Rijtest: Mercedes GLB 250 4Matic (2020)

Mercedes GLB 250 4Matic 2020 SUV rijtest Autofans

In Beieren vervoert BMW zijn zeven passagiers in het klassieke monovolumejasje van de 2 Reeks Gran Tourer. In Stuttgart kiest Mercedes met deze nieuwe GLB niet zomaar voor een verlengde B-Klasse, maar voor mateloos populaire crossoverlooks. Tijd om die van dichtbij te monsteren.

Tegenwoordig heb je twee handen nodig om het gehele gamma van Mercedes in het C-segment opgesomd te krijgen. De GLB is inmiddels al de zevende spin-off van het platform van de Duitsers in die klasse. Je hebt de A-Klasse en A-Klasse sedan, de B-Klasse, de CLA en zijn Shooting Brake, en tenslotte ook de GLA. Die GLA en deze GLB zijn broertjes: zij staan op het verlengde MFA2-platform. Daardoor meet de wielbasis van beide 10 centimeter langer dan die van de A-Klasse van je boekhouder, de totale lengte scheelt maar een goeie twee centimeter.

Dat komt omdat Mercedes de GLB een veel hoekigere vorm meegeeft dan de andere modellen die ze tegenwoordig aanbieden. De GLB wil dan ook een kleine GLS zijn. Daardoor is de achterpartij vooral een stuk langer en krijgt hij ook het kenmerkende stukje carrosserie tussen de laatste zijruit en de kofferpartij. Dat heeft ook een praktisch nut, want desgewenst kan je de GLB als zevenzitter krijgen, een optie van 908 euro. Net zoals de GLS krijgt de GLB een multilink-achterophanging, wat het rijcomfort tegenover zijn broers moet verhogen. Het toont al een eerste keer aan dat Mercedes de GLB als een comfortbeest wil neerzetten.

Mercedes GLB 250 4Matic 2020 SUV rijtest Autofans

Binnenin heb je recht op een dashboard met twee schermen. Bekend? Dat kan, want je ziet het dashboard ook terug in alle andere Mercedes-modellen in dit segment. Het is telkens even wennen aan de aanraakgevoelige toetsen op het stuurwiel en het duurt even voordat je ermee weg bent welke van die twee vierkante knopjes nu precies wat bedient, maar eens je ermee weg bent is het een fijne wetenschap dat je alles binnen handbereik hebt zonder je vingers van het stuur te moeten halen.

Doe je dat wel, dan heb je toegang tot het touchscreen middenin het dashboard, waar je alles kunt regelen. Voor de airco zijn er nog altijd fysieke knoppen. Lezen jullie mee, Audi? Wil je toch digitaal de airco aanpassen, dan duw je gewoon op het aircomenuknopje. Liever geen vettige vingers op je scherm? Dan roep je "Hey Mercedes" en laat je je bedienen door de stem van het MBUX-systeem. De navigatie geeft net als in de andere modellen de mogelijkheid om je rij-instructies via augmented reality op de weg te projecteren, via een combinatie van de camera voorin en de pijlen en aanwijzingen van het systeem. Oh ja, Mercedes biedt je tegenwoordig enkel nog USB-C-connecties aan, dus let daar even op, of zorg ervoor dat je een adapter meebestelt als je nog oude USB-aansluitingen op je toestellen hebt.

Mercedes GLB 250 4Matic 2020 SUV rijtest Autofans

vergeten versie

Wij reden met de GLB 250 4Matic. Niet meteen de versie die de Belg zal aanstippen op zijn verlanglijstje, want ofwel kiest die nog steeds voor de CO2-vriendelijkere GLB 200d of GLB 220d, of jaagt hij zijn brave gezinshoofddroom na in een AMG GLB 35 4Matic. De GLB 250 zit daar dus tussenin geprangd en eigenlijk heeft hij het braafste van de twee werelden. Zo heb je het verbruik van een stevige 10 l/100 km maar mis je de kicks als je optrekt, ook al haal je de 0-100 in een burgerlijke 6,9 seconden. Stoplichtspurtjes zijn echter niet het levensdoel van deze GLB 250, hij wil je eerder een lui rijcomfort gunnen, bijgestaan door de achttrapsautomaat.

Aangenaam rijden doet zo'n 250'er wel. Je zit goed geïsoleerd van alle nare geluiden, behalve dan wat windgeruis bij de spiegels. Dankzij de verschillende rijmodi kun je er ook voor zorgen dat de automaat wat sneller reageert of wat economischer meedenkt met de chauffeur. De multilink zorgt ervoor dat de belasting bij het rijden doorheen de bochten mooi verdeeld wordt, zodat je niet snel last hebt van rolneigingen. Het sturen zelf is progressief opgebouwd en je krijgt meer feedback dan je zou verwachten bij deze comfortabele cruiser.

Mercedes GLB 250 4Matic 2020 SUV rijtest Autofans

De Mercedes GLB heeft een basisprijs van 37.510 euro. De GLB 250 4Matic heb je vanaf 46.222 euro. Wil je hem echter nog wat aankleden, dan duik je in de optielijst. In het geval van de testwagen kwamen we dan op een prijs van 60.000 euro uit. De concurrentie is er ook in Duitsland, met de 2 Reeks Gran Tourer voorop. Die kost je als 220i 36.250 euro. Dat lees je goed. Een andere Duitse zevenzitter, en wat meer SUV dan de Beierse 2 Reeks, is de Tiguan Allspace. Die mag dan wel geen 200 pk sterke benzineversie hebben, de 190 pk sterke TDI 4Motion kost daar 47.230 euro.

conclusie

De Mercedes GLB is de ideale kruising tussen de A-Klasse, de B-Klasse en de GLA. De looks van de A, de ruimte van de B en de hogere zitpositie van de GLA, zo kan je het stellen. Alleen is nog maar de vraag wie die dingen wil combineren, terwijl ze bij Mercedes al de GLC hebben rond rijden. Goed, een gezin dat zeven mensen wil vervoeren. Maar hadden ze dan niet beter gewoon de B-Klasse wat kunnen uitbreiden met twee zitplaatsen?

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

224pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 670 kg

Topsnelheid

236 km/u

Prijs basismodel

€ 46 222.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 800 L

CO2-uitstoot

166 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws