van de Scala maakt de Kamiq iets soepeler over oneffenheden. Maar al bij al blijft het vergelijkbaar, en vooral braaf en veilig. Zoals we dat van Skoda verwachten.

Skoda Kamiq 1.5 TSI rijtest Autofans 2020

Prijzen

Skoda plaatst zijn Kamiq in de catalogus vanaf 19.665 euro. Dan is je motorkeuze wel beperkt tot de 1.0 TSI van 95 pk en de 1.6 TDI. Het volledige motorgamma begint vanaf de tweede uitvoering, met prijzen vanaf 22.445 euro. Maar de prijzen kunnen nog flink oplopen: de 1.5 TSI met DSG7 in de topuitvoering kost met enkele opties erbij vlot 35.000 euro...

Bij Skoda zelf kost de Scala 19.660 euro, en begint de tweede uitvoering vanaf 22.195 euro. Binnen de VW-groep is de Volkswagen T-Roc qua lengte een rechtstreekse concurrent, die met 22.450 euro iets hoger uitkomt. Een semi-trapje lager staan de iets kleinere Seat Arona (17.230 euro) en Volkswagen T-Cross (20.070 euro) klaar.

Skoda Kamiq 1.5 TSI rijtest Autofans 2020

Conclusie

Begrijp ons niet verkeerd: de Skoda Kamiq heeft als crossover of SUV in het B-segment voldoende bestaansredenen: hij weet van zijn compacte oppervlakte een praktische en bruikbare ruimte te maken, en heeft zijn gezinsroeping niet gemist. Dat geeft hem voldoende argumenten om zijn mannetje te kunnen staan in een hypercompetitief segment. Maar tegelijk is er een auto die evenveel kost, ruimer is en eigenlijk niet veel lager op de poten staat dan deze Kamiq, al is dat dan geen SUV: de Skoda Scala.

Specificaties

Motor

1.5 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 277 kg

Topsnelheid

212 km/u

Prijs basismodel

€ 19 665.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

400 L

Max. kofferinhoud

1 395 L

CO2-uitstoot

143 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie